kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۲۰۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
وال استریت ژورنال

متحدان عربستان هم حاضر به حمایت از آل سعود در مقابل ایران نیستند

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد ناکامی‌های عربستان در تلاش برای تشکیل جبهه ضدایرانی نشان‌دهنده شکست ریاض در منطقه و حتی در بین متحدینش است.


ناکامی‌های عربستان در تقابل با ایران روز به روز ابعاد وسیع‌تری می یابد و در این میان حتی رسانه‌های غربی نیز که غالبا مشی حمایت از سعودی‌ها را دنبال می‌کنند زبان به اعتراف در این مورد گشوده‌اند.  
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «وال استریت ژورنال» دراین رابطه طی گزارشی نوشت: «از همان ابتدای تنش‌ها میان ایران و عربستان، کشورهایی مانند سودان و بحرین که از متحدان نزدیک ریاض به شمار می‌روند، به سرعت با تهران قطع رابطه کردند.
 اما تلاش بیشتر عربستان برای جلب حمایت کشورهای متحد دیگر در پیوستن به جبهه ضدایرانی ریاض چندان موفق نبوده است و حکایت از نفوذ کم این کشور در جهان اسلام دارد.» بنابر این گزارش، تلاش‌های عربستان برای تشکیل ائتلافی ضد ایرانی، ریسک بسیار بالایی برای عربستان دارد؛ زیرا ممکن است نتیجه عکس بدهد و به انزوای ریاض بیانجامد.»
«وال استریت ژورنال» در ادامه تاکید کرد:«وزیر دفاع مالزی اعلام کرده کشورش تمایلی به داشتن نقش نظامی در برخورد با تروریسم  ندارد. اندونزی نیز تاکنون با این بهانه که هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده، از ائتلاف مذکور کناره‌گیری کرده است.
 از سوی دیگر و به دنبال اعدام آیت‌الله نمر، عربستان تلاش برای یارگیری بیشتر علیه ایران را آغاز کرد. به همین منظور، «عادل جبیر،» وزیر خارجه عربستان، و «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور، برای متقاعد کردن مقامات پاکستان در پیوستن به جبهه ضدایرانی در دو سفر جداگانه به این کشور رفتند. اما پاکستان به دلیل داشتن مرز مشترک با ایران و ترس از اعتراض جمعیت قابل ملاحظه اقلیت شیعه این کشور ترجیح داد از نزاع میان تهران و ریاض دوری کند و حتی پیشنهاد میانجیگری میان دو طرف را مطرح کرد.» این روزنامه در نهایت نتیجه گرفت ریاض از ایران شکست خورد.
عربستان تاکنون به جز چند ریز کشور آفریقایی نتوانسته است کشور دیگری را علیه ایران بسیج کند و این امر نشان‌دهنده عدم مقبولیت این کشور در جهان اسلام است.
زمان کودتای ملک سلمان علیه محمد بن نایف
علاوه بر صحنه خارجی که به میدان شکست‌های پی‌درپی عربستان تبدیل شده است، این کشور در عرصه داخلی نیز به صحنه جنگ میان شاهزادگان تبدیل شده است.  هنوز چند روزی از خبر جدید احتمال کودتای پادشاه عربستان علیه «محمد بن نایف» ولیعهد این کشور نگذشته بود که «مجتهد» یکی از شاهزاده‌های سعودی روز دوشنبه در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد، «محمد بن نایف» ولیعهد سعودی و «متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز» فرمانده گارد سلطنتی با یکدیگر عهد و پیمان بسته‌اند که از یکدیگر در برابر «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و «محمد بن سلمان» فرزندش به عنوان جانشین ولیعهد حمایت کنند. اما اکنون خبر زمان کودتای احتمالی پادشاه سعودی علیه ولیعهد نیز منتشر شده که نشان از جدی بودن این احتمال دارد. به گزارش تسنیم،  هفته‌نامه «ساندی‌تایمز»، در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکا نوشت، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی برای کنار زدن «محمد بن نایف» از منصب ولیعهدی و واگذاری این سمت به پسرش «محمد بن سلمان» آماده می‌شود. این هفته‌نامه انگلیسی به گزارش اندیشکده «بنیاد مسائل خلیج فارس» مستقر در واشنگتن اشاره کرده است. بنابر گزارش این اندیشکده، پادشاه سعودی در حال هزینه صدها میلیون دلار برای جلب حمایت از این تصمیمش در درون خاندان حاکم است. موضوعی که هفته‌نامه ساندی‌تایمز نیز بر آن صحه گذاشته و به نقل از منابع آمریکایی تاکید کرد فرآیند کناره‌گیری «ملک سلمان» احتمالا در تابستان آینده انجام می‌شود.