kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

حماس: اسرائیل به غزه حمله کند کرانه باختری به پا می‌خیزد

جنبش حماس درباره تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه هشدار داد و اعلام کرد، در صورت بروز جنگ، کرانه باختری نیز به پا خواهد خاست.


«محمود الزهار» از رهبران بلندپایه حماس درباره وقوع یک جنگ جدید علیه غزه اظهار داشت، اوضاع در منطقه به‌گونه‌ای نیست که بخواهد یک جنگ را در غزه تحمل کند چراکه در صورت بروز جنگ علیه غزه کرانه باختری هم بپا خواهد خاست.
به گزارش تسنیم، وی افزود، تجاوز به غزه به مثابه تغییر چهره و تغییر کامل اوضاع در کرانه باختری است. از این‌رو هرگونه حمله به غزه موجب التهاب کرانه باختری نیز خواهد شد.
محمود الزهار درباره ادعاهای رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه گفت، این سخنان تنها مصرف داخلی اسرائیلی دارد و گروه‌های اسرائیلی از این طریق با یکدیگر تسویه حساب می‌کنند.
وی تأکید کرد، رژیم صهیونیستی نه توان حمله به غزه را دارد و نه توان مقابله با مقاومت اسلامی به همین دلیل با این سخنان به خیال خود می‌خواهد مقاومت را تضعیف کند.
الزهار همچنین گفت، اگر به ما حمله شود با قدرتمندی پاسخ خواهیم داد و برای توسعه حملات تلاش خواهیم کرد.
این رهبر حماس تأکید کرد، آنچه امروز ما در کرانه باختری شاهد هستیم مرهون رحمت الهی و به فضل مقاومت به دست آمده و اگر انتفاضه قدس ادامه پیدا کند می‌تواند به عامل بسیار مهم بازدارندگی در برابر تجاوزهای احتمالی اسرائیلی به حساب آید.
الزهار اظهار داشت، تلاش اسرائیلی‌ها برای وانمود کردن تونل‌ها به خطری شبیه به بمب اتمی یک اقدام حاکی از ناتوانی است.
در همین رابطه «فهمی هویدی» تحلیلگر مسائل منطقه‌ای نیز اظهار داشت، تونل‌ها به عامل وحشت صهیونیست‌ها و کابوس‌ تلخ برای آنان تبدیل شده است وی افزود، تونل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان شلیک شمار زیادی موشک پیشرفته و گلوله خمپاره را به سوی اهداف اسرائیلی در اطراف نوار غزه فراهم می‌کنند و سلاح‌های فلسطینی‌ها را در خارج از محدوده دید رادارهای اسرائیلی قرار می‌دهند.
توصیه آمریکا به نتانیاهو
به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از آنکه «بنیامین نتانیاهو» اعلام کرد که منتظر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌ماند تا اینکه بتواند با وی به یک توافق نظامی بهتر دست پیدا کند، واشنگتن به نتانیاهو اعلام کرد که بسته کمک نظامی آمریکا به اسرائیل را امضا کند زیرا با ورود رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به کاخ سفید، توافق بهتری در این زمینه حاصل نمی‌شود.
یکی از مقامات ارشد آمریکا به هاآرتص گفت: «حتی در این شرایط که با جو پرچالش بودجه دست و پنجه نرم می‌کنیم، تعهد دولت کنونی آمریکا به امنیت اسرائیل طوری است که ما آمادگی امضای یادداشت تفاهم با اسرائیل را داریم که این تفاهمنامه متشکل از بزرگترین تعهد کمک نظامی به هرکشوری در تاریخ آمریکا است.» وی ادامه داد: «به طور قطع اسرائیل در صورتی که از چنین تعهدی ناراضی است، به صورت آزادانه می‌تواند برای نهایی کردن یک یادداشت تفاهم جدید، منتظر دولت بعدی آمریکا باشد اما هشدار می‌دهیم که بعید است که جو بودجه‌ای آمریکا در یکی دو سال آینده بهبود یابد و اسرائیل به طور قطع، رئیس‌جمهوری متعهدتر از رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به امنیت اسرائیل نخواهد یافت.»
یادداشت تفاهم امنیتی کنونی که 10 سال پیش بین آمریکا و تل‌آویو به امضا درآمد پایان سال 2018 منقصی می‌شود. طبق این یادداشت تفاهم، آمریکا ظرف یک دهه 30 میلیارد دلار کمک امنیتی صرف رژیم صهیونیستی کرده است. اوباما و نتانیاهو در جریان نشست ماه نوامبر(آذر) در کاخ سفید، از  آغاز مذاکرات برای امضای یک  یادداشت تفاهم امنیتی جدید برای 10 سال بعد خبر دادند.
سایر رویدادها
* گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس یکی از اعضایش را به اتهام خیانت در نوار غزه اعدام کرد.
* یکی از نمایندگان زن عرب کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به دلیل داشتن مواضع ضداسرائیلی به 6 ماه حبس تعلیقی و پرداخت 770 دلار محکوم شد.
* هیئت امور اسیران و آزادگان فلسطینی اعلام کرد، 700 فلسطینی با حکم غیرقانونی موسوم به بازداشت اداری در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.
* وزیر کشور رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم خواهان درگیری جدید با حماس نیست.
* خضر عدنان از رهبران جهاد اسلامی فلسطین در همبستگی با «محمد القیق» روزنامه‌نگار فلسطینی اعتصاب‌کننده غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی با برپایی چادر تحصن دست به اعتصاب غذا زد.