kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
پیروزی بزرگ متحدان ایران در سوریه

مقاومت بار دیگر معجزه کرد /آزادی ۲ شهر شیعه‌نشین نبل و الزهرا(س)

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت طی عملیاتی گسترده و سنگین، دو شهرک شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» را پس از چهار سال، از حصار تکفیری‌ها خارج کردند و با این پیروزی، به یکی از بزرگترین محاصره‌های تاریخ پایان دادند.

سرویس خارجی-

دیروز نیز همچون روزها و هفته‌های گذشته، یکی از بزرگترین پیروزی‌های ارتش سوریه و مقاومت رقم خورد و آن، پایان دادن به محاصره چهار ساله دو شهر شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» در 20 کیلومتری شهر «حلب» و 40 کیلومتری مرزهای ترکیه بود.
دیروز عناصر گروه تروریستی «جبهه النصره» که می‌دانستند شکست‌شان چه پیامدهای وخیمی برای آنها و همه مخالفان مسلح دولت دمشق دارد، مقابل پیشروی نیروهای دولتی مقاومت می‌کردند، اما نتوانستند مقابل آنها دوام بیاورند و با بر جای گذاشتن شمار زیادی کشته و زخمی، پراکنده شدند. گزارش شده تعداد شهدای نیروهای خط‌شکن تنها یک نفر بوده است.
اما، این پیروزی روحیه عناصر تکفیری و همه جریان‌های تروریستی فعال در سوریه (و عراق) را به شدت متزلزل کرده و به جبهه ضد تروریسم نیز جانی دوباره بخشیده است.
اکثر ساکنان دو شهر نبل و الزهرا، که حدود 50 تا 70 هزار نفر برآورد می‌شوند، شیعه 12 امامی هستند. این شیعیان و دیگر ساکنان شهرک‌های آزاد شده، عملا نشان دادند که با «مقاومت» می‌توان به پیروزی‌های بزرگ دست یافت.
علت اینکه رسانه‌ها محاصره چهار ساله نبل و الزهرا را بزرگترین محاصره تاریخ نام داده‌اند، علاوه بر طولانی بودن این محاصره، به فشار و ظلمی مربوط می‌شود که ساکنان آنها طی این مدت تحمل کرده‌اند؛ از آنجا که این مردم مظلوم در قلب مناطق اشغالی و در مجاورت مرزهای ترکیه (به عنوان بزرگترین حامی مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها) قرار داشتند، مجبور بودند که با دست‌های خالی و شکم‌های گرسنه و حتی دسترسی نداشتن به آب کافی مقاومت کنند و می‌دانستند که تسلیم شدن یعنی، مرگ به دست تکفیری‌های داعش.
اهمیت این پیروزی
اما، اهمیت راهبردی پیروزی شیرین دیروز ارتش سوریه و مقاومت در استان حلب تا آن اندازه است که پیامدهای آن، این کشور و منطقه را تکان خواهد داد؛ علاوه بر اینکه ده‌ها هزار نفر از مردم دو شهرک آزاد شده به جبهه مقاومت و نیروهای دولتی خواهند پیوست، محاصره تروریست‌ها در بخش شرقی شهر حلب نیز کامل خواهد شد، چون حمایت لجستیکی ترکیه به آنها عملا قطع می‌شود.
در عملیات مذکور، حضور نیروی هوایی روسیه و مقاومت حزب‌الله نیز پررنگ بود و جنگنده‌های سوخو هرگونه ابتکار عمل را از تروریست‌ها سلب کرده بودند.
با آزادسازی نبل و الزهرا، احتمالا عملیات مشابه برای پایان دادن به محاصره دو شهرک «فوعه» و «کفریا» نیز به زودی کلید خواهد خورد.
اما، همزمانی پیروزی دیروز با نشست «ژنو-3»، ضربه شدیدی را هم متوجه مخالفان مورد حمایت ریاض زده است؛ این مخالفان که در اصل، نمایندگان گروه‌های تروریستی فعال در سوریه هستند، تا دیروز مرتبا بهانه‌تراشی می‌کردند و همه تلاش آنها این بود که مذاکرات را با بن‌بست مواجه کنند، اما با پیروزی بزرگ مقاومت، عملا قدرت چانه‌زنی سابق خود را از دست داده‌اند.
با توجه به اینکه مذاکرات ژنو در زمان بسیار بدی برای مخالفان تحت حمایت ریاض انجام می‌شود، احتمال توقف مذاکرات توسط آنها وجود دارد و شکست محاصره نبل و الزهرا، انگیزه آنها را برای ترک ژنو، بیشتر خواهد کرد. «دی میستورا» نماینده سازمان ملل دیروز نیز نسبت به شکست مذاکرات ژنو-3 هشدار داد.
علاوه بر این دو شهر، دیروز منطقه «سین» در شرق حلب نیز آزاد شد.