kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳

سکوت خفت‌بار مدعیان دفاع از حقوق‌بشر در قبال حملات شیمیایی داعش به کرکوک

علی‌رغم گذشت یک هفته از جنایت داعش و حمله شیمیایی این گروه تروریستی به غیرنظامیان در استان «کرکوک» عراق، کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق‌بشر مقابل این اقدام وحشیانه همچنان ساکت هستند.

سرویس خارجی-

چند روز قبل خبر رسید که تروریست‌های داعش با گلوله‌های حاوی گازهای «خردل» و «کلر» منطقه «تازه» در حومه شهر «طوز فورماتو» را هدف قرار داده‌اند و بر اثر این حمله غیرمتعارف، حدود 409 نفر از ناحیه ریه و پوست بدن مصدوم شده‌اند.
این حمله ناجوانمردانه در داخل خاک عراق واکنش‌هایی را  به دنبال داشت. جمهوری اسلامی ایران نیز یک هیئت پزشکی را به منطقه اعزام کرد تا مصدومان را تحت مداوا قرار دهند. اما کشورهای اروپایی و آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنها هیچ واکنش و حساسیتی را نسبت به آن نشان نداده‌اند. این در حالی است که چند سال قبل و زمانی که تروریست‌ها در سوریه دست به چنین اقدامی زده بودند، دولت‌های غربی - عربی، دولت سوریه را به این اقدام متهم کرده و به قدری سر و صدا راه انداخته بودند که شورای امنیت به نمایندگی از جامعه به اصطلاح جهانی، مداخله و هیئتی را مامور این کار کرده بود و نهایتا، برخی مراکز نظامی، صنعتی مرتبط سوریه تحت نظارت سازمان ملل قرار گرفت. غرب حتی سوریه را تهدید به حمله نظامی کرد.
در ماجرای کرکوک، غرب در حالی ساکت است که به همراه رژیم سعودی تلاش گسترده‌ای را برای تروریستی خواندن جنبش‌های حزب‌الله لبنان و حماس راه انداخته‌اند.
چند روز قبل هزاران نفر از مردم منطقه «تازه» با برپایی تظاهرات در محور کرکوک - بغداد، خواستار حمایت از خودشان در برابر حملات داعش شده بودند.
خبرگزاری تسنیم گزارش داد، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، در واکنش به نگرانی مردم منطقه، وعده داد که جنایت داعش در حمله شیمیایی به جنوب استان کرکوک را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. وی گفت که «عاملان این جنایت‌، بهای سنگینی را پرداخت خواهند کرد.»
«عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با انتقاد از سکوت جامعه جهانی در قبال این فاجعه گفت: «این در حالی است که رسانه‌های جهانی موضوعات دیگری را برجسته می‌کنند و آنها را نقض حقوق بشر و کشتار جمعی معرفی می‌کنند.»
جلوگیری از عملیات تروریستی
منابع عراقی اما اعلام کردند، نیروهای امنیتی این کشور یک کامیون مملو از بمب و موشک را در ورودی منطقه «النخیب» شهر مقدس کربلا متوقف کردند.
به گفته منابع امنیتی، این کامیون حامل 86 عدد بمب، چهار بسته انفجاری، 20 موشک کاتیوشا، 64 بمب استوانه، 30 مین ضدتانک و مقادیر زیادی از مواد منفجره بود.
نیروهای امنیتی هرچند این عملیات تروریستی را خنثی کردند، ولی به نظر می‌رسد که داعش درصدد حمله و انفجار بمب در شهرهای مقدس عراق است.
در جنوب عراق و منطقه مرزی این کشور و عربستان نیز نیروهای عراقی دیروز توانستند حمله عناصر داعش به پاسگاه مرزی «المجنی» را دفع کنند و شماری از مهاجمان تروریست را به هلاکت برسانند.
از استان صلاح‌الدین در شمال عراق نیز خبر رسیده، نیروهای بسیج مردمی در مناطق «نکبه علاس» و «العجیل» واقع در شمال این استان، 40 تروریست داعش از جمله شش فرمانده ارشد این گروه را کشتند.
شنبه گذشته هم تروریست‌ها قصد داشتند که مناطق نفتی «العجیل» و «علاس» را اشغال کنند، ولی با مقاومت بسیج مردمی عقب رانده شدند. داعش در این حملات 40 کشته داد.