kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
سوریه و حزب‌الله محکوم کردند

عبور بی‌سروصدای غرب از کنار کشتار دیرالزور!

دولت سوریه ضمن «شرم‌آور» خواندن سکوت غرب و مدعیان حقوق بشر در قبال کشتار حدود 300 غیرنظامی به دست تکفیری‌ها در استان «دیرالزور»، حامیان تروریست‌ها را عامل حقیقی این جنایت بزرگ خواند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه برای دبیرکل سازمان ملل، نوشت: «گروه تروریستی داعش شنبه گذشته 280 غیرنظامی از جمله زنان، کودکان و افراد مسن را (در «البغیلیه» دیرالزور) قتل‌عام کرده و حدود 400 نفر دیگر از اهالی این روستا را نیز ربوده است.»
وزارت خارجه سوریه افزود: «جنایت‌های خونین و هولناکی که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی‌مرتکب می‌شوند، با پشتیبانی نظامی، مالی و لجستیکی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برخی کشورهای غربی و منطقه از جمله عربستان، قطر و ترکیه صورت می‌گیرد و این کشورها در ریختن خون مردم سوریه شریک هستند.»
دمشق از شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل خواست این «اقدامات تروریستی و جنایتکارانه» را محکوم کند و تمام اعضای این شورا از طریق فعال‌سازی قطعنامه‌های مربوط به مبارزه با تروریسم به مسئولیت خودشان در این خصوص و ریشه‌کن کردن و خشکاندن منابع مالی گروه‌های تروریستی عمل کنند.
حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه خود، با اشاره به جنایت داعش در دیرالزور، سکوت دنیای عرب و  جامعه بین‌المللی در برابر این جنایت را محکوم کرد.
در بیانیه حزب‌الله آمده است: «(در رسانه‌های غربی) از کنار کشتار همه مردم یک روستا بدون هیچ اشاره‌ای، عبور می‌کنند، گویی که خون این افراد هیچ ارزشی ندارد.»
در این بیانیه تاکید شده است: «سکوت مدعیان حقوق بشر و کسانی که برای آن اشک تمساح می‌ریزند، بهترین پوشش برای کشتاری است که تروریست‌های داعش مرتکب آن می‌شوند. با توجه به این مسئله بر تمامی آزادگان جهان واجب است تا آن را محکوم و مخالفت خود را با آن اعلام کنند تا کسانی که با خون و جان بی‌گناهان تجارت می‌کنند در سطح منطقه و جهان رسوا شوند.»
استاندار دیرالزور نیز دیروز از آزادسازی «البغیلیه» از دست تروریست‌ها خبر داد و گفت: تکفیری‌ها 400 اسیری را که از این  روستا گرفته‌اند به شهرک «معدان» در حد فاصل دیرالزور و «رقه» منتقل کرده‌‌اند.
در استان «دیرالزور همچنین، دیروز تروریست‌ها تلاش کردند که بر فرودگاه شهر مسلط شوند، اما نتوانستند. درگیری میان نیروهای دولتی و تروریست‌ها تا عصر دیروز ادامه داشت.»
از استان «حماه» نیز خبر رسیده 25 تروریست در حمله ارتش سوریه به هلاکت رسیده‌اند و نیروهای دولتی مناطق گسترده‌ای را از اشغال تروریست‌ها آزاد کرده است.
سایر رویدادها
*‌ دولت اردن اعلام کرد، افرادی که در منطقه مرزی این کشور و سوریه گرفتار شده‌اند، آواره نیستند، بلکه از عناصر وابسته به داعش هستند.
* سازمان ملل اعلام کرد، با توجه به بروز اختلاف میان کشورها در مورد هیئت‌های مذاکره‌کننده در نشست «ژنو - 3»، این نشست احتمالا عقب خواهد افتاد.