kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰

37 کشته و 125 زخمی بر اثر انفجار تروریستی در پایتخت ترکیه

انفجار تروریستی در پایتخت ترکیه منجر به کشته شدن دستکم 37 نفر شد.


به گزارش فارس، یکشنبه شب یک خودروی بمب‌گذاری شده در آنکارا پایتخت ترکیه منفجر شد. براساس اعلام وزارت بهداشت ترکیه، این انفجار تاکنون دستکم 37 کشته و بیش از 125 زخمی برجای گذاشته که حال 19 تن از آنان وخیم است. گفته می‌شود این خودرو در یک ایستگاه اتوبوس منفجر شده است. این ایستگاه در نزدیکی پارک «گوون» در منطقه «کیزیلای» آنکارا قرار دارد و ایستگاه‌های مرکزی شهر در نزدیکی آن هستند.
 در ماه‌های اخیر چند انفجار در این کشور رخ داده است. رئیس‌‌جمهور ترکیه در واکنش به انفجار مهیب یکشنبه شب در مرکز پایتخت این کشور، اعلام کرد ما با عزم راسخ به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه خواهیم داد. «رجب طیب اردوغان» گفت:» سازمان‌های تروریستی و کسانی که از این سازمان‌ها به عنوان آلت دست خود استفاده می‌کنند، در مقابل مبارزه مؤثر نیروهای امنیتی ترکیه شکست‌های خود را با توسل به چنین روش‌های غیراخلاقی تلافی کرده و انسان‌های بیگناه را هدف می‌گیرند.»
 «داوداوغلو»، نخست‌وزیر ترکیه، نیز ضمن متهم کردن شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک به انجام این عملیات گفت: «بر اساس اطلاعات اولیه، یافته‌ها از محل وقوع حمله و تجزیه و تحلیل آنها، شواهدی در مورد عاملان این حمله خائنانه به دست آمده است. پس از اتمام تحقیقات دقیق و حصول به نتیجه قطعی، به اطلاع عموم خواهیم رساند.» از سوی دیگر سفارت آمریکا در آنکارا در بیانیه‌ای در پاسخ به ابهامات موجود درباره هشدار دو روز پیش خود به شهروندان آمریکا در آنکارا در مورد احتمال حمله تروریستی اعلام کرد:«اطلاعات به دست آمده درباره احتمال وقوع حادثه تروریستی در پایتخت ترکیه از مقامات این کشور دریافت شده است.»
به دنبال این حادثه، کاخ کرملین اعلام کرد،» ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه حمله تروریستی روز یکشنبه در آنکارا را به شدت محکوم کرد. دولت مصر نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در آنکارا، تنها به خانواده‌های قربانیان این حادثه و ملت ترکیه تسلیت گفت. روابط قاهره و آنکارا از زمان عزل «محمد مرسی» رئیس‌جمهور منتخب مصر و به دنبال آن اظهارات «رجب طیب اردوغان» که حوادث مربوط به عزل «مرسی» را «کودتای ارتش علیه مرسی» خوانده بود، تیره شده است. از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک در استرالیا اعلام کردند که سفیر این کشور در ترکیه به شکلی باورنکردنی از انفجار روز یکشنبه آنکارا جان سالم به در برد. در انفجار عصر یکشنبه در منطقه کیزیلای آنکارا، «جیمز لارسن»، سفیر استرالیا در ترکیه در خودرویش در فاصله 20 متری این انفجار بود و به طرز باورنکردنی جان سالم به در برد.  دخالت‌های ترکیه در سوریه و کمک به تروریست‌ها برای ورود به سوریه باعث شده است امنیت داخلی ترکیه با چالش‌های زیادی مواجه شود. کارشناسان معتقدند حمایت های ترکیه از تروریست‌ها و میل «اردوغان» به دخالت در سوریه باعث تجزیه ترکیه خواهد شد.