kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
گزارش خبری کیهان

داعش را مقاومت سرکوب کرد آمریکا لاف پیروزی می‌زند!

در حالی که تروریست‌های «داعش» زیر ضربات نظامیان ارتش و نیروهای داوطلب و مقاومت در عراق و سوریه کمر خم کرده‌اند، مقامات آمریکایی یک بار دیگر به میدان آمده و تلاش می‌کنند که این پیروزی بزرگ را به نام خود و ائتلاف جا بزنند.

سرویس خارجی-

در پی ضربه مهلکی که نیروهای بسیج مردمی عراق بر پیکره داعش در جنوب استان صلاح‌الدین وارد کردند و «جزیره سامرا» را از تروریست‌ها پس گرفتند، یک بار دیگر لفاظی و بلوف‌زنی مقامات آمریکایی شروع شد؛ در این اظهارات که بوی تفرقه هم می‌دهد، به نقش‌آفرینان اصلی این پیروزی‌های بزرگ اشاره نمی‌شود و در عوض، چینش کلمات و جملات مقامات آمریکایی به گونه‌ای است که انگار ائتلاف دروغین و بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا، این پیروزی‌ها را رقم زده‌اند. یعنی همان ائتلافی که پیش از آغاز حملات هوایی جنگنده‌های روسی در سوریه، عملا مرده بود.
«برت مک گورک» فرستاده آمریکا در این ائتلاف، در اظهارات خود که تسنیم به نقل از «اسپوتنیک» آن را گزارش کرده پس از پیروزی اخیر (علیه داعش) در غرب سامرا، طوری سخن گفت که انگار ائتلاف وی در این عملیات نقش محوری داشته است! مک گورک گفت: «تروریست‌های داعش در سوریه و عراق در حال شکست هستند، چرا که از چند جهت فشار زیادی را احساس می‌کنند.» وی گفت: «داعش در حال احساس فشار از همه جهت‌ها به طور همزمان است و این فشارها ادامه خواهد یافت. داعش در حال شکست است.»
این مقام آمریکایی پیش از این هم گفته بود: «عملیات آزادسازی شهر موصل آغاز شده و نیروهای پیشمرگ کرد حمله به مواضع و تجمعات داعش را آغاز کرده‌اند.» این اظهارات مک گورک کاملا هدفمند بوده و به وضوح نشان می‌دهد که آمریکا می‌خواهد حضور پیشمرگان در این عملیات پررنگ باشد. البته، نفس حضور پیشمرگان در عملیات آزادسازی شهر موصل مثل سایر مناطق شمالی عراق، امری طبیعی است.
اما این مقام آمریکایی وقتی در ارتباط با حضور نیروهای بسیج مردمی در عملیات سکوت می‌کند و در مقابل، از حضور پیشمرگان در عملیات حرف می‌زند، آگاهانه توطئه و خواب جدید واشنگتن را در مورد عراق برملا می‌کند. توطئه‌ای که «سرحان احمد» عضو فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق، بخش‌های پنهان آن را برملا می‌کند؛ وی به صراحت اعلام کرد: «پیشمرگان علی‌رغم مخالفت برخی مقام‌های دولتی عراق، با فشار آمریکا در جنگ آزادسازی موصل شرکت خواهند کرد.»
سرحان احمد افزود: «نیروهای پیشمرگ پس از آزادسازی شهر موصل، در مناطق کردنشین این شهر مستقر شده و آنجا را تخلیه نخواهند کرد.»
این نماینده کردها در مجلس، از اختلاف نظر میان آمریکا و «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق بر سر مشارکت پیشمرگان در عملیات فوق هم خبر داد و البته این را هم گفت که عبادی نهایتا نظر آمریکا را پذیرفته است.
اظهارنظرهای مک گورک در بغداد با واکنش «ماجد الغراوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق مواجه شد. به گزارش ایرنا، الغراوی گفت: «سخنان بریت مک گورک مداخله آشکار در امور امنیتی عراق است، زیرا تنها دولت (بغداد) می‌تواند آغاز عملیات (آزادسازی موصل) را مشخص کند نه واشنگتن.»
به هر حال، پیروزی نیروهای مسلح عراق بر داعش در سامرا به قدری قاطع و بزرگ بود که عبادی در ارتباط با ابعاد آن گفت با این عملیات، صفوف داعش از هم پاشیده است. عظمت همین پیروزی بود که واشنگتن را دستپاچه کرد و به صحنه کشاند و آمریکا سعی می‌کند مهره‌چینی عملیات سرنوشت‌ساز موصل را خود برعهده داشته باشد. «عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم به این مداخلات واکنش نشان داد و گفت: «شهر موصل به سکنه آن تعلق دارد و هیچ طرفی حق ندارد فهرست افراد آزادکننده این شهر را مشخص کند.»
علاوه بر مک گورک، «مایکل هایدن» مدیر سابق سازمان‌های جاسوسی آمریکا هم اخیرا در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان»، از تجزیه عراق و سوریه حرف زده بود. واشنگتن هرچند خود را موافق حذف داعش و «جبهه النصره» از صحنه عراق و سوریه نشان می‌دهد، ولی هنوز کسی دقیقا نمی‌داند که چه خوابی را برای پس از داعش دیده است. ممکن است بازی با احساسات جدایی‌طلبی برخی از جریان‌های کرد در شمال عراق، یکی از برنامه‌های آتی آمریکا باشد.
چیزی که آمریکا را به شدت نگران کرده، شکل‌گیری هویت نظامی واحد و جدیدی در لبنان، سوریه، عراق و حتی ایران در جریان مبارزه با داعش است. این پدیده نوظهور و ناخواسته، بزرگترین خطر برای موجودیت اسرائیل و بزرگترین مانع مقابل مطامع آمریکا در منطقه محسوب می‌شود.