kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳

پیونگ یانگ بی‌اعتنا به تهدیدات غرب موشک ماهواره‌بر خود را آزمایش کرد

کره شمالی با وجود تهدیدات آمریکا و متحدان شرقی غربی این کشور با نادیده گرفتن تمامی هشدارها موشک دوربرد خود را که حامل یک ماهواره بود شلیک و ماهواره را در مدار زمین قرار داد.


کره شمالی در حالی که پیش از این اعلام کرده بود طی روزهای 8 تا 25 فوریه(19  بهمن تا  6   اسفند) موشک ماهواره‌بر خود را شلیک خواهد کرد اما با تهدیدات آمریکا، ژاپن و کره جنوبی و برای نشان دادن توخالی بودن این تهدیدات، موشک ماهواره‌بر خود را دیروز (یک‌شنبه) پرتاب کرد. این موشک از ساحل غربی کره‌شمالی شلیک شد و آمریکا، ژاپن و کره جنوبی نیز شلیک این موشک را تایید کردند.
پیش از این برخی گزارش‌های خبری حاکی از آن بود که آزمایش موشکی کره شمالی با شکست روبرو شده است اما پیونگ یانگ اعلام کرد که این ماهواره را با موفقیت کامل در مدار زمین قرار داده است. آخرین شلیک موشک دوربرد کره شمالی در سال 2012 میلادی اتفاق افتاده و این کشور یک ماهواره مخابراتی را در مدار زمین قرار داده بود.
واکنش ها
پرتاب این موشک بار دیگر با واکنش تند آمریکا،اروپا، کره جنوبی و ژاپن رو به رو شد  و طبق معمول بلافاصله پس از پرتاب این موشک موجی از محکومیت‌ها علیه پیونگ‌یانگ آغاز شد. آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی و اتحادیه اروپا به همراه بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل این اقدام کره‌شمالی را «تحریک‌آمیز» خوانده و به شدت محکوم کردند و وعده تحریم‌های بیشتر دادند اما هیچ کدام غیر از تهدید به تحریم اقدام خاص دیگری انجام ندادند و ژاپن نیز که تهدید کرده بود موشک کره شمالی را هدف قرار خواهد داد ترجیح داد تنها به تهدید بسنده کند. «شینزو آبه»، نخست وزیر ژاپن گفت: «ما برای حفاظت و امنیت مردم خودمان تمامی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»
مقام‌های دفاعی آمریکا نیز تاکید کردند که  ایالات متحده شلیک این موشک را رهگیری کرده و بر این باور بوده است که این موشک تهدیدی برای آمریکا نیست! شورای امنیت سازمان ملل نیز  اعلام کرد، نشستی اضطراری در این رابطه برگزار خواهد شد.
وزارت امور خارجه چین نیز با انتشار بیانیه‌ای صرفا «ابراز تأسف» کرد. وزارت خارجه انگلیس و وزارت خارجه روسیه نیز  اقدام کره شمالی و پرتاب موشک دوربرد را «محکوم» کردند.