kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
سفیر پکن در پاسخ به خبرنگار کیهان:

چین از ائتلاف ضد تروریستی روسیه و ایران حمایت می‌کند

سفیر چین در آستانه سفر رئیس‌جمهور این کشور به منطقه غرب آسیا تاکید کرد‌: پکن تمایل دارد نقش خود را در زمینه حفظ صلح و ثبات منطقه و مبارزه با تروریسم ایفا کند.


«پانگ سن» سفیر چین در ایران صبح دیروز (سه‌شنبه) در نشست خبری که به مناسبت سفر آتی رئیس‌جمهور این کشور به سه کشور ایران، مصر و عربستان برگزار شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان در مورد اخبار مربوط به تمایل چین برای پیوستن به ائتلاف چهارگانه ضد داعش شامل «ایران‌، روسیه‌، عراق و سوریه» گفت: «تروریسم نه تنها چالشی جدی برای منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود بلکه یک چالش مشترک برای تمام بشریت محسوب می‌شود. چین خود یکی از قربانیان تروریسم است و ما پشتیبان مبارزه جامعه بین‌المللی با تروریسم هستیم.»
وی افزود‌: «دولت چین معتقد است در زمینه مبارزه با تروریسم نباید استانداردهای دوگانه اعمال شود و همچنین نباید تروریسم به دین خاصی پیوند زده شود. مبارزه با تروریسم باید با هماهنگی سازمان ملل انجام شود و کشورها در این زمینه متحد باشند.»
سفیر چین تاکید کرد: «ما پشتیبان تمام اقدامات علیه تروریسم هستیم و چین از تمامی تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم به‌ویژه از تلاش‌های ائتلاف ایران و روسیه در این زمینه پشتیبانی می‌کند.»
پانگ سن افزود‌: «به عنوان مثال در مورد سوریه چین معتقد است راه حل بحران سوریه سیاسی است و باید بر اساس منشور سازمان ملل، حاکمیت و استقلال سوریه محترم شمرده شود و سرنوشت سوریه باید در دست ملت این کشور باشد. جامعه بین‌المللی باید کمک‌های انسان‌دوستانه را به سوریه ارسال کند چرا که این امر، هم به صلح و ثبات در سوریه کمک می‌کند و هم راهی برای مقابله با تروریسم است.»
پانگ سن در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار کیهان در مورد «موضع دولت چین در صورت ادامه اقدامات تحریک‌آمیز دولت آمریکا در دریای چین جنوبی» گفت: «ما با تئوری تقابل قدرت‌های بزرگ موافق نیستیم. قدرت‌های بزرگ باید تئوری تقابل دوران جنگ سرد را کنار بگذارند. اوضاع در دریای چین جنوبی تحت کنترل است. اختلافات در زمینه جزایر نیز با گفت‌و‌گو قابل حل است. امیدواریم کشورهای خارج از منطقه اقدامات صلح‌آمیز در این منطقه انجام دهند چرا که تنش در دریای چین جنوبی به نفع هیچ کس نیست.»
وی  در رابطه با «گرایش آمریکا از سمت خاورمیانه به سمت آسیا پاسیفیک» نیز گفت: «چند سال پیش آمریکا سیاست موازنه مجدد آسیا پاسیفیک را مطرح کرد و بهتر است در رابطه با دلایل این سیاست از خود آمریکایی‌ها سوال بپرسید.»
«پانگ سن» در ادامه با اشاره به ماجراجویی‌های عربستان و مواجهه با ایران ضمن بیان این که «تنش و مسئله بین کشورهای همسایه امری طبیعی است»، خاطرنشان کرد: «مسئله مهم این است که این اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوهای سیاسی حل و فصل شود. هر چند که برخی از این مسائل پیشینه تاریخی دارند. رئیس‌جمهور چین نیز در این سفر در رابطه با روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای بحث و گفت‌وگو خواهد کرد چرا که چین تمایل دارد در مورد صلح و ثبات منطقه نقش خود را ایفا کند.»
سفیر چین از ارائه پیشنهاداتی برای بازسازی راکتور آب سنگین اراک هم خبر داد و گفت: «بازسازی راکتور اراک از مهم‌ترین موضوعات توافق برجام است. کارگروهی به منظور بازسازی راکتور اراک با حضور چین و آمریکا تشکیل شده است و طرفین اسناد سیاسی مربوطه را امضا کرده‌اند. پیشنهادات چین درباره بازسازی راکتور اراک نه تنها ماهیت آب سنگین آن را حفظ می‌کند بلکه از ریسک‌های نیروگاه هسته‌ای هم جلوگیری می‌کند.»