kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
استاد دانشگاه کمبریج در گفت‌وگو با کیهان:

حمایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا نبود آل‌سعود محو می‌شد

استاد دانشگاه «کمبریج» انگلیس در یک گفت‌وگوی اختصاصی با کیهان تاکید کرد اگر حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی نبود آل سعود وجود خارجی نداشت.


پروفسور «رودنی شکسپیر»، اقتصاددان و استاد دانشگاه کمبریج در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر انقلاب اسلامی در نفوذ منطقه‌ای ایران و مقایسه اقتدار کشورمان در مقابل رژیم آل‌سعود گفت: «تاثیر ایران و انقلاب این کشور در منطقه و جهان روز به روز در حال افزایش است و به طور قابل ملاحظه‌ای این نفوذ رشد پیدا کرده است اما بالعکس، وجود اسراییل و عربستان مرهون حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا و انگلیس است. بدون حمایت این دو، عربستان وجود خارجی نخواهد داشت.»
وی افزود: «رفتار ایران در منطقه بسیار منطقی و محترم است و ایران مانند عربستان و اسراییل تشنه یورش و حمله به مردم و کشورها نیست. سیاست آل‌سعود سرکوب هر نوع دموکراسی ،حمایت از اسراییل، رشد و نفوذ دادن وهابیت در منطقه است.»
این استاد دانشگاه درباره چرایی سیاست‌های خصمانه رژیم آل‌سعود در منطقه نیز گفت: «هدف اصلی  عربستان در منطقه حفظ نظام مستبد و قرون وسطایی خود است. قاتلان وهابی در سراسر سوریه حضور دارند و یمن متحمل کشتار وسیعی توسط آنها شده اما همانطور که دنیا در حال آگاه شدن از جنایات رژیم صهیونیستی است، در حال پی بردن به روح شیطانی رژیم آل‌سعود نیز هست. می‌توان گفت با ادامه چنین سیاستی، و در دراز مدت هیچ آینده روشنی را برای رژیم عربستان نمی‌توان متصور بود.»
«رودنی شکسپیر» در پاسخ به این سؤال که «اخیرا نخست وزیر اسراییل گفته، عربستان متحد نزدیک اسرائیل است. چه‌عواملی سبب نزدیکی این دو رژیم شده‌است؟» نیز گفت: «عربستان و اسراییل هر دو به دنبال از بین بردن دموکراسی در منطقه خاورمیانه  هستند و هر دو نیز به شدت توسط آمریکایی ها حمایت می‌شوند و دارای خصوصیاتی شیطانی با تفکرات تکفیری هستند.»
وی علت اتخاذ «سیاست‌های ضد ایرانی از سوی آل سعود در منطقه غرب آسیا» را نیز چنین توضیح داد: «آل‌سعود رژیمی بی‌هویت، بدون فرهنگ، بدون اخلاق و بدون پایه درست سیاسی است که اقتصادش کاملا متکی به نفت است. هویت این رژیم را نیز خشونت تشکیل می‌دهد. آل‌سعود آینده روشنی ندارد و به آشوب کشیده شدن این کشور در مقاطع مختلف زمانی ممکن است. آنها نماد روشن فرقه گرایی در منطقه هستند، درست برعکس نظام ایران. تمامی مردم خردمند دنیا می‌دانند که برنده اصلی منازعه بین ایران و عربستان، ایران خواهد بود.
استاد دانشگاه کمبریج این را هم گفت که «ساختار اجتماعی ایران درست عکس عربستان است. ایران کشوری دموکراتیک، اخلاق مدار، از لحاظ سیاسی استوار و از نظر علمی بسیار پیشرفته است، ایران کشوری موفق و محترم است و این احترام هر روز بیشتر می‌شود. درست در نقطه مقابل ایران، عربستان در انزوای مطلق به سر می‌برد.»
وی در مورد آینده سیاسی رژیم آل سعود نیز پیش‌بینی کرد «خاندان آل سعود به زودی به جان هم خواهند افتاد، اما نهایتا ناچارند که با هم متحد شوند. آنها می‌دانند که اختلافات طولانی آنها منجر به محو شدن آل سعود از صحنه سیاسی عربستان خواهد شد چراکه توده ملت عربستان از این رژیم نفرت دارند.»