kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
تجهیز تروریست‌ها به موشک گراد

آخرین تلاش آمریکا برای جلوگیری از آزادسازی حلب

در واپسین لحظات آماده شدن ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای آزادسازی شهر «حلب»،‌ ایالات متحده تروریست‌های این شهر را به موشک‌های زمین به زمین «گراد» مجهز کرد تا سرنوشت این نبرد بزرگ را به نفع جریان‌های تکفیری تغییر دهد.

 سرویس خارجی -

اکنون سوریه و منطقه خود را برای یک «واقعه بزرگ» آماده می‌کنند و با نزدیک شدن زمان به ساعت صفر عملیات آزادسازی شهر باستانی حلب از اشغال تروریست‌ها، ضربان قلب همه آنهایی که در سناریوی پنج ساله سوریه دستی داشته و دارند، تندتر و تندتر می‌شود.
از طرفی، مردان نبرد که در دوران ارتش سوریه و مقاومت متشکل شده‌اند، مصمم هستند که طبل شروع عملیات نواخته شود تا در یک جنگ برق‌آسا، طومار تروریسم را در هم بپیچند و از طرف دیگر، حامیان تروریسم، یعنی همان کسانی که دست‌شان تا مرفق به خون زنان و کودکان و غیرنظامیان آغشته است، به شدت دستپاچه و نگران هستند؛ همه امید اعضای بومی ائتلاف آمریکایی این است که واشنگتن در این لحظات حساس کاری بکند.
اما ایالات متحده هر چند تمایل دارد نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در یک چشم به هم زدن نیست و نابود شوند، ولی چه بکند که این تمایل تنها در حد آرزو است و میان آرزو و واقعیت‌های میدانی شکاف عمیقی وجود دارد.
دیروز از ارتش سوریه و جبهه حامی تروریسم صداهای متفاوتی به گوش می‌رسید؛ ارتش پس از تسلط بر ارتفاعات حومه شمالی حلب، با پخش اعلامیه‌هایی بر فراز این شهر، خطاب به مردم اعلام کرد:‌ «تروریست‌‌ها را از خانه و کاشانه خود بیرون کنید، چرا که ارتش در راه است و تروریست‌ها را تار و مار خواهد کرد.» از افراد مسلح نیز خواسته شد سلاح‌ها را بر زمین بگذارند و دولت قول می‌دهد کسانی که راه گم کرده‌اند را ببخشد.
در مقابل،‌ جبهه تروریسم در داخل حلب و حامیان آنها در خارج از کشور فقط چنگ و دندان نشان می‌دهند؛ تروریست‌های حاضر در حلب تصاویر موشک‌های زمین به زمین «گراد» را از طریق اینترنت به نمایش گذاشتند. این موشک‌ها به تازگی از ترکیه به حلب منتقل شده‌اند.
در خارج از مرزهای سوریه هم محافل سیاسی و رسانه‌ای همسو با آمریکا موجی از جنگ روانی راه انداختند؛ «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده، عربستان در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه جنگنده مستقر می‌کند. «جان کری»‌ وزیر خارجه آمریکا گفته، نیروهای این کشور را در شمال شرق سوریه تقویت می‌‌کند. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان هم مدعی شده که کشورش آماده  است تحت ائتلاف آمریکا، به سوریه نیروی ویژه اعزام کند.
اظهارات «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه اما، نسبت به دیگران تهدید‌آمیزتر بود؛ او گفته «در صورت ورود ارتش سوریه به شهر «اعزاز» در نزدیکی مرزهای ترکیه، که اکنون در اشغال داعش است، ارتش ترکیه وارد عمل خواهد شد.» «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا هم گفته که «امارات آماده اعزام نیرو به سوریه است.»
به هر حال، به نظر می‌رسد که در پشت این جنجالی که حامیان جنایتکاران تکفیری راه انداخته‌اند، هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد و  تنها حذف این معرکه‌گردانی، ایجاد تردید در صفوف رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه است. واقعیت در استان حلب به سمت و سوی دیگری می‌رود و همه ناظران بی‌طرف از هم‌اکنون حلب را رها شده از بند تکفیری‌ها می‌دانند. حلب از چنان موقعیت مهمی برخوردار است که تقریبا تمام کارشناسان سرنوشت جنگ سوریه را به آن گره زده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، اسد حلب را پس بگیرد، جنگ در سوریه را باید تمام شده تلقی کرد.
بشار اسد
رئیس‌جمهور سوریه اما در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، تصریح کرد که «هدف ما آزادی تمام خاک سوریه است، هر چند ممکن است که این کار زمان زیادی ببرد.» اینکه از بخشی از اراضی کشور دست بکشیم، منطقی نیست. به گفته اسد گفت‌وگوها به این معنی نیست که مبارزه با تروریسم را کنار بگذاریم.
رئیس‌جمهور سوریه در مورد احتمال دخالت زمینی بیگانگان در کشورش نیز گفته که «دخالت زمینی ترکیه و عربستان در سوریه بعید نیست و جنگ در استان حلب، با هدف قطع مسیر ترکیه به سوی تروریست‌ها صورت می‌گیرد.»
جالب است این اظهارات بشار اسد، که یکبار دیگر بر جنگ علیه تروریسم تاکید کرد، واکنش «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در پی داشت! تونر گفت: «بشار اسد» در توهم به سر می‌برد، اگر فکر می‌کند برای پایان درگیری در سوریه، راه حل نظامی وجود دارد!»
سایر رویدادها
* «استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه، گفت که مذاکرات برای حل بحران سوریه، دردآور و طولانی خواهد بود.
* سازمان ملل اعلام کرد، بیش از 400 آواره سوری در مسیر اروپا جان خود را از دست داده‌اند.
* تروریست‌های تکفیری شهرهای شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» را به شدت گلوله‌باران کردند.
* رئیس‌جمهور سوریه دو نفر را از طرف خود به شهرک‌های شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» فرستاد تا از نزدیک، نیازها و خواسته‌های آنها را جویا شوند.
* «امیل لحود» رئیس‌جمهور اسبق لبنان اعلام کرد که دولت و ملت سوریه علیه تروریست‌ها قطعا پیروز می‌شوند.