kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴

ضرب‌الاجل 10 روزه ساکنان قندوز به دولت افغانستان برای جنگ با تروریست‌ها

صدها نفر از مردم استان «قندوز» طی تجمعی، اعلام کردند که اگر ارتش افغانستان طی 10 روز علیه مخالفان مسلح (طالبان) وارد عمل نشود، آنها مقامات دولتی را از این استان اخراج می‌کنند.


به گزارش تسنیم، صدها نفر از مردم استان قندوز دیروز در این شهر تجمع و نسبت به شرایط ناامن حاکم بر این منطقه، اعتراض کردند. تجمع‌کنندگان همچنین، به دولت و ارتش یک مهلت 10 روزه تعیین و اعلام کردند که اگر ارتش علیه مخالفان مسلح طی این مدت عملیات نظامی انجام ندهد، آنها مقامات دولتی را از استان اخراج می‌کنند.
استان قندوز در شمال افغانستان قرار دارد و هم مرز با کشور تاجیکستان است.
پیش از این، «حمدالله دانش»، سرپرست استان قندوز اعلام کرده بود این استان پس از حمله چند ماه قبل طالبان، همچنان در وضعیت جنگی قرار دارد و منطقه «دست ارچی» شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و افراد مسلح است.
به گفته وی، حتی ممکن است که شهرستان «امام صاحب» به دست طالبان سقوط کند. علاوه بر آن، مقامات محلی استان قندوز اعلام کرده‌اند، تروریست‌های طالبان ضمن اشغال زندان مرکزی قندوز، همه زندانیان را آزاد کردند و شمار زیادی از این زندانیان نیز به صفوف طالبان پیوستند.
مردم استان «تخار» در همسایگی قندوز نیز نسبت به شرایط ناامن خود نگران هستند و دولت کابل را در این رابطه مقصر می‌دانند.
چند روز قبل شهر «راولپندی» پاکستان شاهد نشست چهارجانبه صلح بامشارکت نمایندگان این کشور، افغانستان، چین و آمریکا بود. هدف این نشست، برقراری صلح در افغانستان اعلام شده است. با این حال، نماینده گروه طالبان در این نشست حضورنداشت.
به گفته مقامات اسلام‌آباد، طالبان برای شرکت در این نشست بدون پیش‌شرط، دعوت شده بود. پیش از این طالبان برای شرکت در نشست‌ها و گفت‌وگوهای صلح دو شرط گذاشته بود؛‌ آزادسازی زندانیان و حضور داشتن نماینده آمریکا به جای نماینده دولت کابل در مذاکرات.