kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
به نقل از مقامات آمریکایی

دیلی بیست: حلب به دست ارتش سوریه بیفتد کار معارضان تمام است

یک پایگاه خبری به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد، اگر شهر «حلب» به دست نیروهای ارتش سوریه بیفتد، کار مخالفان دولت دمشق یکسره و جنگ هم تمام می‌شود.


دیروز نیز تحولات و پیشروی‌های مهم ارتش سوریه در «حلب» تیتر رسانه‌های غربی و منطقه‌ای بود؛ به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه اینترنتی آمریکایی «دیلی بیست» طی گزارشی به نقل از چند مقام برجسته ایالات متحده اعلام کرد: اگر حلب سقوط کند (آزاد شود) کار مخالفان سوری هم تمام است و شرایط جنگ به سرعت به نفع «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه تغییر می‌کند.
این مقامات که دو تن از فرماندهان ارشد ارتش را نیز شامل می‌شود و البته نام آنها ذکر نشده است، در گفت‌وگو با دیلی بیست متذکر شدند، بشار اسد طی چند هفته شرایط را به نفع (کشور) خود تغییر می‌دهد و این تغییر با کنترل ارتش بر حلب محقق می‌شود. آنها همچنین گفتند، اگر دولت سوریه بتواند حلب را آزاد کند، جنگ عملا پایان می‌پذیرد.
براساس این گزارش، پس از نبرد داخلی پنج ساله در سوریه که بیش از 250 هزار کشته برجای گذاشته، پیش‌بینی شده که هر کس بتواند کنترل شهر حلب را در دست بگیرد، پیروز جنگ است.
موسسه «مطالعات جنگ» مستقر در واشنگتن نیز اعلام کرد، محاصره حلب می‌تواند مخالفان را از هم بپاشد، بلندپروازی‌های راهبردی ترکیه را از اساس به چالش بکشد و برگ ارزشمند مخالفان برای چانه‌زنی را از دست آنها بگیرد. براساس تحلیل این موسسه، باقی‌مانده‌های جنگجویان اگر بخواهند در منطقه با نیروهای سوری بجنگند، در حقیقت با جان خود بازی می‌کنند و در مجموع، سقوط (آزادسازی) حلب، ناقوس مرگ مخالفان «بشار اسد» را به صدا درمی‌آورد.
پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» هم به نگرانی و سردرگمی حامیان شورشیان  مسلح فعال در سوریه پرداخت و نوشت که پس از پیروزی‌های ارتش سوریه در استان حلب، ترکیه و عربستان در مورد از هم پاشیده شدن گروه (تروریستی) موسوم به «ارتش آزاد» شدیدا نگران هستند.
این پایگاه همچنین فاش کرد که در حاشیه اجلاس اخیر «کمک به سوریه» در لندن، برخی از مخالفان از «جان کری» به خاطر حمایت نکردن از مخالفان در نشست اخیر «ژنو - 3» انتقاد کردند و وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به آنها گفت: این مخالفان بودند که نمی‌خواستند مذاکره کنند و نمی‌خواستند آتش‌بس برقرار شود و مذاکرات را ترک کردند.
جان کری همچنین،‌گفت: می‌خواهید من چه کار کنم؟ بروم با روسیه بجنگم؟ این چیزی است که می‌خواهید؟!
هلاکت 300 تکفیری
به گزارش تسنیم، ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در استان حلب، به 16 کیلومتری مرزهای سوریه رسید. گروه‌های مسلح نیز از کشته شدن 300 تروریست وابسته به «جبهه النصره» در نبردهای «الرتیان» در حومه شمالی حلب اعتراف کردند. این شهرک تحت کنترل نیروهای دولتی درآمده است. شماری از عناصر مسلح نیز به نیروهای دولتی پیوستند و سرگرم نبرد علیه تکفیری‌ها هستند.
دیروز در جبهه‌های دیگر نبرد نیز نیروهای دولتی به پیروزی‌هایی دست یافتند، در استان لاذقیه یگان‌های ارتش و مقاومت مردمی سوریه امنیت و ثبات را به روستای «العالیه» در حومه شمالی این استان برگرداندند.
در این استان ارتش همچنان سرگرم پاکسازی برخی مناطق شمالی آن است. در حومه شمالی شهر «درعا» نیز مواضع تروریست‌ها در «فرسان الحق» و «العزه» به دست نظامیان دولتی در هم کوبیده شد و دست‌کم 25 تروریست به هلاکت رسیدند.
خبرگزاری فارس نیز از «دیرالزور» گزارش داد، 15 تروریست داعش دیروز در منطقه «الموحسین» واقع در حومه «دیرالزور» کشته شدند.
سایر رویدادها
* چهار داوطلب عراقی که در نبردهای استان حلب سوریه علیه تروریست‌ها شهید شده بودند، در شهر بصره تشییع و به خاک سپرده شدند.
* «دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه، اعلام کرد که به زودی و با جدیت بیشتر مذاکرات صلح را از سر می‌گیرد.
* کمیته بین‌المللی تحقیقات درباره نقض حقوق بشر در سوریه اعلام کرد، پافشاری برای برکناری «بشار اسد»، در مسیر مبارزه با تروریسم، مانع ایجاد می‌کند.
* معاون نخست‌وزیر روسیه به هواپیماهای  ترکیه و ناتو توصیه کرد که به جنگنده‌های «سوخو» نزدیک نشوند.