kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵

باج 3 میلیارد یورویی اروپا به ترکیه برای مهار بحران پناهجویان

اتحادیه اروپا برای حل و فصل بحران ده‌ها هزار پناهجویی که به این قاره سرازیر شده‌اند، حاضر شد 3 میلیارد یوروی دیگر به ترکیه باج دهد.


طی نشست سران اتحادیۀ اروپا و ترکیه  در زمینه بحران پیچیده پناهجویان که روز دوشنبه در بروکسل برگزار شد، طرفین برای یک «نظام تبادل پناهجویان» به توافق اولیه دست یافتند. در این چارچوب، دولت آنکارا برای بازگرداندن تمام مهاجران غیرقانونی حاضر در یونان با اتحادیۀ اروپا موافقت کرد. متوقف کردن پناهجویان  در ترکیه و مسدود کردن مسیر بالکان به سوی مرکز اروپا، یکی از اهداف اتحادیۀ اروپا از این گفت‌وگوها بود .قرار است مذاکرات برای نهایی کردن این توافق در روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند ادامه یابد.
یورو نیوز در این زمینه گزارش داد ترکیه علاوه بر سه میلیارد یورویی که اتحادیه اروپا قبلا تعهد پرداخت آن را به آنکارا داده بود، سه میلیارد یورو دیگر درخواست کرده است. دولت ترکیه می‌گوید از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۱۰ میلیارد دلار برای پناهجویان حاضر در اردوگاه ها و ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار برای پناهجویان خارج از اردوگاه‌های این کشور هزینه کرده است.
اما نیویورک تایمز درباره دلیل باج‌دهی اروپا به ترکیه نوشته: «به نظر می‌رسد وابستگی اروپا به ترکیه در موضوع کنترل مهاجران، دلیل اصلی انفعال مقامات اتحادیه اروپا در برابر سرکوب مطبوعات ترکیه توسط اردوغان باشد.»
روزنامه «تاگس اشپیگل»  آلمان نیز در گزارشی، درباره «عواقب همکاری‌ها با آنکارا درباره پناهجویان»  و نادیده گرفتن نقض حقوق بشر از طرف این کشور هشدار داد.
بحران پناهجویان مهمترین بحران و خطری است که اتحادیه اروپا را بعد از جنگ دوم جهانی تهدید می‌کند و به گفته شمار زیادی از رهبران اروپا حتی موجودیت این اتحادیه را نیز تهدید می‌کند. سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود نوشته تا‌کنون 4 هزار آواره در مسیر رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر نیز در اروپا گرفتار باندهای قاچاق انسان شده‌اند.
بحران پناهجویان حاصل هجوم تکفیری‌ها به خاورمیانه است. تکفیری‌هایی که همین کشورهای غربی از آنها حمایت کرده و به این حمایت‌ها هنوز هم ادامه می‌دهند.