kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵

آل سعود اظهارات خود درباره آتش‌بس با انصارالله را تکذیب کرد!

تنها پس از گذشت یک روز از اعلام خبر آتش‌بس سعودی‌ها با نیروهای انصارالله در مرزهای شمالی یمن از سوی خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، مقامات سعودی این آتش‌بس را تکذیب کردند!


یک روز پس از اعلام رسانه‌های سعودی از جمله خبرگزاری دولتی واس عربستان مبنی بر دستیابی این کشور با انصارالله به آتش‌بس در مرزهای جنوبی، مقامات سعودی این خبر را تکذیب کردند. «احمد العسیری» سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه یمن روز پنج‌شنبه، «مذاکرات» و یا «آتش‌بس» با انصارالله را تکذیب کرد و گفت: «برخی شخصیت‌های قبیله‌ای و اجتماعی یمن خواهان آرام‌سازی اوضاع در مرزهای عربستان با یمن بودند.» به گزارش ایرنا، «العسیری» افزود: «این شخصیت‌ها فقط به دنبال آرام کردن اوضاع در مرزهای عربستان با یمن برای رساندن کمک‌های پزشکی و انسانی به روستای نزدیک به عملیات بودند که ائتلاف نیز با آن موافقت کرد.» وی در ادامه هرگونه توافق برای آتش‌بس را رد کرد. روزنامه الشرق‌الاوسط عربستان نیز به نقل از «العسیری» نوشت: «شخصیت‌های قبیله‌ای یمن به دنبال آرام کردن اوضاع بودند و نه مذاکره برای آتش‌بس». در حالی «احمد العسیری» توافق آتش‌بس با یمن را تکذیب می‌کند که روز چهارشنبه پایگاه خبری «السعودیه الان» عربستان هم در خبری فوری اعلام کرد، ائتلاف عربی ضد یمن به ریاست  سعودی‌ها رسما در مرزهای عربستان با یمن آتش‌بس اعلام کرده است. رسانه‌های عربستانی از جمله شبکه «العربیه» هم با اعتراف به پذیرش آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی ادعا کرده بودند هدف از این کار دستیابی به راه حل سیاسی در یمن بر اساس قطعنامه شورای امنیت است.
موضع‌گیری مجتهد
در این بین اما «مجتهد» شاهزاده افشاگر سعودی این آتش‌بس را تایید کرده است. وی در صفحه توییتر خود نوشته، دیدار اخیری که با حضور چهره‌های مهم انصار‌الله با نمایندگان دولت عربستان در ریاض برگزار شده تحت فشار آمریکا و فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن بوده است. مجتهد تاکید کرده «دستورات سفت و سختی به نظامیان سعودی داده شده تا در مناطق مرزی با یمن آتش‌بس را رعایت کنند و تنها در صورت نیاز برای دفاع از خود دست به سلاح ببرند.»
جنبش انصارالله یمن تاکنون واکنشی به این آتش‌بس نداشته است.