kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

تظاهرات هزاران زن مسلمان بوسنیایی علیه قانون ممنوعیت حجاب

مردم بوسنی و هرزگوین برای چندمین بار طی هفته‌های جاری در اعتراض به ممنوعیت استفاده از حجاب در دستگاه قضایی این کشور تظاهرات کردند.


در این تظاهرات که با حضور نزدیک به 2000 نفر روز یکشنبه در« سارایوو »برگزار شد، مردم به این تصمیم سیستم قضایی که عمده جمعیت آن مسلمان هستند، اعتراض کردند.تظاهر کنندگان با دردست داشتن دست نوشته‌هایی مانند «حجاب انتخاب روزانه ماست»، «حجاب حق و زندگی من است» در مرکز شهر راهپیمایی کردند.
شورای عالی قضایی بوسنی هرزگوین به تازگی اعلام کرده است افرادی که در دستگاه قضایی این کشور کار می‌کنند، نمی‌توانند از مظاهر مذهبی در این دستگاه استفاده نمایند. این ممنوعیت شامل همه مظاهر مذهبی می‌شود اما دستور تازه به خصوص از حجاب نام می‌برد. معترضان برای حدود یک ساعت در سارایوو، پایتخت، راهپیمایی کردند.
این تصمیم با مخالفت شدید سیاستمداران مسلمان، رهبران مذهبی و شمار زیادی از انجمن‌های مسلمانان روبرو شده است.در حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بوسنی و هرزگوین مسلمان و بقیه جمعیت این کشور مسیحیان ارتدوکس و کاتولیک هستند.حجاب در بوسنی وهرزگوین تا پیش از جنگ‌های تجزیه بالکان در سال ۱۹۹۲ که این کشور بخشی از یوگسلاوی بود، ممنوع بوده است.