kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳

پنتاگون: بزودی به لیبی حمله می‌کنیم!

فرمانده ارشد پنتاگون در مصاحبه با «وال ‌استریت ژورنال» اعلام کرده که این کشور به همراه متحدانش برای مداخله نظامی در لیبی آماده می‌شوند.


حملات آمریکا و متحدانش به لیبی در سال 2011 باعث شد انقلاب مردم لیبی از مسیر خارج و این کشور چند پاره شود. تبعات این حملات هنوز در لیبی وجود دارد و این کشور درگیر بدترین نوع جنگ داخلی شده است. نجات مردم از شر دیکتاتور لیبی بهانه این حمله بود. اکنون پس از حدود 5 سال آمریکا می‌گوید بار دیگر به دنبال حمله به لیبی است اما این بار هم به بهانه مبارزه با داعش. به گزارش فارس، یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا روز سه‌شنبه از تصمیم واشنگتن و کشورهای اروپایی برای آغاز دومین مداخله نظامی در لیبی برای «مبارزه با داعش» خبر داد و گفت این گروه به واسطه وجود دو دولت در لیبی و اوضاع آشفته این کشور، آن قدر قدرت گرفته که بدون مداخله نظامی آنها امکان عقب راندن آن وجود ندارد!  «دونالد بولدوک» فرمانده نیروهای عملیات ویژه آمریکا در آفریقا به روزنامه وال استریت ژورنال گفته: «حتی اگر دولتی متحد در لیبی شکل گیرد، باز هم احتمالا نیاز به مداخله نظامی آمریکا وجود خواهد داشت.» به نوشته این روزنامه هرچند که این فرمانده آمریکایی از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرده و بیشتر در مورد عملیات‌ نیروهای ویژه صحبت کرده اما در عین حال به نحوی روشن‌تر از دیگر مقامات آمریکایی از احتمال مداخله نظامی در لیبی سخن گفته است.  مقامات ارشد نظامی آمریکا می‌گویند گزینه‌های احتمالی برای عملیات نظامی در لیبی را به کاخ سفید ارائه کرد‌ه‌اند. این گزینه‌ها می‌توانند شامل مشارکت نیروهای خارجی و محلی باشند.
یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرده ایتالیا، فرانسه و لندن مخالف مداخله نظامی در لیبی پیش از تشکیل دولت واحد در این کشور هستند، چراکه چنین اقدامی را مایه کمک به داعش برای جذب نیروهای بیشتر با اتکا به ادبیات ملی‌گرایانه می‌دانند.  به گفته «بولدوک»، ارتش آمریکا و چند کشور متحد از جمله فرانسه و انگلیس از ماه‌ها قبل برای مداخله نظامی دوباره در لیبی آماده می‌شوند و اتاق عملیات ویژه‌ای موسوم به «مرکز هماهنگی ائتلاف» را نیز در رم راه‌اندازی کرده‌اند.  مقامات غربی و لیبیایی می‌گویند نیروهای ویژه غربی از مدتی قبل در این کشور مستقر شده‌اند و در هفته‌های گذشته عملیات‌هایی نیز انجام داده‌اند.  گفتنی است دلیل وضعیت وخیم حاکم بر لیبی همان حملات 2011 غرب به این کشور به بهانه مقابله با قذافی است. این کشورها پس از برداشتن متحد دیکتاتور خود از سر راه و تسلط بر چاه‌های نفتی این کشور، آن را به حال خود رها کردند تا زمینه‌ای پیدا شود برای ظهور تروریست‌های تکفیری.