kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

بان کی مون: ائتلاف سعودی همچنان مدارس بیمارستان‌ها و مساجد یمن را بمباران می‌کند

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به ادامه حملات عربستان به زیرساخت‌ها و غیر نظامیان یمن، خواستار کنترل فروش تسلیحات به کشورهایی شد که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.


نهادهای بین‌المللی در 9 ماه گذشته در برابر حمله خونین عربستان به یمن یا سکوت کرده‌اند یا تنها به صدور بیانیه‌های شعاری اکتفا کرده‌اند. در این میان سازمان ملل متحد کارنامه بدتری دارد، چرا که به جای حمایت از کشورهایی که مورد حمله قرار می‌گیرند تنها به مواضع اعلامی بسنده کرده  و در برخی از برهه‌ها با سکوت خود عملا در کنار متجاوزان قرار گرفته است.  به گزارش فارس، «بان‌کی مون» دبیر کل سازمان ملل روز جمعه اما طی اظهاراتی، به انتقاد از عملکرد عربستان در یمن پرداخت و گفت: «باید ارسال سلاح به کشورهای ناقض قوانین بین‌المللی متوقف شود.» وی که در نشستی در اندیشکده «چتم هاوس» لندن صحبت می‌کرد، گفت: «یمن در آتش است و مشخصا ائتلاف (تحت رهبری عربستان) به حملات هوایی خود به مدارس، بیمارستان، مساجد و زیرساخت‌های شهر ادامه می‌دهد.» به نوشته روزنامه گاردین، «بان کی مون» با بیان اینکه یمن «لبریز از تسلیحات» است، گفت: «کشورهایی که عضو پیمان معاملات تسلیحاتی هستند، باید با کنترل جریان ارسال تسلیحات به بازیگرانی که ممکن است از آن‌ها در جهت نقض قوانین بین‌المللی انسانی استفاده کنند، نقشی مثال‌زدنی در تحقق اهداف اصلی این پیمان ایفا کنند.» انگلیس یکی از اصلی‌ترین فروشندگان جنگ‌افزار به عربستان است و همین امر موجب شده تا گروه‌های حقوق بشری در انگلیس بارها لندن را برای توقف صادرات سلاح به ریاض تحت فشار قرار دهند. گاردین نوشته است که اظهارات روز جمعه بان کی مون، موجب تشدید این فشارها بر انگلستان می‌شود.
جزئیات حمله موشکی به مأرب
از سوی دیگر آمار کاملی از تلفات حمله روز پنج‌شنبه انصارالله و ارتش یمن به متجاوزین در مارب منتشر شده است. نیروهای ارتش یمن و انصار‌الله روز پنج‌شنبه با شلیک یک موشک «توشکا» به پایگاه «ماس» در استان «مارب» در جنوب یمن، متجاوزان را قلع و قمع کردند. شبکه المیادین آخرین آمار کشته‌های این حمله را 104 تن اعلام کرد. پیش از این شمار تلفات ائتلاف سعودی در این حمله 48نظامی از جمله 8 افسر سعودی اعلام شده بود. بنابر اعلام منابع یمن پایگاهی که هدف حمله موشکی قرار گرفته، بزرگترین مرکز تجمع نیروهای ائتلاف متجاوز عربی در یمن و یک پایگاه «استراتژیک» بود. خبر دیگر اینکه، مقام دیپلماتیک بلندپایه در عمان که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صنعا اظهار داشت: «دولت آمریکا در تماس تلفنی با عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن، وی را تحریک کرده که به طور مستقیم برای آزادسازی صنعا اقدام کند.» این منبع افزود: «اینکه آمریکا بدون هیچ واسطه‌ای با «منصور هادی» تماس مستقیم برقرار کرده تا با هر تلفات جانی یا مالی یک پیروزی میدانی، روانی یا حداقل رسانه‌ای در یمن محقق کند، نشانه به دردسر افتادن کاخ سفید به دلیل مداخله در جنگ یمن است.