kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱

رویترز: بحران اقتصادی موجب بی‌ثباتی سیاسی در خاندان سعودی خواهد شد

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرده کاهش ارزش پول عربستان و کسری بودجه این کشور می‌تواند باعث بی‌ثباتی‌های سیاسی در این کشور شود.


اقتصاد عربستان به شدت با بیماری «کسری بودجه» مواجه شده است. پس از تلاش ناکام آل سعود برای جنگ اقتصادی با ایران و روسیه از طریق افزایش تولید و صادرات نفت و پایین نگه داشتن بهای آن، اکنون ریاض در گرداب توطئه خود در حال غرق شدن است. پایگاه خبری «روسیا الیوم» هفته گذشته در این مورد اعلام کرد، «عربستان  در صدد است به منظور جبران کسری بودجه 87میلیارد دلاری خود برای اولین بار از بازارهای بین‌المللی وام بگیرد.» خبرگزاری رویترز اما با بررسی وضعیت اقتصادی عربستان نتیجه گرفته، کاهش ارزش پول عربستان درپی کاهش قیمت نفت باعث تاثیر منفی بر زندگی شهروندان و  در نهایت بی‌ثباتی سیاسی در این کشور خواهد شد. بنا بر این گزارش، کاهش ارزش پول عربستان می‌تواند باعث چنان بی‌ثباتی سیاسی شود که ریاض چاره‌ای جز عملی کردن وعده‌های خود برای استفاده از ذخایر ارزی خارجی به منظور حفظ ارزش ریال خود در برابر دلار آمریکا نداشته باشد. «جان اسفاکیاناکیس»، اقتصاددان مستقر در ریاض دراین باره اعلام کرد: «کاهش ارزش پول عربستان باعث یک درد اقتصادی مخرب خواهد شد. این اتفاق یک فاجعه خواهد بود.»
اشتباهات پی در پی مسئولان سعودی، عربستان را با شرایط پیچیده‌ای روبرو کرده است. این کشور به دو دلیل «کاهش تعمدی قیمت نفت» در جهت ضربه زدن به ایران و «به راه انداختن جنگ یمن» با کسری بودجه بالایی مواجه است. در سال 1998 نیز عربستان با بحران اقتصادی بزرگی مواجه بود. در آن سال به دلیل بحران اقتصادی شرق آسیا، تقاضای نفت کاهش یافت که به افت قیمت‌ها منجر شد و نفت به کف  قیمت10 ساله خود رسید، اما شانس با سعودی‌ها یار بود و قیمت نفت به یکباره رشد کرد. در واقع صعود نفت در آن سال نه به دلیل طرح یا عملکرد عربستان بلکه تنها معلول شرایط آن زمان بازار بود که به یکباره تغییر و سعودی‌ها را از بحرانی که در راه بود نجات داد.  اما شرایط امروز عربستان با آن زمان قابل مقایسه نیست چرا که ابعاد بحران، این بار بسیار بزرگ‌تر و عمیق‌تر است. فارین پالیسی اخیرا با اشاره به بحران‌های عربستان گزارش داد: «اگر این رویدادها به درستی مدیریت نشوند، طوفانی به‌پا خواهد کرد که بی‌ثباتی بیشتر در درون خانواده پادشاهی عربستان را به دنبال خواهد داشت.» موسسه موسوم به «دفاع از دموکراسي‌ها» در آمريکا نیز با اشاره به ناکامي‌هاي عربستان در زمينه‌هاي مختلف داخلي و خارجي نسبت به وقوع شورش عليه پادشاه سعودي هشدار داد. عربستان شرایط بسیار سخت اقتصادی را تجربه می‌کند که می‌تواند به شورش علیه خاندان سعودی منجر شود. این شرایط آنچنان سخت است که عربستان اخیرا بخش اعظم سهام‌های خود در بازار اروپا را به حراج گذاشت.