kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۶۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

اندیشکده ویلسون: رویاهای اردوغان ترکیه را به ویرانه تبدیل کرد

یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرده، سیاست مداخله‌جویانه ترکیه در منطقه که با هدف تبدیل این کشور به یک قدرت برتر در خاورمیانه دنبال می‌شود، نتیجه عکس داده و در مقابل، ترکیه را به ویرانه تبدیل کرده است.

سرویس خارجی-

این روزها برخلاف سال 2011، برای دولت و حزب حاکم ترکیه باد ناموافق می‌وزد و اوضاع و احوال به سمتی می‌رود که مقامات آنکارا انتظارش را نداشتند؛ اندیشکده آمریکایی «وودرو ویلسون» همین نکته را برجسته کرده و طی گزارشی، از سیاست‌های شکست‌خورده حزب حاکم ترکیه و شخص «رجب طیب اردوغان» در سوریه پرده برداشته است. در این گزارش که به قلم «هنری بارکی» مدیر برنامه خاورمیانه اندیشکده مذکور نگاشته شده، آمده است که «اردوغان رویای تبدیل شدن به یک قدرت برتر منطقه‌ای را در سر داشت و می‌خواست از طریق مداخله در سوریه و حمایت از عناصر «داعش» و انتقال آنها از داخل خاک ترکیه، به سوریه، به این هدف برسد. اما نتیجه این سیاست، بر باد رفتن رویاهای اردوغان بود.» این گزارش می‌افزاید: سیاست ترکیه در باز کردن مرزهایش برای اعضای داعش به سوریه، رویای اردوغان برای تبدیل آنکارا به قدرت اول خاورمیانه را بر باد داد.
طبق گزارش فوق، هم‌اکنون آنکارا روی سرنگونی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و روی جلوگیری از ایجاد یک منطقه خودمختار توسط «پ.ک.ک» متمرکز شده است.
اندیشکده ویلسون علاوه بر «پوچ» و «بیهوده» خواندن سیاست خارجی اردوغان، علیه سیاست داخلی وی نیز به شدت موضع گرفته و اردوغان را به نقض حقوق بشر متهم کرده است.
دولت آنکارا اکنون با حملات تروریستی در داخل مواجه است و این حملات توسط عناصر داعش و پ.ک.ک صورت می‌گیرد. دولت اردوغان از لحاظ اقتصادی نیز اکنون تحت فشار است. حملات تروریستی، گردشگران را از ترکیه فراری داده و روسیه نیز در پی سرنگونی بمب‌افکن «سوخو» توسط یک جنگنده ترک، روابط اقتصادی با ترکیه را خیلی کاهش داده است.