kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۷۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
حزب جبهه ملی فرانسه:

نشان ملی فرانسه را از رژیم آل‌سعود پس بگیرید

حزب راست‌گرای جبهه ملی فرانسه استرداد بالاترین نشان ملی فرانسه، که اخیرا رئیس‌جمهور این کشور به ولیعهد سعودی اعطا کرده را خواستار شده است.


به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب راست‌گرای جبهه ملی فرانسه، روز شنبه در واکنش به اعطای نشان «لژیون دونور» از سوی «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری این کشور به «محمد بن نایف» ولیعهد سعودی، متذکر شد این نشان که بالاترین نشان افتخار در فرانسه است «با رژیم سعودی سازگاری ندارد» و لذا باید این نشان از این شاهزاده سعودی پس گرفته شود. «فلوریان فیلیپو» سخنگو و نایب رئیس حزب جبهه ملی فرانسه تاکید کرد، موضوع این نشان، که «اولاند» اخیرا آن را به دور از انظار و رسانه‌ها به ولیعهد سعودی اعطا کرده است وجهه فرانسه را که به دلیل آن متضرر شده است، بدتر می‌کند.» وی در بیانیه خود افزود: «این نشان با رژیم سعودی، که با حقوق مردان و به‌ویژه زنان در تعارض است، سازگاری ندارد و این موضوع که رسانه‌های خبری مکاتبات دیپلماتیک را فاش کرده‌اند، موید این مقوله است که دولت فرانسه تسلیم فشارهای عربستان است و این بسیار شرم‌آور است.»
پرداخت نشان به درخواست آل‌سعود!
این در حالی است که ماهنامه فرانسوی «کوزت» چند روز پیش فاش کرد، «فرانسوا اولاند»  نشان «لژیون دونور» را درپی درخواست شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان، به وی اعطا کرده است! این اقدام در تاریخ 4 مارس (14 اسفند) به دور از چشم رسانه‌ها و به درخواست ولیعهد عربستان انجام شد، زیرا «محمد بن نایف» درصدد است تا با اینگونه مسائل جایگاه بین‌المللی خود را بالا ببرد. انتشار این خبر آل‌سعود را یک بار دیگر رسوا کرد. سعودی‌های تاکنون در مقابل انتشار این رسوایی فقط سکوت کرده‌اند.
ادامه واکنش‌ها
از سوی دیگر، بازیگر مشهور فرانسوی، به سبب اعطای نشانِ «لژیون دونور» به ولیعهد عربستان، این نشان را که بالاترین نشان افتخار در فرانسه است، «مایه ننگ» دانست و آن را نپذیرفت. به گزارش العالم، «سوفی مارسو» بازیگر و کارگردان مشهور فرانسوی که نقش اول بیش از 40 فیلم سینمایی را در کارنامه خود دارد، درباره علتِ نپذیرفتن نشان لژیون دونور گفت: «علت این موضوع، مشارکتم در نوشتن مقاله‌ای است که در روزنامۀ لوموند منتشر شده است، مقاله‌ای تحت عنوان «نشان افتخار و سربریدن»». در این مقاله ضمن انتقاد از اقدام «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه در اعطای نشان افتخار فرانسه به «محمد بن نایف» شاهزاده سعودی، آمده است: «عربستان، در سه ماه گذشته، 70 نفر را اعدام کرده است که از این تعداد، 47 نفر در یک روز اعدام شدند.» در این مقاله همچنین تاکید شده که عربستان طی سال 2015، 153 نفر را اعدام کرد و به گواهی سازمان عفو بین الملل، به بسیاری از این قربانیان اجازه دفاع از خود داده نشد. در عربستان غالباً اعدام‌ها به شکل بریدن سر انجام می‌شود.