kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳

خیز اردوغان برای نفوذ در آفریقا /ترکیه در سومالی پایگاه نظامی می‌سازد

دولت ترکیه به بهانه مقابله با گروه تروریستی «الشباب» در شاخ آفریقا پایگاه نظامی می‌سازد.


به گزارش ایسنا، دولت ترکیه با تایید سازمان ملل، در «موگادیشو» پایتخت سومالی و در سواحل خلیج «عدن» پایگاه نظامی می‌سازد. در این پایگاه حدود 200 افسر و سرباز ترک مستقر می‌شوند. دولت ترکیه می‌گوید قصد دارد حدود 10 هزار و 500 سرباز سومالیایی را آموزش بدهد.
این دومین پایگاه نظامی ترکیه در خارج از این کشور است. پایگاه دیگر این کشور در قطر قرار دارد.
«امیل تکین» یک مقام ارشد وزارت خارجه ترکیه مدعی شد «این مرکز آموزشی در سومالی، پایگاه مهمی برای آموزش نظامیان کشورهای سراسر قاره آفریقاست.»
وی ادامه داد: «ترکیه قصد دارد یک مدرسه نظامی نیز در سومالی بسازد و در این مدرسه به افسران آموزش دهد. طبق توافق میان آنکارا و موگادیشو، ترکیه در طول پنج سال آینده آموزش نظامی و تامین مالی بخشی از نظامیان سومالیایی را برعهده خواهد داشت.»
ترکیه از متحدان نزدیک آمریکا و ناتو است. خبر دیگر اینکه، دولت آنکارا پس از حمایت‌های طولانی از گروه‌های تروریستی در منطقه و منزوی شدن در پی مجازات‌های تنبیهی روسیه، تلاش می‌کند روابط خود با رژیم صهیونیستی را در همه ابعاد از جمله تامین آب این رژیم تقویت کند.
به گزارش تسنیم، «طغرل ترکش» معاون نخست‌وزیر ترکیه، دیروز در نشستی با سفیران این کشور، پیشنهاد تامین آب اسرائیل از طریق پروژه تامین آب به جمهوری قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) را مطرح کرد.
ترکیه مدتی است علنا به حمایت از رژیم صهیونیستی می‌پردازد.