kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
راهپیمایی در یمن، سوریه و فلسطین به حمایت از سید حسن نصرالله

اعلام وفاداری به سید وفادارها

این بار مردم سوریه، یمن و فلسطین با محکومیت تصمیم شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب‌الله ضمن برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز علیه آل‌سعود، خطاب به سیدحسن نصرالله فریاد زدند «ما با شما هستیم.»

سرویس خارجی-

جمع زیادی از مردم و تشکل‌های مردمی در دمشق تجمع برگزار کردند و مخالفت خود را با تصمیم آل‌سعود و شورای همکاری خلیج فارس در تروریستی نامیدن حزب‌الله اعلام کردند. مردم سوریه تأکید کردند، چنین تصمیمی بر حمایت‌ها از حزب‌الله می‌افزاید و نظام سعودی را که همواره علیه امت اسلامی توطئه کرده است، رسوا می‌کند. تجمع کنندگان این را هم اعلام کردند که، حزب‌الله را تنها نمی‌گذارند چون حزب‌الله آنها را تنها نگذاشت.
یمنی‌ها نیز برای اعلام همبستگی با حزب‌الله لبنان و سید حسن نصرالله همایشی را با عنوان «وفاداری به سید وفاداری‌ها» برگزار و از مواضع نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان که از ملت یمن حمایت می‌کند، قدردانی کردند.
مردم یمن تأکید کردند که «ما به سید حسن نصرالله اعلام می‌کنیم در کنار او هستیم، ما ملتی هستیم که 25 میلیون رزمنده دارد.»
فلسطینیان ساکن کرانه باختری نیز در تجمعی جداگانه علیه رژیم آل‌سعود و در حمایت از حزب‌الله تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری قدس به نقل از الاخباریه، شرکت کنندگان در این تظاهرات تأکید کردند که تصمیم آل‌سعود و شورای همکاری، فقط حزب‌الله را هدف قرار نمی‌دهد بلکه «تمام محور مقاومت» را هدف قرار داده است.
فلسطینیان همچنین اعلام کردند، باید بین کسانی که پرچم قدس را برافراشته‌اند و با اشغالگران می‌جنگند با کسانی که با اشغالگران قدس روابط عادی دارند تفاوت قائل شد، زیرا قدس برای آنان که به مقدس بودن آن معتقدند مهم است.
«عمار الحکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم از اینکه برخی کشورهای عربی، جنبش حزب‌الله را تروریستی خوانده‌اند ابراز «تأسف» کرد.
حکیم گفت: «این جنبش نیازی به دفاع یا پاک جلوه دادن ندارد و تاریخ اسلامی و عربی حزب‌الله به اندازه کافی می‌تواند مدافع آن باشد.
ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق هم که در نشست اتحادیه عرب در قاهره سخن می‌گفت با حمایت «همه‌جانبه» از حزب‌الله و «الحشد الشعبی» اظهار داشت: «الحشد الشعبی و حزب‌الله کرامت و عزت عرب را حفظ کرده‌اند و هر کسی آنها را تروریست بخواند خودش تروریست است.» وی افزود: «سید حسن نصرالله یک قهرمان عربی است که از ارزش‌ها دفاع می‌کند.»
سخنان ابراهیم جعفری در نشست اتحادیه عرب در حمایت از حزب‌الله و الحشد الشعبی، موجب عصبانیت و خروج هیئت سعودی از این نشست شد.محمد حجازی که یک کارشناس مصری است نیز با اشاره به «اقدامات خصمانه عربستان علیه حزب‌الله لبنان» گفت: که «آل‌سعود گمان می‌کند تبعیت از صهیونیست‌ها آنها را در برابر طغیان ملت حفظ خواهد کرد.» وی افزود: «تروریست‌ توصیف کردن حزب‌الله فقط توسط عربستان صورت نگرفته بلکه توسط تمامی کشورهایی صورت گرفته که خود را به نوعی با قطار صهیونیستی، آمریکایی همراه کرده‌اند.»
گفتنی است شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب تحت فشار آل‌سعود روز چهارشنبه 12 اسفند در نشست خود در کمال تعجب، حزب‌الله را به عنوان گروه تروریستی اعلام کردند. این تصمیم خصمانه مستقیماً زیر نظر عربستان سعودی صورت گرفته است. چنین رویکردی دقیقاً همراه شده با نزدیکی علنی همین ارتجاع عرب با رژیم کودک‌کش اسرائیل.
واکنش آمریکا
این در حالی است که روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» فاش کرد که دیپلمات‌های بلندپایه آمریکایی از جمله «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا به طور سری به سعودی‌ها و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هشدار داده‌اند که در واکنش‌های خود نسبت به حزب‌الله مبالغه و زیاده‌روی کرده و ثبات اقتصادی لبنان را به خطر انداخته‌اند. این روزنامه آمریکایی همچنین نوشته «اختلاف بین واشنگتن و ریاض دو همپیمان قدیمی در خصوص لبنان به ایجاد شکاف در سیاست خارجی آنها به ویژه در خصوص نقش منطقه‌ای ایران منجر شده است.»
وال‌استریت ژورنال خاطرنشان کرده اقدامات سعودی‌ها علیه حزب‌الله و لبنان فقط زمینه حضور قوی‌تر ایران در لبنان را فراهم می‌کند.
روزنامه «الثبات» لبنان نیز در مقاله‌ای نوشته، سعودی‌ها مجری دستورات آمریکا و تل‌آویو علیه حزب‌الله و سوریه هستند.
این روزنامه مواضع عربستان را تحت عنوان «شاهکارها»ی ریاض در طول دهه گذشته عنوان کرده و نوشته «این مواضع عربستان انسان را یاد آن زمانی می‌اندازد که ریاض از یک سو منشأ اصلی پشتیبانی از تروریسم و از سوی دیگر مجری عملیات بزرگ تروریستی بود.»