kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
گلوبال ریسرچ فاش کرد

آل‌سعود برای سرکوب شیعیان به نخست‌وزیر مالزی رشوه داده بود

گلوبال ریسرچ در گزارشی فاش کرده که رژیم آل سعود برای ترغیب نخست‌وزیر مالزی جهت سرکوب شیعیان این کشور 700 میلیون دلار به وی رشوه داده بود!


آل سعود در مسیر پروژه شیعه‌ستیزی علاوه بر آموزش و ترویج افکار تکفیری طی چند سال اخیر اقدام به تطمیع و تحریک برخی کشورها برای محدود کردن شیعیان نیز کرده است. اخیرا دادستان کل مالزی، خبر رشوه 681 می‌لیون دلاری آل سعود به نخست‌وزیر مالزی را تأیید کرد اما مدعی شد، این مبلغ رشوه نبوده بلکه هدیه بوده است! کمیته ضد اختلاس کشور مالزی اما «نجیب رزاق» را به اختلاس متهم کرده است. به گزارش مشرق، این اختلاس، پیش از انتخابات مجدد 2013 صورت گرفته است. «رزاق»، که از سال 2009 بر راس قدرت است، طی چند سال اخیر سرکوب شیعیان را در دستور کار خود قرار داده است و اکنون دلیل این سیاست ضدشیعی، برملا شده است.
در این ارتباط، گلوبال ریسرچ در گزارشی اعلام کرد: «در سال 2010، کشور مالزی، مذهب شیعه را یک فرقه انحرافی نامید و دایره فعالیت آن را نسبت به دیگر مذاهب محدود کرد. در دسامبر همان سال، 200 شیعه پس از برگزاری مراسم عاشورا به اتهام ایجاد اخلال در امنیت ملی توسط سازمان مذهبی اسلامی «سلاندور» بازداشت شدند. طی چند سال اخیر، همواره تحت پیگرد قرار دادن و بازداشت شیعیان شدت داشته است. از این موارد، می‌‌توان به بازداشت 114 شیعه طی یکی از مراسمات شیعیان در شهر «پراک» در سال 2014 اشاره کرد.»
این پایگاه تحلیلی اضافه کرد: «دولت عربستان ید طولایی در حمایت از کمپین‌ها و کشورهای ضد شیعی دارد و می‌لیون‌ها دلار پول نفت مردم خود را از آن‌ها می‌‌رباید تا دولت‌ها و سیاستمداران رادیکالی چون «رزاق» را به شیعه‌ستیزی تشویق نماید. اخیرا در نیجریه، ارتش این کشور اقدام به کشتار 100 شیعه که اقلیت این کشور هستند کرد. عربستان، در راس حمایت‌کنندگان این اقدام قرار گرفت و خواستار حمایت عمومی از این اقدام نیجریه‌ای‌ها شد. آل سعود، با این عمل نگرانی‌های مشابه همان حمایت‌های مالی خود از دولت‌ها و دولتمردان شریک در شیعه‌ستیزی را نشان داد.»
این پایگاه تحلیلی در پایان نتیجه گرفت که اکثر گروه‌های تروریستی همچون بوکوحرام، داعش و القاعده، نیروهای خود را از کشورهای سنی مذهب افراطی جذب می‌‌کنند و همین کشورها حامی مالی این گروه‌ها هستند. تطمیع نخست وزیر مالزی باعث شده تا در بسیاری از کشورها این نگرانی ایجاد شود که دولتمردان‌شان به‌رغم ظاهر معقول، ممکن است از سوی خاندان آل سعود حمایت مالی بشوند. در مقابل این افشاگری وزیر خارجه عربستان دیروز پرداخت این رشوه ازسوی آل سعود را رسما رد کرد و مدعی شد حتما یک کشور دیگر عربی این پول را به «رزاق» داده است.مالزی در سال‌های اخیر فشارها بر شیعیان این کشور را افزایش داده است و در شب تاسوعای گذشته پلیس این کشور با حمله به مجلس عزاداری شیعیان مسئولین هیئت‌ها را دستگیر کرد. گفتنی است اختلاف افکنی بین شیعه و برادران اهل سنت، سیاستی انگلیسی و استعماری است که آل سعود به تأسی از صاحبان انگلیسی خود آن را دنبال می‌‌کند.