kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
وزیر خارجه عربستان:

بنیانگذار وهابیت یک اصلاح‌طلب بود!

وزیر خارجه عربستان طی اظهاراتی تصریح کرد «محمدبن عبدالوهاب» بنیانگذار «وهابیت» و عامل انگلیسی‌ها یک اصلاح‌طلب بود.



«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در نشست مشترک مطبوعاتی با «فرانک والتر اشتاین مایر» همتای آلمانی خود، در ریاض طی سخنانی با فرار رو به جلو درخصوص گروهک تروریستی داعش، اظهار داشت: «کسانی که تلاش می‌کنند تا داعش را به اسلام یا اهل تسنن یا آنچه آن را وهابیت می‌نامند، ربط دهند، در اشتباهند.» وزیر خارجه عربستان با تاکید بر آن که «مذهبی به نام وهابیت وجود ندارد»، گفت: «شیخ «محمد بن عبدالوهاب» پایه گذار وهابیت فردی اصلاح طلب بوده است.» اظهارات وزیرخارجه عربستان درشرایطی مطرح می‌شود که فرقه وهابیت و رژیم آل سعود طی نزدیک به دو قرن گذشته همواره همراه و همگام درسرنوشت مردم عربستان دخالت داشته‌اند.
وهابیت که درقرن هجدهم از سوی انگلیسی‌ها و توسط «محمد بن عبدالوهاب» در نجدِ عربستان بنیان گذاشته شد و از سال 1744 مورد پذیرش خاندان سعودی قرار گرفت،از نظرایدئولوژیکی پیرو اعتقادات «ابن تیمیه» و از نظر فقهی پیرو مذهب «حنبلی» است. تعامل و هماهنگی میان وهابیت و آل سعود تا آنجا پیش رفته که مفتی‌های وهابی حتی به زیرپا گذاشته شدن برخی آموزه‌ها و نظرات وهابیت توسط حاکمان سعودی هم اعتراضی ندارند. از جمله آموزه‌های وهابیت شرک دانستن هرگونه رابطه با کفار است و به عقیده آنان مسلمانی که با کفار ارتباط داشته باشد باید اعدام شود؛ اما رهبران وهابی عربستان به ارتباط گسترده حاکمان ریاض با آمریکا، غرب و  حتی رژیم صهیونیستی‌ طی سالیان متمادی اعتراضی نکرده‌اند. این سخنان «الجبیر» در حالی است که آموزه‌های وهابیت مهم‌ترین منبع رشد تفکری تروریست‌ها در منطقه است. به عبارت دیگر وهابیون پدرجد تمام تکفیری‌های تروریستی است که اقدام به قتل عام مردم در سراسر جهان می‌کنند.
ملک سلمان دیوانه شد
«ملک سلمان» پادشاه عربستان اما روز به روز از لحاظ جسمانی در وضعیت وخیم تری قرار می‌گیرد. وی که از بیماری آلزایمر رنج می‌برد اوضاع سختی را سپری می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت «دبکا» نزدیک به مراکز اطلاعات رژیم صهیونیستی، «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان پس از اینکه دچار جنون شده و قصد داشته به خود آسیب بزند، به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ریاض انتقال داده شده و اکنون بیهوش است. این سایت اعلام کرده «به دنبال این حادثه «محمد بن نایف»، ولیعهد عربستان اکنون مدیریت امور عربستان را به دست گرفته است.»  اخیرا نیز شبکه ان.بی.سی آمریکا اعلام کرده بود پادشاه سعودی به بیماری زوال عقل مبتلاست.
پادشاه عربستان کلکسیون بیماری‌ها است. «ملک سلمان» در 2010  در آمریکا از ناحیه ستون فقرات، جراحی شد و مدتی نیز در آنجا ماند. وی قادر به حرکت دادن بازوی دست چپ خود همانند دست راستش نیست. پادشاه عربستان همچنین یک سکته مغزی را هم گذرانده است. بیماری آلزایمر «ملک سلمان» آنچنان شدید است که وی سال گذشته در دیدار با «علی زیدان»، نخست وزیر لیبی، از وی خواسته بود که سلامش را به «برادر سرهنگ قذافی» برساند!
پیش از این رسانه‌ها و کارشناسان زیادی با اشاره به ناتوانی جسمی و عقلی ملک سلمان در اداره امور کشور از جنگ پنهان شاهزادگان سعودی پرده برداشته بودند. درصورت تأیید رسمی این خبر می‌توان از هم‌اکنون پیش بینی کرد، جنگ قدرت سختی بین محمدبن سلمان (وزیر دفاع و جانشین ولیعهد) که فرزند پادشاه است با بن‌نایف، ولیعهد عربستان صورت بگیرد. این کارشناسان، خطر فروپاشی آل سعود از درون را نیز پیش‌بینی کرده‌اند. جنگ قدرت، بحران اقتصادی و درگیری در جنگ یمن از جمله بحران‌هایی است که کارشناسان در توجیه تحلیل‌های خود به آنها استناد کرده‌اند.