kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹

از فرار شاه تا ادعای گزاف مرغ طوفان زده !(روزشمار سقوط (۱))


فرار شاه از کشور را شاید بتوان مهر پایانی بر 2500 سال حکومت طاغوت بر ایران دانست ، هر چند در این روز انقلاب اسلامی به صورت رسمی پیروز نشده بود ولی نوید پیروزی و شواهد این نصرت در افق هویدا بود ، بختیار آخرین نخست وزیر شاه که خود را مرغ طوفان خوانده بود دست و پا می زد ولی این دست و پا زدن ها او را بیشتر از آن چه که بود در گرداب فرو می برد و روز ها گذشت و گذشت تا وعده الهی محقق شد ...ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم ...
در این مختصر خواهیم کوشید تا روایتگر یک پیروزی باشیم از روز فرار شاه تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ...
این بار بر عکس مردم شاه گریه کرد
مجلس شورای ملی در روز 26 دی ماه 1357 پس از 15 ساعت بحث و بررسی پیرامون برنامه دولت بختیار سرانجام به دولت رای اعتماد داد . بختیار در پاسخ به موافقین و مخالفین دولت که در مجلس اظهار نظر کرده بودند  اظهار داشت « به زودی لایحه تشکیل دادگاه های ملی و لایحه انحلال ساواک تقدیم مجلس خواهد شد . » بختیار گفت « آن چه در برنامه دولت من است در اساسنامه جبهه ملی نیز هست و آن چه که جبهه ملی می خواهد در برنامه دولت خود آورده ام».
با رای اعتماد مجلس به دولت بختیار در ساعت 8/13 شاه و فرح فرودگاه مهرآباد را ترک کردند . در فرودگاه بختیار ، دکتر جواد سعید رئیس مجلس شورای ملی ، دکتر اردلان وزیر دربار ، معینیان رئیس دفتر مخصوص ، سپهبد بدره ای ، سرلشکر نشاط ، قره باغی و عده معدودی از نزدیکان حضور داشتند. شاه هنگام خداحافظی گریان بود .
همزمان با فرار شاه رادیو تهران خبر مسافرت او را انتشار داد و در اندک زمانی مردم به خیابان ها ریخته و شادمانی کردند و باقی مانده مجسمه های شاه و پدرش رضاخان را به زیر کشیدند.
در این روز امام خمینی اعلام کردند که نمایندگان مجلس و اعضای شورای سلطنت سمتی ندارند و باید استعفا دهند . تصاویر امام خمینی به جای تصاویر شاه در سازمان ها و ادارات دولتی نصب شد .
استعفای مقامات ؛ عزیمت رئیس شورای سلطنت به پاریس
در روز 27 دی امام خمینی طی اعلامیه ای مردم ایران را به آرامش دعوت کردند و اعلام داشتند به زودی دولت موقت تشکیل خواهند داد . در این اعلامیه امام خمینی فرار شاه را به عنوان یک پیروزی به ملت ایران تبریک گفتند .
با گذشت زمان مسئولین رژیم شاه که دیگر امیدی به بقای این رژیم ندارند پشت سر هم استعفا می دهند ، در 27 دی گروه پارلمانی حزب پان ایرانیست مرکب از چهار نماینده طی نامه ای از نمایندگی مجلس استعفا دادند. هشت نماینده نیز از گروه اقلیت مجلس استعفای خود را تقدیم جواد سعید رئیس مجلس کردند .  بختیار نیز امروز با استعفای یحیی صادق وزیری وزیر دادگستری موافقت کرد .
در همین روز آیت الله مفتح طی اعلامیه ای از مردم خواستند از حمله به ماموران و موسسات جلوگیری کنند و آیت الله دستغیب نیز تاکید کردند « دشمنان می خواهند بین مردم و ارتش نفاق بیندازند »
سید جلال الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت بامداد 27 دی عازم پاریس شد . گفته می شد وی قصد دارد با امام خمینی دیدار و پیرامون اوضاع و احوال ایران با ایشان مذاکره کند .
گفتنی است ارتش امروز در اهواز و دزفول تظاهرات مردم را سرکوب کرده و دهها نفر را به شهادت رساند.
رئیس جمهور آمریکا : قصد دخالت نداریم
ولی از بختیار حمایت کنید !
در روز 28 دی تعداد نمایندگان مستعفی به 20 نفر رسید . امام خمینی در این روز خواستار استعفای وزرای کابینه شدند و اعلام کردند شاه مخلوع است و محاکمه خواهد شد .
با نزدیک شدن به اربعین و پیش بینی تظاهرات گسترده در این روز سفارت آمریکا به اتباع خود توصیه می کند که روز اربعین از خانه های خود خارج نشوند . ارتش نیز اعلام می کند به مناسبت راهپیمایی اربعین به مدت 24 ساعت فرودگاه مهرآباد بسته خواهد شد .
در این روز همچنین کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا طی مصاحبه‌ای ضمن اعلام حمایت خود از دولت بختیار می گوید « معتقدیم آیت الله خمینی به دولتی که اکنون طبق قانون اساسی تشکیل شده است فرصت موفقیت می دهند . کارتر در عین حال گفت : ما قصد دخالت در ایران و یا هیچ کشور دیگری نداریم!»
بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ ایران به مناسبت اربعین
در روز 29 دی به مناسبت اربعین حسینی و دعوت امام خمینی به راهپیمایی گسترده مردم ، تهران و سایر شهرهای کشور شاهد بزرگترین راهپیمایی تاریخ ایران بود . مردم در این راهپیمایی بر غیر قانونی بودن سلطنت و خلع شاه ، برقراری جمهوری اسلامی ، تشکیل شورای انقلاب اسلامی ، برکناری دولت بختیار ، منظم شدن قوای نظامی به ملت ، استعفای وکلای مجلس و اعضای شورای سلطنت تاکید کردند .
متعاقب این حرکت گسترده مردمی امام خمینی راهپیمایی مردم را به عنوان یک همه پرسی برای تشکیل جمهوری اسلامی قلمداد کردند .
لاف گزاف مرغ طوفان زده
در روز 30 دی بختیار آخرین نخست وزیر رژیم طاغوت طی مصاحبه‌ای اعلام کرد « با سقوط من ارتش کودتا می کند . حاضر نیستم قدرت را به آیت الله خمینی واگذار کنم .»
وی همچنین در ادعایی مضحک گفت « از پشتیبانی نه دهم آیات عظام در داخل کشور برخوردارم»
در این روز همچنین جلال الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت در پاریس تقاضای ملاقات با امام خمینی کرد که ایشان دو شرط را برای ملاقات قائل شدند : 1- استعفا از شورای سلطنت 2 - غیرقانونی اعلام کردن شورای سلطنت.
پاسخ امام خمینی به ادعای مداخله جویانه کارتر
رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد « آیت الله خمینی دیروز درخواست جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا را برای آرامش رد کرد و گفت : قدرت های بزرگ باید از دخالت در امور داخلی ایران اجتناب کنند»
رویترز در ادامه گزارش خود آورده است « رهبر 78 ساله شیعیان در بیانیه ای که خطاب به خبرنگاران خوانده شد گفت : اگر دولت های خارجی به ویژه ابرقدرت ها از دخالت در امور داخلی ایران دست بردارند آرامش و ثبات در ایران برقرار خواهد شد».
چنان چه گفته شد جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی از امام خمینی خواسته بود از شاپور بختیار نخست وزیر حمایت کند و به وی فرصت پیروزی دهد ! امام خمینی همچنین تاکید کردند «تعیین قانونی بودن یا نبودن دولت ایران به عهده کارتر نیست».