kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

همه جا صحبت از فروپاشی است تیر آوارگان در قلب اتحادیه اروپا(گزارش خبری)

طی ماه‌ها و روزهای گذشته بسیاری از کارشناسان اتحادیه اروپا با اشاره به هجوم ده‌ها‌هزار پناهجو به قاره سبز نسبت به روند واگرایی و حتی فروپاشی اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند.


بحران پناهجویان به باور کارشناسان بدترین بحرانی است که پس از جنگ سرد اتحادیه اروپا را با خود درگیر کرده است حتی بسیاری از رهبران کشورها و روسای سازمان‌های اروپایی نیز با اذعان به این واقعیت اعتراف کرده‌اند که بحران پناهجویان «آینده‌ای مبهم» و «تیره و تار» پیش‌روی اتحادیه اروپا قرار داده است. در همین رابطه چندی پیش  نشریه آمریکایی«پولیتیکو»   طی گزارشی، اقدام به انتشار این اعتراض‌ها و هشدارها کرده و تحلیل 10 رهبر سیاسی اروپایی در خصوص «آینده مصیبت‌بار اتحادیه اروپا» را منتشرکرد. به نوشته پولیتیکو، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه و سایر رهبران سیاسی اروپا از پایان قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا به دنبال این بحران سخن گفته‌اند.
طی ماه‌های گذشته سران اتحادیه اروپا بارها برای حل این بحران و چاره‌جویی برای وضعیت ده‌هاهزار پناهجوی سرگردان در کشورهای اروپایی تشکیل جلسه داده‌اند ولی تاکنون  این جلسات هیچ نتیجه‌ای  جز تشدید فشارها به پناهجویان، افزایش تمایلات نژادپرستانه و خیزش جنبش‌های فاشیستی مثل جنبش ضداسلام پگیدا،حملات نژادپرستانه به کمپ‌های مهاجران، اخراج و حتی ربودن هزاران کودک پناهجو و فروش آنها به عنوان برده جنسی نداشته است. این بحران  حتی موجب ایجاد تنش در روابط بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است و پایبندی این کشورها به توافقنامه شنگن را نیز به شدت زیر سؤال برده است.
 روز یکشنبه نیز صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه در دیداری بر لزوم دستیابی به یک راهکار در سطح اتحادیه اروپا برای حل و‌فصل بحران پناهجویان تاکید کردند.
مرکل که تابستان گذشته مرزهای آلمان را به روی پناهجویان گشود، اکنون با افزایش فشارهای داخلی روبرو شده است. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان محبوبیت مرکل به پایین‌ترین سطح در 4 سال و نیم اخیر رسیده و بیش از 80 درصد مردم آلمان معتقدند که دولت مرکل قادر به کنترل بحران مهاجرت نخواهد بود.
 بر اساس گزارش‌ها دستور کار اصلی نشست آتی رهبران اروپایی که قرار است 18 و 19 فوریه(29 و30 بهمن) برگزار شود، بحران پناهجویان است و دیدار مرکل و اولاند نیز برای هماهنگی در این زمینه صورت گرفته است
 به گزارش تسنیم یک منبع آگاه به فرانسوا اولاند تاکید کرد: اولاند و مرکل در این دیدار توافق کرده‌اند که طرح اقدام معرفی شده از سوی کمیسیون اروپا باید یک اولویت باشد.این طرح شامل ارائه کمک به یونان برای کنترل مرزها، تلاش برای ثبت‌نام مهاجران و مقابله با شبکه‌های قاچاق انسان و تسریع روند بازگرداندن مهاجران غیرقانونی است.این طرح همچنین شامل کمک به ترکیه برای متوقف کردن ورود مهاجران خارجی به مرزهای اروپایی است.
وزیر دارایی اتریش نیز  طی نامه‌ای به کمیسیون اتحادیه اروپا بابت پناهندگان بیشتر از ظرفیتی که سال گذشته پذیرفته است درخواست غرامت کرد. وزیر دارایی اتریش در این نامه تاکید کرده است که کشورش می‌تواند سالانه حدود 35 هزار پناهنده را بپذیرد. اما اتریش در سال گذشته 90 هزار پناهنده پذیرفته است و بابت آن 600 میلیون یورو اضافه‌تر هزینه کرده است.
 و باز در همین راستا  «منفرد وبر» رئیس فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا درباره فروپاشی شنگن در سایه بحران پناهندگان هشدار داده و راه حل سریع و کوتاه مدتی برای این بحران را امکان‌پذیر ندانست.
وی همچنین تاکید کرد که این یک شکست تاریخی برای نسل سیاسی امروز خواهد بود. اگر در آماده‌سازی نشست بعدی اروپایی این موفقیت به دست نیاید که پاسخی به مسئله پناهندگان داده شود تا به این ترتیب شنگن حفظ شود.
وی در عین حال تاکید کرد هر کس که واقع‌بینانه به شرایط بنگرد می‌داند که هیچ راه حل کوتاه مدتی که همه مسائل را سریعا حل کند وجود ندارد. است.این مسئله سال‌های طولانی ما را درگیر خود خواهد کرد و بنابراین ما به صبر و شکیبایی زیاد و یک خط و مشی آشکار در این باره نیاز داریم. همچنین ما نیاز به جاه‌طلبی برای اجرای اقدامات تصمیم‌گیری شده داریم.
بحران آوارگان که محصول سیاست‌های آمریکا و اروپا در خاورمیانه است، در شرایطی گریبان اتحادیه اروپا را گرفته که این اتحادیه به شدت از بحران اقتصادی رنج می‌برد و مردم اروپا از لحاظ معیشتی شرایط سختی را تحمل می‌کنند.