kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۹۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
روحانی در ایتالیا:

حل مسائل منطقه بدون حضور ایران ناممکن است

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: امکان ندارد مسائل منطقه بدون حضور و نقش آفرینی ایران حل و فصل شود و این موضوعی است که امروز همه قدرتهای بزرگ جهانی به آن اعتراف دارند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی در دومین روز از سفر خود به ایتالیا در کنفرانس خبری که عمده خبرنگاران رسانه‌های فعال در ایتالیا در آن حضور داشتند، گفت: روابط اقتصادی سنتی و خوب ایران با کشورهای اروپایی، با اعمال تحریم‌ها دچار مشکل شد و عملا این تحریمها باعث شد تا اروپایی‌ها از فعالیت در بازار ایران محروم شوند اما اکنون شرایط برای یک همکاری اقتصادی پرسود و بر پایه شرایط برد - برد میان ایران و کشورهای اروپایی مهیا است.
شعاع طرح‌های مشترک اقتصادی
 ایران و ایتالیا فراتر از دو کشور
وی افزود: دستاوردهای این سفر به نفع ایران، ایتالیا، اتحادیه اروپا و حتی منطقه خواهد بود.ما طرح‌های مشترک اقتصادی گسترده‌ای داریم که شعاع آن محدود به ایران و ایتالیا نخواهد بود و کشورهای منطقه را نیز شامل می‌شود.
رئیس‌جمهور اظهارداشت: مذاکرات هیئت‌های عالی رتبه ایران و ایتالیا علاوه بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی در زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور در همه بخشهای علمی، دانشگاهی، فناوری‌های نو،‌آثار باستانی، مرمت آثار باستانی و توسعه گردشگری و همچنین راجع به مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.
روحانی سپس به دیدار خود با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان اشاره کرد و افزود: در این دیدار افکار دوطرف در زمینه مسایل معنوی و دینی و اقداماتی که برای دستیابی به اهداف مشترک در سراسر جهان باید انجام دهیم، بسیار نزدیک به هم بود.
تهران همواره خواهان روابط خوب
 با عربستان بوده و هست
وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه حاصل این سفر به نفع دو ملت ایران و ایتالیا و اتحادیه اروپا و به نفع منطقه باشد، ابراز داشت: خواست ما این است که بخش خصوصی و دولتی ایتالیا برای سرمایه گذاری و ورود فناوری‌های نو به ایران و استفاده از یک بازار مشترک منطقه‌ای، وارد عرصه شوند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: مطالبه واقعی جمهوری اسلامی ایران صرفاً تجارت نیست بلکه خواست ما عمدتاً سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال فناوری و از سوی دیگر به دنبال همکاری‌هایی در راستای صادرات محصول مشترک برای منطقه و جهان هستیم.
روحانی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و عربستان اظهار داشت: ایران و عربستان دو کشور مسلمان و مهم منطقه هستند و تهران همواره خواهان روابط خوب با عربستان بوده و هست.
وی با بیان اینکه اقدامات عربستان و ادامه تأکید بر تنش از نظر ما غیرقابل توجیه است،  تصریح کرد: البته ما درک می‌کنیم که عربستان به خاطر برنامه‌هایی که در منطقه داشت و در دستیابی به آنها ناموفق بوده، عصبانی است و قصد دارد سرپوشی برای شکست‌های خود درست کند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: عربستان به کشور همسایه خود حمله کرده و حدود 10 ماه است که مردم این کشور را بمباران می‌کند اما نتیجه‌ای از این اقدامات خود نگرفته و در عراق سوریه و لبنان نیز ناموفق بوده است بنابراین درک می‌کنیم که عصبانی باشد اما آدم عصبانی برای فروکش کردن عصبانیت خود می‌تواند راه‌های مختلفی را در پیش بگیرد و عربستان نیز باید راه‌های بهتری در این زمینه اتخاذ کند.
روحانی با تأکید بر اینکه ایران خواهان ادامه تنش با عربستان نیست، تصریح کرد: ثبات و امنیت منطقه را به نفع دو کشور می‌دانیم و باید عراق و سوریه امن شده و تروریست‌ها از منطقه بیرون رانده شوند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و عربستان و اینکه یکی از دولتمردان سعودی خواستار عذرخواهی تهران شده است،  خاطرنشان کرد: فردی که بحث عذرخواهی را مطرح می‌کند به مسایل سیاسی و دیپلماتیک آشنایی ندارد. آنها  هستند که شیخ نمر را سر بریده و مردم یمن را قتل عام کرده و به تروریست‌ها در منطقه کمک می‌کنند،  آیا در مقابل، ایران باید عذرخواهی کند؟ آنها به خاطر عدم مدیریت صحیح باعث شدند تا در مراسم حج هزاران نفر کشته شوند و اگر هزاران بار در برابر ملت‌های مسلمان عذرخواهی کنند باز هم اندک است.
کلید در واشنگتن
روحانی در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات هفتم اسفند و اینکه آیا برخی اتفاقات در جریان بررسی صلاحیت‌های کاندیداها در این انتخابات می‌تواند بر موفقیت‌های بین‌المللی اخیر شما تأثیر بگذارد؟،  تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آنچنان که در ذهن شما  بود، بد نخواهد بود. اگرچه اختلاف نظرهایی در مسایل جزیی وجود دارد اما امید زیادی دارم که شورای نگهبان به عنوان نهادی بسیار مهم در کشور در آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌ها نگرانی‌ها را برطرف کند و انتخابات هفتم اسفند با حضور گسترده مردم باعث تقویت بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی شود.
وی در پاسخ به سؤال بعدی درباره اینکه آیا فکر می‌کنید امکان انجام چنین استقبال باشکوهی که در ایتالیا از شما شاهد بودیم در واشنگتن هم خواهد بود؟ و آیا امکان حضور صنعتگران و سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران وجود خواهد داشت؟، گفت: آنچه گفتید امکان‌پذیر است. امکان برقراری رابطه‌ای غیرخصمانه و بدون تنش بین دو کشور وجود دارد اما کلید آن نه در تهران بلکه در واشنگتن است و یقین بدانید که اگر این کلید در تهران بود من حتماً از آن استفاده می‌کردم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید مخاصمه و اعمال فشار را کنار بگذارند، افزود:  کنگره آمریکا به محض بروز کوچکترین مسئله به فکر حربه تحریم علیه دیگران می‌افتد گویا هنوز یاد نگرفته‌اند که در دنیای امروز دیگر فشار و تحریم بکار نمی‌آید. امیدوارم در آینده نمایندگانی به کنگره آمریکا راه یابند که صحیح‌تر نسبت به مسایل جهانی بیندیشند و تصمیم بگیرند.
حضور فعالان اقتصادی آمریکایی در ایران
 بلامانع است
روحانی در ادامه در پاسخ به سؤال بعدی درباره حضور فعالان اقتصادی آمریکایی در ایران ابراز داشت: هم اکنون نیز حضور و فعالیت آنان در اقتصاد ایران از نظر ما کاملاً بلامانع است و ما پذیرای سرمایه فناوری و تولید محصولات مشترک با آنها هستیم و اگر مشکلی هست مربوط به مقررات داخلی آنهاست که این مشکل مربوط به خودشان است.
رئیس‌‌جمهور تاکید کرد: امیدوارم مسئولان آمریکایی نسبت به آینده منطقه منطقی‌تر بیندیشند و دریابند که مسایل منطقه بدون حضور، همفکری و نقش‌آفرینی ایران قابل حل‌و‌فصل نیست. خاورمیانه منطقه‌ای بسیار مهم است و امیدوارم آمریکایی‌ها دست از تخاصم برداشته و به جای نگاه به گذشته به آینده نگاه کنند. متأسفانه در بین دستگاه‌های مختلف حاکمیتی آمریکا اتفاق نظر وجود ندارد و اگر مثلاً  نفوذ رژیم صهیونیستی در آمریکا برداشته شود، شرایط بسیار بهتری در این کشور حاکم خواهد شد.
قدرتها اعتراف دارند که حل مسائل منطقه
 بدون حضور ایران ممکن نیست
حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به ایتالیا، در جمع پرشور تعداد زیادی از هموطنان ایرانی مقیم ایتالیا، گفت: در حدود ۳۰ ماهی که مذاکرات ادامه داشت، همه برای رفع این مشکل تلاش کردند؛ مقام معظم رهبری با هدایت‌های خویش، مردم با ایستادگی و مقاومت و انسجام، و دولت با تلاش و تدبیر و بهره گیری از تیم مذاکره‌کننده قوی و حرفه ای، کمک کردند تا این دستاورد بزرگ به ثمر برسد.
روحانی با اشاره به سفر هیئت‌های متعدد اقتصادی به کشورمان در ایام اخیر و امضای ۱۴ سند همکاری با دولت ایتالیا در این سفر گفت: دنیا می‌خواهد از فرصت پسابرجام برای ارتباط با ملت ایران استفاده کند و این راه ادامه خواهد یافت.
رئیس‌جمهوری گسترش روابط دوستانه با کشورهای اروپایی به خاطر تعاملات سنتی و دیرینه را از اولویت‌های سیاست خارجی ایران دانست و افزود: مصمم هستیم، با حفظ اصول و ارزش‌ها، همکاری‌ها و مناسبات خود را با تمامی کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی تقویت کنیم.
ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم
 قرار دارد
روحانی با تاکید بر اینکه ایران در خط مقدم مبارزه با خشونت و تروریسم قرار دارد، گفت: اگر ایران حضور فعالی در صحنه مقابله با تروریستها نداشت؛ چه بسا امروز جهانیان به جای گروهک‌های تروریستی، با دولتهای تروریستی در منطقه مواجه بودند و این خطر بسیار بزرگی برای دنیا بود.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امکان ندارد مسائل منطقه بدون حضور و نقش‌آفرینی ایران حل‌و‌فصل شود و این موضوعی است که امروز همه قدرتهای بزرگ جهانی به آن اعتراف دارند. همچنین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در یک بیانیه مشترک، نقشه راه همکاری‌های تهران -رم را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، توریسم و علمی و فناوری تعیین کردند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جریان آخرین مرحله از سفر به ایتالیا از مجموعه باستانی «کولوسئوم» بازدید و با توضیحات مسئول این مجموعه با ارزش تاریخی، در جریان تاریخچه آن قرار گرفت.
فصل تازه ای در روابط ایران و اتحادیه اروپا
 و از جمله فرانسه آغاز شده است
رئیس جمهوری اسلامی ایران در دومین و آخرین مرحله از سفر اروپایی خود، عصر چهارشنبه به وقت محلی وارد پاریس پایتخت فرانسه شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،سفر رسمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به پاریس به دعوت رسمی «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه انجام می گیرد.
دکتر روحانی شامگاه امروز قرار است در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجار فرانسوی و ایرانی شرکت کرده و پس از آن با رییس مجلس سنای فرانسه نشستی خواهد داشت.
رئیس جمهوری در فرودگاه بورژه پاریس و در جمع خبرنگاران بر آغاز فصل جدید روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا از جمله فرانسه تاکید کرد.
دکتر روحانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعمیق روابط تهران-پاریس به نفع دو ملت و دو کشور است و این سفر گام مهمی در این مسیر می باشد.