kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۰۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
با آزادسازی آخرین روستا

ارتش سوریه گذرگاه‌های مرزی ترکیه به استان حلب را بست

ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در شمال استان حلب، کنترل روستای «کفین» را در دست گرفت و عملا مسیرهای کمک‌رسانی به تروریست‌ها در این استان را قطع کرد.


در شمال سوریه هر روز که می‌گذرد، شرایط برای تروریست‌ها سخت‌تر می‌شود؛ به گزارش ایسنا، دیروز ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با آزادسازی روستای «کفین»، به مرزهای ترکیه رسیدند و کنترل گذرگاه‌های کمک‌رسانی به تروریست‌ها را در دست گرفتند.
عملیات و پیشروی ارتش سوریه در استان حلب همچنان ادامه دارد و جنگنده‌های روسی نیز در این حملات نقش پررنگی دارند.
در استان مرزی «لاذقیه» نیز نیروهای مقاومت و ارتش توانستند روستای «باشوره» را از کنترل تروریست‌ها خارج کنند. این روستا نیز دارای موقعیتی راهبردی است. روز یکشنبه نیز دو شهرک «مایر» و «رتیان» به دست نیروهای دولتی افتاد.
با قطع شدن مسیرهای کمک‌رسانی از ترکیه به تروریست‌ها که برای نخستین‌بار طی پنج سال اخیر اتفاق افتاد، جبهه تروریست‌ها با بحران مواجه شده است.
همزمان با این پیروزی‌ها، ارتش سوریه صدها تن سلاح و مهمات برای کردها در شمال شرق این کشور ارسال کرد تا بتوانند مقابل تروریست‌های مسلح مقاومت کنند. این سلاح‌ها و مهمات از طریق هوایی، وارد فرودگاه «قامشلی» واقع در نزدیکی مرزهای ترکیه شده است.
پیشروی ارتش سوریه در مناطق شمالی این کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که برخی رسانه‌ها از آن تحت عنوان «پیشروی برق‌آسا» نام می‌برند.
در ارتباط با این پیروزی‌ها، «محمد مروان علبی» استاندار «حلب» به خبرگزاری فارس گفت، این پیروزی‌ها رویای اردوغان را برای احیای امپراتوری عثمانی و الحاق حلب به خاک ترکیه، بر باد داد.
وی در ادامه اظهارات خود، حمایت‌ها و کمک‌رسانی دولت سوریه از مردم مناطق آزاد شده، خصوصا دو شهر شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» را تشریح کرد.
این دو شهر چند روز قبل به دست نیروهای مقاومت و ارتش سوریه آزاد شدند.
در پی این پیروزی بزرگ، ساکنان دو شهرک «فوعه» و «کفریا» که آنها نیز مدت‌هاست تحت محاصره داعش قرار دارند، اعلام کردند که با آزادسازی نبل و الزهرا، روحیه آنها تقویت و امید پیروزی در دل آنها تقویت شده است.
کلینتون معمار جنگ
«جفری ساش» متفکر سیاسی و استاد برجسته علوم اقتصاد آمریکایی، طی  مقاله‌ای‌، «هیلاری کلینتون» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا را «معمار اصلی جنگ سوریه» و دوران جدید جنگ سرد در روابط بین واشنگتن و مسکو اعلام کرد.
به گزارش ایرنا‌، ساش در این مقاله از ارتباط کلینتون با مجتمع‌های صنعتی نظامی به شدت انتقاد و وی را «نامزد جنگ» توصیف کرد.
استاد دانشگاه کلمبیا که از مشاوران ارشد سازمان ملل بوده و آثار پرفروشی را منتشر کرده است، افزود: تصمیمات کلینتون به عنوان سناتور و وزیر خارجه سابق آمریکا، کشور را در معرض خطر قرار داد و وارد جنگ‌های بی‌پایانی کرد.
این تحلیلگر آمریکایی نوشت، که کلینتون از وال استریت و پیمانکاران تسلیحاتی که علاقه‌مند به مداخله فعال آمریکا در درگیری‌های سراسر جهان هستند، پول دریافت می‌کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد، در سال 2003، هیلاری کلینتون در سنای آمریکا به جنگ عراق رای داد؛ جنگی که اکنون بسیاری از منتقدان آن را عامل بی‌ثباتی در منطقه و کمک به فروپاشی مالی آمریکا قلمداد می‌کنند.
ساش بیش از همه هیلاری کلینتون را به خاطر بحران سوریه مورد سرزنش قرار داد و نوشت: وی بار دیگر موضوع تغییر رژیم در سوریه برای برکناری بدون هزینه، سریع و موفقیت‌آمیز «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور را در دستور برنامه‌های سیا قرار داده است.سایر رویدادها
* یک مخالف سوری موسوم به «اسعد العشی» در صفحه اجتماعی خود فاش کرد، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اخیرا به مخالفان دولت دمشق گفته بود، ارتش سوریه ظرف سه ماه مخالفان مسلح را ریشه‌کن می‌کند.
* مردم شهرک‌های آزاد شده نبل و الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگاران، از سه سال مقاومت خود علیه محاصره‌کنندگان داعش سخن گفتند.
* «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت پیروزی‌ها در سوریه علیه گروه‌های تروریستی ادامه می‌یابد.
* گارد مردمی اردن از دولت این کشور دستور گرفت، تروریست‌های فراری از سوریه را هدف قرار دهند.
* حزب‌الله عراق اعلام کرد، عربستان با اعزام نیرو به سوریه، درهای جهنم را به روی خود باز می‌کند.