kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
با اشاره به پیروزی‌های ارتش سوریه در استان حلب

واشنگتن پست: شورشیان سوری شاید کل جنگ را ببازند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به پیروزی بزرگ نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در استان «حلب» نوشت، شورشیان (تروریست‌های) سوری در حال شکست در حلب و حتی شاید در کل جنگ هستند.


واکنش رسانه‌ها به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، خصوصا آزادسازی شهرهای شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» همچنان ادامه دارد؛ به گزارش خبرگزاری فارس، «واشنگتن پست» ضمن ابراز نگرانی نسبت به این پیروزی بزرگ علیه تروریست‌ها، هشدار داده که «از دست دادن حلب (توسط تروریست‌ها)، ضربه شدیدی به شورش تقریبا پنج‌ساله علیه بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، خواهد بود.» پیش از این و از سال 2012 که شورشیان بخش اعظم شهر حلب را تحت کنترل داشته‌اند، ارزیابی اطلاعاتی آمریکا این بود که آنها (شورشیان) در نهایت می‌توانند دولت دمشق را ساقط کنند.
این روزنامه با اشاره به پیشروی‌های ارتش سوریه و آزادشدن «نبل» و «الزهرا»، تصریح کرده: «سقوط حلب برای ترکیه و عربستان که سرسخت‌ترین حامی شورشیان هستند، یک چالش بزرگ است، اما مشخص نیست که این دو کشور بتوانند برای جلوگیری از این پیشروی‌ها، کاری بکنند یا نه.»
نکته جالب توجه در گزارش خبری واشنگتن پست، نگرانی این روزنامه از شکست تروریست‌ها و هماهنگی میان گروه‌های تروریستی و کاخ سفید است. علاوه بر آن، واشنگتن پست به گونه‌ای اوضاع جاری سوریه را پوشش داده که پیوند میان همه گروه‌های تروریستی (چه تندرو و چه میانه‌رو) برملا می‌شود. به عنوان مثال، به این خبر روزنامه فوق توجه کنید: «فرماندهان (گروه‌های) مختلف شورشی از میانه‌رو‌ها گرفته تا جبهه النصره وابسته به القاعده، خواستار دریافت کمک‌های فوری برای تقویت خود در بخش‌های دیگر کشور شدند.» هرچند واشنگتن‌پست نگفت که چه کشورهایی به جبهه النصره کمک می‌کنند، ولی این کمک‌ها از جانب آمریکا، عربستان، قطر وترکیه تأمین می‌شود.
همان‌طور که واشنگتن پست اشاره کرده، جبهه‌های حامی تروریسم نسبت به تحولات جاری در حلب و سوریه به شدت نگران است. «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید گفته واشنگتن نگران است که شهر حلب به محاصره ارتش سوریه درآید! وی همچنین گفته «آمریکا از تصمیم عربستان برای اعزام نیرو به سوریه استقبال می‌کند.» شبکه «سی‌ان‌ان» هم اعلام کرده که 150 هزار نظامی سعودی وارد سوریه می‌شوند. این در حالی است که رژیم سعودی به نظر می‌رسد از پیشنهاد نسنجیده خود عقب نشسته چرا که پس از روز جمعه که مشاور وزیر خارجه شاه عربستان چنین جمله خطرناکی را به زبان آورده تاکنون، هیچ مقامی در ریاض آن را تکرار نکرده است. دولت بحرین هم حرف سفیر این کشور در انگلیس که گفته بود منامه به سوریه نیرو می‌فرستد، را پس گرفته است. جمعه گذشته خبرهای مشابهی نیز در مورد اعزام احتمالی نیرو توسط ترکیه منتشر شده بود، ولی «رجب طیب اردوغان» دیروز آن را تکذیب کرد و دخالت نظامی کشورش در سوریه را «خنده‌دار» خواند.
هرچند این کشورها تحت تأثیر شوک اولیه انتشار خبر شکست تروریست‌ها درنبل و الزهرا، چنین اظهارات نسنجیده‌ای را بر زبان راندند، ولی پس از گذشت یکی دو روز متوجه شدند که چنین اقدامی چه سرنوشت شومی را برای آنها رقم خواهد زد. از جمله کسانی که به سعودی‌ها عاقبت مداخله در سوریه را گوشزد کرده، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر عرب و سردبیر روزنامه «رأی الیوم» است.
عطوان از حاکمان ریاض خواست از جنگ فرسایشی یمن درس عبرت بگیرند و خود را وارد مهلکه‌ای نکنند که به طور قطع در آن پیروز نخواهند شد. «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه نیز خطاب به آل‌سعود گفت: نظامیان سعودی را با تابوت به عربستان برمی‌گردانیم.
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز طی تحلیل مشابهی، به مقامات ریاض گوشزد کرده که سعودی‌ها اگر توان داشتند، در یمن پیروز می‌شدند.
پیش به سوی رقه
جایگاه برتر نیروهای ارتش سوریه و مقاومت نیز دیروز مورد توجه چهره‌ها و رسانه‌های مهم دنیا و منطقه قرار گرفت؛ «رابرت فیسک» تحلیلگر ارشد انگلیسی، ضمن اشاره به پیروزی‌های جبهه ضد تروریسم در استان حلب، گفت: «ارتش سوریه (پس از این پیروزی) احتمالا به سوی «رقه» پیش می‌رود. دیروز برخی رسانه‌ها حتی نوشتند، ارتش سوریه خود را آماده حمله به رقه، مرکز اصلی تروریست‌های تکفیری می‌کند. «محمد الجیلانی» رئیس مرکز مطالعات «الطلیعه» مصر نیز به خبرگزاری فارس گفت، محاصره حلب، سیلی محکمی به گوش تروریسم بود.
روزنامه «نیویورک تایمز» نیز نوشت: ارتش سوریه پس از پیشروی‌های اخیر، در موضع تهاجمی قرار گرفته و فشارها بر «بشاراسد» نیز کاسته شده است.
در کل، واقعیت‌های میدانی در سوریه جبهه حامی تروریسم را به هم ریخته است، و این به هم ریختگی به گونه‌ای است که آنها حتی نتوانستند حفظ ظاهر بکنند و این خشم و عصبانیت را بیشتر از همه، مقامات ریاض و آنکارا بروز داده‌اند. در مورد ترکیه همین بس که با مشاهده پیشروی نیروهای سوریه به سمت مرزها، دولت آنکارا به نیروهای ارتش ترکیه دستور آماده‌باش در مناطق مرزی جنوب را صادر کرده است.
سایر رویدادها
*«دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه، گفت: مردم سوریه از شنیدن نشست‌ها و اظهارات ما خسته شده‌اند.
* دولت دمشق با ارسال دو نامه به شورای امنیت سازمان ملل، اقدام عملی این شورا علیه تروریست‌های فعال در سوریه را خواستار شد.
* روسیه اعلام کرد، افسران روس موفق شدند پیام‌های فوری چند روز قبل دستگاه اطلاعاتی ترکیه به همه افسران و مزدوران ترک در استان حلب را رمزگشایی کنند. در این پیام از افسران ترک خواسته شده بود، همه دستگاه‌های ارتباطی را از بین ببرند و سریعا به خاک ترکیه عقب‌نشینی کنند.