kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۱۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
گزارش خبری کیهان از جشن باشکوه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

بیدارباش ملت به آنها که خواب آمریکا را می‌بینند

میلیون‌ها نفر از مردم ایران در یوم الله 22 بهمن با حضور در خیابان‌های سراسر کشور با شعارهای کوبنده مرگ بر آمریکا سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب را گرامی داشته و به تلاش‌های صورت گرفته برای بزک شیطان بزرگ پاسخی کوبنده و دندان‌شکن دادند.


گزارش‌های رسیده از اقصی نقاط ایران اسلامی حاکیست علی‌رغم سردی هوا مردم از دقایق آغازین صبح روز پنج‌شنبه 22 بهمن،  با حضور در خیابان‌ها برای سی‌و هفتمین سال متوالی، ایستادگی خود بر اصول و ارزش‌های انقلابی را به رخ جهانیان کشیدند، حضور میلیونی مردم در خیابان‌های تهران به حدی بود که حاضران در راهپیمایی در گفت‌و‌گو با همدیگر به افزایش چندین برابری مردم حاضر در خیابان‌ها نسبت به سال‌های قبل اشاره کرده و خوشحالی خود را از این شور و ذوق نشان می‌دادند.
در پلاکاردها و شعارهای مردم «مرگ بر آمریکا» نماد و نمود خاصی داشت، مردم پلاکاردهایی بر دست داشتند که این جمله امام بر آن نوشته شده بود: «آنها که خواب آمریکا را می‌بینند خدا بیدارشان کند.»
آمریکا را همچنان دشمن شماره یک
ملت ایران می‌دانیم
راهپیمایان در پایان تجمع میلیونی 22 بهمن طی قطعنامه‌ای اعلام کردند آمریکا را همچنان دشمن شماره یک ملت ایران می‌دانند.
در بخشی از این قطعنامه آمده است: مردم موحد و متحد ایران اسلامی، مقاومت اسلامی در منطقه، که بیش از هر زمان دیگری نظام سلطه و رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است را حاصل «صدور انقلاب» و گفتمان عزت‌آفرین و رهایی‌بخش آن دانسته و با محکوم‌کردن جنگ‌های نیابتی و جنایات تروریستی داعش و گروهک‌های سلفی و تکفیری در کشورهای اسلامی و همچنین تلاش نابخردانه و انتحاری آل‌سعود که با طراحی و حمایت آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و هم‌پیمانان منطقه‌‌ای آنان، برای تأثیرگذاری بر جریان سیال مقاومت و امنیت‌سازی برای صهیونیست‌ها، صورت می‌پذیرد، پشتیبانی خود را از دولت، ارتش و نیروهای مردمی و مقاوم کشورهای سوریه و عراق اعلام داشته و برای رهایی آنان از این فتنه بزرگ از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
در این قطعنامه همچنین آمده است: ملت استکبار‌ستیز ایران، آمریکا را همچنان دشمن شماره یک خود دانسته و با تأسی به منویات و هشدارهای رهبر معظم انقلاب‌(مد‌ظله‌العالی)، «رخنه» و «نفوذ» در حصار اراده و تصمیمات کشور و تلاش موریانه‌وار برای سست‌کردن ارکان نظام را راهبرد انکار‌ناپذیر دشمن در عصر «پسابرجام» دانسته و با تأکید بر ضرورت افشای سناریوهای ضدایرانی و ضد‌انقلابی آمریکا، از همه دستگاه‌ها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نیز همه دلسوزان و جریان‌های معتقد به نظام می‌خواهد با هوشیاری و هوشمندی به مسئولیت‌های خطیر خود برابر توطئه «نفوذ» عمل کرده و با عبور انقلاب و جامعه‌ اسلامی از گزند این خطر بزرگ، شکست سنگین جبهه دشمنان انقلاب و معاندین نظام در این عرصه سرنوشت‌ساز را رقم زنند.
در این قطعنامه همچنین با قدردانی از نیروی دریایی سپاه آمده است: ملت هوشیار و آگاه ایران اسلامی، ضمن قدردانی از اقدام به ‌هنگام و قاطعانه نیروی دریایی سپاه در توقیف شناورهای متجاوز آمریکایی، از کمک‌های مستشاری و تعیین‌کننده «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و فرمانده غیرت‌مند و ولایت‌مدار نیروی قدس که در کنار ارتش و بسیج مردمی عراق و سوریه با خنثی‌سازی توطئه‌های استکبار و فتنه تروریستی داعش و گروهک‌های تکفیری و سلفی در این کشورها، موجبات افتخار و مباهات ایرانیان نزد امت اسلامی را فراهم آورده‌اند، سپاسگزاری و حمایت کرده و بر تداوم تلاش آنان در این مسیر مقدس و انقلابی تأکید می‌نماید.
ملت ایران تسلیم نخواهد شد
حسن روحانی رئیس‌جمهور طی سخنانی در اجتماع بزرگ راهپیمایان 22 بهمن در میدان آزادی تهران، با بیان اینکه مردم خواست ده‌ها ساله خود را در کلام امام و رهبری متبلور می‌بینند، اظهار داشت: جهانیان در برابر انقلاب شکوهمند و بزرگ و مردمی ایران بهت‌زده شدند و دیدند که چگونه کلام یک رهبر دینی و معنوی این همه می‌تواند در جهان معاصر در میان مردم صاحب نفوذ باشد.
وی افزود: همه ما می‌دانیم که انقلاب اسلامی تنها یک انقلاب سیاسی نیست گرچه با سیاست تنگاتنگ آمیخته است اما مسئله مهم اخلاق است و همواره اخلاق بر سیاست مقدم بوده است.
روحانی ادامه داد: کشورهایی که سالیان طولانی عادت کرده بودند تا با مردم به اصطلاح جهان سوم از دید خودشان و حتی با مردم ایران با زبان زور سخن بگویند، امروز بعد از حدود 4 دهه از پیروزی انقلاب به خوبی حس کرده‌اند که ملت بزرگ ما در برابر هیچ فشاری و تهدیدی تسلیم نخواهند شد.
وی افزود: این مردم غیور سرزمین ایران بودند که در دفاع 8 ساله خودشان در برابر تجاوز بیگانگان، به دنیا نشان دادند که با استقامت می‌ایستند و این مردم بزرگ ما بودند که در 10 سال اخیر در برابر تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی سر تسلیم فرو نیاوردند.
تحقیر تفنگداران آمریکایی توسط جوانان ایرانی
در حاشیه راهپیمایی و در حوالی میدان انقلاب برخی جوانان تهرانی با پوشیدن لباس‌های تفنگداران آمریکایی و نشستن بر کف یک قایق، صحنه دستگیری متجاوزان آمریکایی را بازسازی کردند.
جوانان تهرانی این اقدام خود را نوعی کنایه به آمریکایی‌ها توصیف کردند و تاکید کردند که هیچ گاه تجاوز به خاک کشورشان را نخواهند پذیرفت.
دی ماه سال جاری نیروی دریایی سپاه 2 فروند قایق نظامی آمریکایی با 10 سرنشین آن را در آب‌های ایران و در حوالی جزیره فارسی توقیف کرد.
پرچم‌های آمریکا و انگلیس زیر پای راهپیمایان
راهپیمایان تهرانی که از ساعات اولیه صبح در مسیرهای تعیین شده یوم‌الله 22 بهمن شرکت کردند با پیاده‌روی بر روی پرچم آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس انزجار و بی‌اعتمادی خود را از سیاست‌ها و اقدامات سلطه‌جویانه و ددمنشانه این کشورها نشان دادند.
مردم انقلابی تهران همچنین با سر دادن شعار مرگ بر آل سعود، جنایت‌های حکومت فاسد سعودی را محکوم کردند.
«مرگ بر آل‌سعود» و «مرگ بر آمریکا» از جمله شعارهایی است که مردم انقلابی تهران در بیزاری جستن از جنایت‌های حکومت فاسد سعودی و حمایت آمریکا از این رژیم سر دادند.
شهادت شیخ نمر و کشته شدن حجاج در حادثه منا و کشتن شیعیان بخشی از جنایت‌های حکومت آل سعود در ماه‌های اخیر است.
خبر دیگر اینکه در حاشیه راهپیمایی 22بهمن، خانه شهریاران جوان منطقه 16 با پخش کردن بنر بزرگی بر روی زمین از جوانان تهرانی خواست تا جملاتی را در رابطه با پیروزی انقلاب اسلامی یادداشت کنند که جوانان ایرانی جملاتی مانند «لبیک یا خامنه‌ای» و «مرگ بر آمریکا» را در این بنر حک کردند.
از سوی دیگر در حاشیه این راهپیمایی جمعی از هموطنان‌مان که از حوالی خیابان توحید به جمع راهپیمایان پیوستند ضمن پوشیدن کفن تأکید کردند حاضرند برای جنگ با داعش به سوریه و عراق اعزام شوند.
راهپیمایان تهرانی همچنین با سر دادن شعار «مرگ بر داعش» تأکید کردند که تمام جهان اسلام دشمن داعش است.
منتظر چرخش زندگی‌مان هستیم
راهپیمایان تهرانی در حالی که دست‌نوشته فرجام برجام؛ منتظر چرخش زندگی‌مان هستیم به دست داشتند به سمت میدان آزادی حرکت کردند.
راهپیمایان تهرانی دست‌نوشته‌هایی با مضامینی همچون «حضور در انتخابات آگاهی است؛ بصیرت است» به دست گرفته بودند.
در حاشیه این راهپیمایی جمعی از هموطنان که از تقاطع خیابان‌های رودکی و آزادی به جمع راهپیمایان پیوستند دست‌نوشته‌هایی درباره مسائل اقتصادی کشور به دست گرفته‌ بودند.
این افراد دست‌نوشته‌هایی با مضمون اینکه «همچنان به آ‌مریکا بی‌اعتمادیم»، «برجام به فرجام رسید»، «منتظر چرخش زندگی‌مان هستیم» و ... در دست داشتند.
این افراد همچنین شعارهایی با مضمون «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست»، «می‌جنگیم، می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم» و ... در دست داشتند.
واکنش رسانه‌های جهان به حضور میلیونی مردم
راهپیمایی مردم ایران در سی و هفتمین جشن استقلال و آزادی، همانند سال‌های گذشته با شکوه و حضور میلیونی ایرانیان در سراسر کشور برگزار شد.
راهپیمایی امسال حواشی جالبی هم به همراه داشت که مورد توجه رسانه‌های مختلف به‌ویژه خبرنگاران خارجی قرار گرفت.  از استقرار جدیدترین موشک بالستیک ایران (عماد) در مسیر راهپیمایی تا شبیه‌سازی بازداشت ملوانان نیروی دریایی آمریکا از جمله مهمترین حواشی راهپیمایی امسال بود. حضور مقامات مختلف کشور، از جمله سردار رشید سپاه اسلام، حاج‌قاسم سلیمانی هم بازتاب قابل توجهی در میان خبرنگاران و رسانه‌های خارجی داشت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس از تهران گزارش داد مردم ایران در سراسر کشور سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند. به گزارش آسوشیتدپرس، راهپیمایان ایرانی شعارهای سنتی «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را سر می‌دهند و خیابان‌های شهرهای مختلف با بنرها و پوسترهای ضدآمریکایی و ضداسرائیلی آذین‌بندی شده است.
این خبرگزاری آمریکایی در گزارش خود به دخالت آمریکا و کودتای 28 مرداد اشاره می‌کند که ایالات متحده با سرنگون کردن دولت دکتر مصدق، محمدرضا پهلوی را به قدرت رساند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم با انعکاس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: تلویزیون ایران روز پنج‌شنبه مردم در تهران و دیگر شهرهای ایران را نشان داد که در هوای بسیار سرد زمستان در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب شرکت کرده‌اند.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست از حضور یک هیئت سیاسی حماس برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن در تهران خبر داد. به گزارش این روزنامه اسرائیلی، هیئت حماس به ریاست ابوعمر ناصر ضمن شرکت در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با مقامات ایران نیز دیدار خواهند کرد.
دیلی‌میل انگلیس نیز با اشاره به بنرهای «مرگ بر آمریکا» و سلفی راهپیمایان با موشک بالستیک عماد، گزارشی از حواشی سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب را منتشر کرده است.
به گزارش دیلی میل به نقل از خبرگزاری فرانسه، «صدها هزار» نفر در میدان تاریخی آزادی تهران گردهم آمدند؛ جایی که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران قرار بود در آن جا سخنرانی کند. بسیاری از راهپیمایان ایرانی پلاکاردهای «مرگ بر آمریکا»‌ و «مرگ بر اسرائیل» حمل می‌کردند؛ و برخی دیگر پرچم‌های ایران.
فرانس 24 نیز به نقل از دیگر رسانه فرانسوی (خبرگزاری فرانسه) حضور مردم و شعارهای همیشگی ضدآمریکایی و ضداسرائیلی را بازتاب داده است. به گزارش فرانس 24، این اولین راهپیمایی مردم پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است.
عصبانیت رسانه‌های غربی
از تحقیر آمریکا توسط ایران
راهپیمایی با شکوه 22 بهمن و تجدید میثاق امت اسلامی در حالی برگزار شد که تفنگداران آمریکایی که تقریبا یک ماه پیش به آب‌های منطقه‌ای ایران تجاوز کردند نیز در این میان حضور داشتند و به تحقیر بیش از پیش نیروی دریایی ایالات متحده که خیلی هم به آن غرّه است؛ افزود.
چندین شبیه‌سازی ملوان‌های بازداشت شده آمریکایی در بخش‌های مختلفی از مسیر راهپیمایی علاوه بر اینکه موجبات شادی و فرح شرکت‌کنندگان در مراسم 22 بهمن را فراهم کرد؛ باعث عصبانیت رسانه‌های غربی و استکباری نیز شد.
وبگاه شبکه اِی‌بی‌سی نیوز (abcnews) با انتشار گزارشی ویدئویی که از تلویزیون آمریکا نیز پخش شد، نوشت: «ایران در راهپیمایی بزرگداشت روز انقلاب، به تمسخر عمومی ملوانان آمریکایی که در خلیج فارس به دست نیروهای سپاه دستگیر شدند، ادامه داد.
تعدادی از ایرانی‌ها که به شکل تفنگداران آمریکایی گریم شده و لباس پوشیده بودند، به وسیله یک سرباز تفنگ‌ بدست از میان جمعیت حرکت داده می‌شدند. این در حالی است که روز پیش از آن تصاویری از گریه یکی از ملوانان آمریکایی بازداشت شده در تلویزیون ایران نشان داده شد.»
بی‌بی‌سی نیز در خبری تحت عنوان «ایران، زندانی‌های آمریکایی را در سالگرد انقلاب به سخره گرفت» نوشت: «در حالی که هر سال مردم ایران با پرچم و پلاکارد در راهپیمایی شرکت می‌کردند اما امسال شاهد حضور بدل ملوانان بازداشت شده بودیم که با زنجیر به هم وصل شده بودند.
یکی از این افراد صورت خود را با دستمال کاغذی پوشانده و سعی در تحقیر ملوانی داشت که تصاویری از گریه او روز قبل از 22 بهمن منتشر شده بود.»
پایگاه خبری بریت‌بارت (breitbart) با بیان اینکه ایران برای جشن انقلاب خود دستگیری خدمه نیروی دریایی آمریکا را بازسازی کرد؛  نوشت: «درحالی که نیروی دریایی آمریکا اقدام ایران در نمایش گریه یکی از ملوانان را محکوم کرد؛ اما بازهم در 22 بهمن شاهد تحقیر شدن تفنگداران آمریکایی از سوی ایران بودیم. ده نفر که به شکل ملوانان آمریکایی بودند در یک قایقی که در مسیر راهپیمایی قرار داده شده، زانو زده بودند و یک نوجوان با لباس سپاه و اسلحه بدست از آنها مراقبت می‌کرد.»
پایگاه خبری تحلیلی واشنگتن فری بیکن (freebeacon) نوشت: «شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد انقلاب سال 57، دستگیر شدن تفنگداران نیروی دریایی آمریکا را بازسازی و مضحکه کردند. تعداد زیادی از مردم برای دیدن شبیه‌سازی این اتفاق جمع شده بودند.
وبگاه روزنامه انگلیسی دیلی میل نیز  با اشاره به اینکه تعدادی از نوجوانان و جوانان که نسل جدید ایران را تشکیل می‌دهند با تحقیر ملوانان آمریکایی، دستگیری آنها را بازسازی کردند، نوشت: «این تنها 24 ساعت پس از نشان دادن تصاویری از گریه یکی از تفنگداران بود. در روز 22 بهمن نیز تلویزیون ایران بارها صحنه‌های دستگیر شدن آنها را در خلیج فارس پخش کرد.»
گفتنی است مسئولین نیز همگام با مردم با حضور در خیابان‌ها سالگرد پیروزی انقلاب را گرامی داشتند.