kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
اسپوتنیک خبر داد

رونمایی از سامانه موشکی اس- 500 ظرف چند ماه آینده

روسیه اعلام کرد، سامانه موشکی پیشرفته دفاعی اس-500 تا پایان سال میلادی وارد فاز آزمایش‌های اولیه می‌شود.


سامانه ضدموشکی «‌اس-500 پرومته‌» که شبکه گسترده‌ای از رادارهای شناسایی دوربرد را دارد، پیچیده‌تر از سامانه اس-400 است که هم اکنون در سوریه مستقر است.
 این سامانه به گفته «ویکتور موراخوفسکی» عضو شورای کارشناسان کمیسیون نظامی- صنعتی روسیه قرار است طی چند ماه آینده وارد آزمایش‌های اولیه شود. سامانه‌های اس-500 و به موازات آن سامانه‌های اس-400 و اس-300 با هدف تشکیل یک شبکه کامل دفاع ضد هوایی و ضد موشکی طراحی و ساخته شده‌اند.
بنابر گزارش مجله آمریکایی «نشنال اینترست» بسیاری از مقامات نظامی آمریکا به دلیل مشکلاتی که اس-500 می‌تواند برای جنگنده‌های نامریی اف 22‌، اف 35 و بی-2 به وجود آورد، به طور جدی نگران شده‌اند، زیرا این جنگنده‌ها به سادگی قادر به عبور از این مجموعه‌های پدافندی نخواهند بود.
نشریه نشنال اینترست به نقل از یکی از مسئولان وزارت دفاع آمریکا نوشته هر چند که در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، مجتمع نظامی- صنعتی به‌طور محسوسی از بین رفت، اما مسکو به طرز شگفت‌آوری توانست بدون کاهش کیفیت، به توسعه سامانه‌های دفاعی ضد هوایی ادامه دهد. به علاوه حتی بیم آن می‌رود که جنگنده‌های اف-22، اف-35 و بمب‌افکن رادارگریز « بی-2‌» توانایی مقابله با توان بالقوه برخی از این سامانه‌ها همچون سامانه اس-500 را نداشته باشند.
این سامانه دفاعی نسل جدید که توسط شرکت روسی آلماز- آنتئی  طراحی شده است، ضمن دارا بودن مزایای نسل‌های قبلی اس 300- و اس -400، توانایی‌های جدیدی دارد.
 به طور خاص، این سامانه با برد 600 کیلومتر، می‌تواند با سرعت صوت همزمان تا 10 موشک بالستیک را با سرعت 5 کیلومتر در ثانیه و در ارتفاع بیش از 185 کیلومتری رهگیری و منهدم کند. همچنین سامانه موشکی اس-500 توانایی انهدام اهداف موجود در فضا را دارد.