kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
در آستانه یکساله شدن جنگ یمن

افشاگری محقق دیده‌بان حقوق بشر /آمریکا در جنگ یمن حضور دارد

محقق سازمان بین‌المللی دید‌ه‌بان حقوق بشر با انتشار یادداشتی فاش کرده که آمریکا «به طور مستقیم» از ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان برای بمباران یمن حمایت نظامی کرده است.


به گزارش فارس، «بلقیس وایل» محقق سازمان بین‌المللی دید‌ه‌بان حقوق بشر در آستانه یک ساله شدن جنگ یمن یادداشتی درباره حقیقت این جنگ منتشر کرده است. در این یادداشت که در پایگاه «دیدبان حقوق بشر» منتشر شده، آمده: «دو هفته دیگر اولین سالگرد جنگ علیه یمن فرا می‌رسد، جنگی که با بمباران جنگنده‌های 9 کشور به رهبری عربستان آغاز شد. بسیاری از این حمله‌ها غیرقانونی است که با همکارانم درباره 36 حمله از مجموع این حملات تحقیق کردم؛ حملاتی که بیش از 500 غیرنظامی در آن کشته شدند.» این محقق بین‌الملل این یادداشت را خطاب به مردم و افکار عمومی در آمریکا نوشته و از آنان دعوت کرده که حقیقت جنگ یمن را بفهمند؛ چرا که آمریکا با دادن سلاح‌ به سعودی‌ها، یکی از طرف‌های اصلی در جنگ علیه یمن است. در ادامه این یادداشت،  «وایل» خطاب به مردم آمریکا  اعلام کرده  است: «آنچه احتمالا شما مردم آمریکا نمی‌دانید این است که ایالات متحده آمریکا کمک و حمایت نظامی مستقیمی از نیروهای ائتلاف عربستان علیه یمن کرده است. به همین دلیل یکی از طرف‌های کشمکش در یمن به شمار می‌رود و تعهدهای حقوقی بین‌المللی مهمی بر عهده‌اش قرار می‌گیرد. آن چیز دیگری که احتمالا نمی‌دانید، استفاده سلاح‌های آمریکایی در حملات هوایی غیرقانونی در زمان کنونی و احتمالا در آینده در یمن است. طبق آمار کنگره، شرکت‌های آمریکایی از ماه «می» تا «سپتامبر» 2015 [اردیبهشت تا دی‌ 1394]، 7 میلیارد و 800 میلیون دلار سلاح به عربستان فروخته‌اند و چه بسا بخشی از آن در یمن استفاده شده است.”
«وایل» در ادامه با اشاره به ساخت مستندی در خصوص جنگ یمن، نوشت: «هر شخص آمریکایی باید این فیلم را ببیند تا از میزان دخالت آمریکا در جنگی که واشنگتن مردم آمریکا را از آن بی‌خبر گذاشته، مطلع شود.» بیشتر تسلیحات خود را از آمریکا دریافت می‌کند که بالاترین میزان فروش این تسلیحات به سعودی‌ها در 6 سال گذشته بیش از 90 میلیارد دلار بوده که از این میان می‌توان به قرارداد 640 میلیون دلاری خرید بمب‌های خوشه‌ای اشاره کرد و این در حالی است که شواهدی از جرایم جنگی عربستان موجود است و جنگ عربستان در این روزها همچنان ادامه دارد.»
خبر دیگر اینکه، «عبدالمنصور السوری» یکی از رهبران جنبش انصار الله در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد،  ده‌ها تن از نظامیان رژیم اشغالگر سعودی و شبه نظامیان «منصور هادی» در درگیری‌های نظامی با نیروهای کمیته‌های مردمی و ارتش این کشور در منطقه «الضباب» استان تعز کشته یا زخمی شدند. وی افزود: «دستکم 36 تن از متجاوزان در این درگیری‌های شدید کشته شدند و کمیته‌های مردمی موفق شدند چندین دستگاه تانک ارتش سعودی را در بازار الطمام این منطقه منهدم کنند.»