kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
با انتشار تصاویری زننده

کارناوال ضدفرهنگی به دانشگاه الزهرا رسید!

برگزاری یک فشن شو- نمایش مد- با عنوان «لباس خلاقانه» در دانشگاه الزهرا منطبق با ارزش‌ها و مفاهیم غربی، حیرت دانشجویان و اقشار فرهنگی جامعه را برانگیخت.


بر اساس تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، در این نمایش  لباس‌هایی عرضه شده که هیچ نشانه‌ای از اسلامی بودن در آنها یافت نمی‌شود و افرادی که این لباس‌ها را نمایش می‌دهند نیز با آرایش غلیظ و شرایطی مشابه جشن‌های بالماسکه و هالووین در محیط علمی- فرهنگی دانشگاه ظاهر شده اند.
جالب توجه است که حدود 70 طراحی که طرح‌های خود را در این مراسم به نمایش گذاشته‌اند، از آن به عنوان حرکتی نو و خلاقانه یاد کرده‌اند و نام مراسم خلاف شأن مذکور را «لباس خلاقانه» گذاشته‌اند. سوال اینجاست که اگر برای بروز خلاقیت و ابراز وجود به اصطلاح هنرمندانه اقدام به تولید البسه‌ای کنیم که قابلیت استفاده در هیچ مراسم داخلی را ندارد و از هر گونه همخوانی با فرهنگ و ارزش‌های جامعه خودی بیگانه است، هدف از تولید چنین «علمی» چیست؟!
آیا روند مذکور در دانشگاهی که مدیریت تولید علم طراحی «لباس ایرانی» را عهده‌دار است، نمایه‌ای توجیهی از آنچه در بازار کشورمان می‌گذرد، نیست؟ صحبت از بستری است که در آن برخی لباس‌های خارجی و تولید شده در کشورهای همسایه همخوانی بیشتری با ارزش‌های زن و مرد مسلمان دارد و به همین نسبت از مشتری قابل توجهی نیز برخوردار است.
توضیحات دانشگاه الزهرا
حسامی رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا در خصوص مراسم شو لباسی که توسط دانشجویان این دانشکده برگزار شده و عکس‌های آن در فضای مجازی در حال پخش شدن است، گفت: عکس‌هایی که گرفته شده کاملا مغایر با دستورات و قوانینی بود که به دانشجویان و حتی اساتیدمان اعلام کرده‌ایم. چون برگزاری این کلاس‌ها متناسب با «سرفصل دروس» برگزار می‌شود، در برخی از موارد مغایریت با شئونات فرهنگی اجتماعی و دینی ما پیدا می‌کند(؟!)
وی ادامه داد: به دلیل ماهیت خاص دانشگاه الزهرا و اختصاصی بودن آن به دانشجویان ]دختر[، ما همیشه این تذکرات را در خصوص پرهیز از چنین حرکاتی می‌دهیم اما متاسفانه شیطنت بعضی از دانشجویان را گاها شاهد هستیم که به هیچ عنوان آن را تایید نمی‌کنیم(!)
حسامی با تاکید بر اینکه قطعا با مسئولین و مسببین برگزاری این شوی لباس در دانشگاه برخورد خواهد شد تصریح کرد: ما در جلسات شورای آموزشی به مدیران گروه‌ها ابلاغ کردیم و از آنها خواستیم برای جلوگیری از این اتفاقات تذکراتی را در قالب آیین نامه‌ای مورد تاکید دانشجویان قرار دهند.
درس غربی زیستن!
مسئول روابط عمومی دانشگاه الزهرا نیز به برگزاری شوی لباس با شرایط غیرقابل توجیه واکنش نشان داد و گفت: مراسم شوی برگزار شده، ژوژمان درسی دانشجویان برای درس ارائه مد بوده و دانشجویان خودشان از هم عکس انداختند و ارتباطی با دانشگاه ندارد!
وی در این خصوص افزود: این دانشجویان برای گرفتن نمره در درس ارائه مد باید مد ارائه دهند و کار داشته باشند!
به گزارش خبرگزاری دانشجو، مسئول روابط عمومی دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: این یک کار کاملا درسی و دانشکده‌ای بود و دانشگاه نیز اجازه دخالت در کلاس درسی استاد را ندارد و یا اینکه بخواهند اجازه دوربین نبردن به دانشجو سر کلاس را بدهند(؟!)
گفتنی است تصاویر زننده‌ای از این شوی لباس در فضای مجازی منتشر شده است که به دلیل ملاحظات اخلاقی از بازنشر آن‌ها معذوریم.
در این بین اما اظهارات مسئول روابط عمومی دانشگاه الزهرا بسیار تعجب‌برانگیز است. پرپیداست که دانشگاه با اهرم‌هایی همچون تذکر کتبی و احضار به کمیته انضباطی و... می‌تواند و باید با این گونه ناهنجاری‌های اخلاقی که منشأ و مبدأ آن دانشگاه بوده است، برخورد جدی و قاطع نماید، وگرنه توجیه کردن این قبیل اقدامات زننده، به مثابه همکاری و همراهی با برهم زنندگان نظم اخلاقی و هنجاری محیط مقدس دانشگاه است.