kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
با دفاع از فدرالی شدن

سازمان ملل هم به طرح آمریکا برای تجزیه سوریه پیوست

فرستاده ویژه سازمان ملل با حمایت از طرح مشکوک «فدرالی شدن سوریه، به توطئه آمریکا در مورد تقسیم خاورمیانه بر اساس شکاف‌های مذهبی و قومیتی پیوست.

سرویس خارجی-

بالاخره سازمان ملل نیز به قطار جریان‌سازی آمریکا در مورد تجزیه سوریه پیوست؛ طی روزها و هفته‌های گذشته این توطئه تحت نام‌های غیرحساس دیگری چون «منطقه امن» و طرح «بی» پیگیری می‌شد و بالاخره دیروز نیز نوبت به «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل رسید.
دی میستورا هم مثل دیگران تلاش کرد چارچوب‌ها را رعایت کند. به همین خاطر، جانب احتیاط را به شیوه خودش رعایت کرد و ابتدا گفت: «توافق ژنو برای حل و فصل بحران سوریه، کتاب مقدس است.»
بعد از اظهار این جمله آرامش‌بخش، افزود: «همه سوری‌ها تجزیه را رد می‌کنند.» واضح است که تا اینجای کلام دی میستورا در راستای منافع ملت سوریه است و نه تنها حساسیتی را برنمی‌انگیزد، قابل تحسین هم هست.
اما، جمله بعدی فرستاده ویژه سازمان ملل، کار را خراب کرد! او گفت: «اما می‌توان در جریان مذاکرات، درباره فدرالی شدن کشور (سوریه) مناقشه کرد.» شاید مخاطبان زیادی پس از شنیدن حملات نخست، در ارتباط با فدرالی سوریه، آن حساسیت لازم را دیگر نداشته باشند، اما کارشناسان بی‌طرف می‌دانند که صحبت از فدرالی شدن سوریه در شرایط فعلی، نهایتا به همان چیزی می‌انجامد که دی میستورا در سخنان آغازین آن را نفی کرده بود!
واقعیت این است که عرصه میدانی سوریه طی ماه‌های گذشته آن‌طور که حامیان تروریسم، خصوصا آمریکا، می‌خواسته‌اند، رقم نخورده است.
ادامه نبرد میدانی نیز از نگاه سران این جبهه به صلاح نیست، چون ممکن است پیروزی قاطع ارتش سوریه و مقاومت را به دنبال داشته باشد و یا احتمال اصطکاک دو قدرت اتمی (آمریکا و روسیه) را افزایش دهد.
بنابراین، پیگیری مسئله تجزیه سوریه به زبان‌های مختلف و با ابزارهای متفاوت، از برنامه‌های حساس آمریکا و متحدانش در منطقه است و اصولا مذاکرات در شرایط آتش‌بس اگر به سمت و سوی دیگری برود و پس از پنج سال جنگ، موجودیت نظام سیاسی و حاکمیت ارضی سوریه حفظ شود، خسران بزرگی برای حامیان تروریسم خواهد بود.
در واقع، چیزی که دیروز از زبان فرستاده ویژه سازمان ملل بیان شد، در چارچوب «دیپلماسی الاکلنگی» آمریکا قابل تحلیل است؛ طبق این دیپلماسی، یا باید مسئله کناره‌گیری «بشار اسد» از قدرت، در بالا قرار گیرد و یا مسئله تجزیه سوریه به صدر بیاید.
«دی میستورا» پیشتر گفته بود که در مذاکرات دوشنبه آینده (پس فردا)، علاوه بر قانون اساسی جدید و انتخابات، مسئله رئیس‌جمهوری سوریه نیز مطرح خواهد شد!
این‌گونه اظهارات و موضع‌گیری‌ها، که مداخله آشکار در امور داخلی سوریه محسوب می‌شود، این پیام را برای مردم این کشور دارد که اراده آمریکا و متحدان منطقه‌ای، انتخاب میان این دو (تجزیه یا رفتن بشار اسد) است و اگر ملت سوریه صلح و آرامش می‌خواهد، مجبورند یکی از این دو را انتخاب کنند.
مردم سوریه دو انتخابات حساس پیش‌رو دارند؛ پارلمانی و ریاست جمهوری. انتخابات پارلمانی قرار است طی فروردین آینده برگزار شود. اما دی میستورا برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، یک فرصت زمانی 18 ماهه تعیین کرده است.
نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» هم گفته که طبق قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت، دستور کار مذاکرات دوشنبه ژنو در مورد سه مسئله است؛ اول تشکیل دولت جدید کاملا فراگیر؛ دوم، تدوین یک قانون اساسی جدید و بالاخره، برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی.
البته دیروز به غیر از دی میستورا، کسان دیگری هم در مورد تجزیه سوریه (البته خیلی صریح‌تر) حرف زدند؛ «جیمز استاوریدیس» فرمانده کل سابق نیروهای ناتو در اروپا گفت که «برای پایان دادن جنگ در سوریه، این کشور باید مثل یوگسلاوی سابق تجزیه شود.» رویترز هم نوشت که «قدرت‌های جهانی در حال بررسی طرحی در خصوص تقسیم فدرالی سوریه هستند.
یک دیپلمات عضو شورای امنیت سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود هم گفت که روسیه و کشورهای غربی در حال بررسی این طرح هستند و آن را با دی میستورا هم در میان گذاشته‌اند.
در این میان، وزرای خارجه روسیه و آمریکا تلفنی با هم گفت‌وگو کردند، ولی در ارتباط با بحث بر سر فدرالی شدن سوریه، تاکنون مسکو اعلام موضع نکرده است.
به هر حال، به نظر می‌رسد که غربی‌ها برای دور جدید مذاکرات، در نظر دارند طرح تجزیه سوریه را برجسته کنند.