kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷

واکنش بازار بورس و ارز در نخستین روز اجرای برجام

در اولین روز اجرای برجام برخلاف وعده‌های دولت قیمت سکه و ارز گران شد و شاخص کل بورس هم در واکنشی هوشمندانه به هیجان کاذب بازار، تنها پس از 40 دقیقه صعود روند کاهشی به خود گرفت و عقب نشست.


به گزارش سرویس اقتصادی، دیروز به عنوان نخستین روز پس از اجرای برجام، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازارهای غیررسمی 925 هزار تومان و سکه طرح قدیم 926 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز شنبه، 4 و 7هزار تومان افزایش داشت.
بنابراین گزارش دیروز همچنین هر دلار آمریکا در بازارهای غیررسمی 3 هزار و 635 تومان، هر یورو اروپا 3هزار و 960 تومان و هر پوند انگلیس نیز 5 هزار و 200 تومان فروخته شد که نسبت به روز شنبه به ترتیب دلار و یورو 35 و 30 تومان افزایش قیمت داشتند ولی پوند تغییری نداشت.
قابل ذکر است که تیم اقتصادی دولت روحانی از آغاز موافقت برجام یعنی 23 تیر ماه سال جاری تاکنون با وعده‌های پسا تحریم مردم را به ارزانی و گشایش اقتصادی دعوت می‌کردند این در حالی است که ارزش دلار در آن تاریخ 3 هزار و 190، یورو 3 هزار و 530 تومان و پوند 4 هزار و 940 تومان بود که با احتساب قیمت‌های دیروز به ترتیب 535 تومان، 430 تومان و 260 تومان گرانتر شده است.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در 23 تیر ماه سال جاری 868 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 870 هزار تومان معامله شده بود که نسبت به دیروز به ترتیب57 هزار تومان و 56 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
عقب‌نشینی هوشمندانه بورس
بورس تهران هم در اولین روز بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی دو واکنش متفاوت از خود نشان داد و بعد از رشد هزار واحدی به مدت 40 دقیقه، با ریزش بیش از 500 واحد از موضع خود عقب‌نشینی کرد و در کانال 65 هزار و 424 واحد متوقف شد.
به گزارش ایسنا، بورس تهران در معاملات دیروز و بعد از اینکه بیانیه مشترکی در خصوص اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی قرائت شد، دو واکنش متفاوت از خود نشان داد به طوری که در نیمه اول معاملات رشد شدیدی را تجربه کرد اما در نیمه دوم از موضع خود عقب‌نشینی کرد و منفی شد.
به این ترتیب بورس تهران که در معاملات دو روز پیش و در آستانه لغو تحریم‌ها رشد هزار واحدی را تجربه کرده بود، در ابتدای معاملات روز گذشته و بعد از رسمی شدن اجرای برجام و لغو تحریم‌ها نیز به روند صعودی خود ادامه داد و رشد بیش از هزار واحدی را در نیم ساعت اول معاملات تجربه کرد. اما منفی شدن شرکت‌های بانکی و نیز غلبه عرضه و تقاضا موجب شد تا برخلاف انتظار، بورس تهران در روز اجرای برجام روند صعودی خود را در ابتدای معاملات متوقف کرده و روند دیگری در پیش بگیرد.
بر این اساس سهامداران تالار شیشه‌ای که مدتها در انتظار رسیدن چنین روزی بودند، با ترس و نگرانی از ریزش مجدد قیمت‌ها و تکرار تجربه لوزان در تیر ماه و نیز بعد از شناسایی سود در روزهای گذشته، اقدام به فروش سهام خود کردند. این اتفاقات موجب شد تا شاخص بورس تهران که تا نیم ساعت اول جهش 1100 واحدی را تجربه کرده و تا مرز 66 هزار واحدی پیش رفته بود، در پایان معاملات به رشد 563 واحدی اکتفا کند و در کانال 65 هزار و 424 واحدی متوقف شود.
از سوی دیگر شرکت‌های بانکی برخلاف انتظار و به دلیل ابهامات ناشی از برداشته شدن تحریم سوئیفت روند نزولی به خود گرفتند و بیشترین تاثیر را در متوقف کردن روند صعودی بورس گذاشتند به طوری که شرکت‌های بانک ملت، مپنا، بانک صادرات، بانک تجارت و بانک انصار، شاخص بورس را به سمت منفی شدن هدایت کردند و فشار عرضه‌ها را بیشتر کردند.
گفتنی است بورس تهران در روز 23 تیر ماه سال جاری هم پس از اعلام خبر توافق و برخلاف پیش‌بینی حامیان توافق، ظرف 45 دقیقه بیش از 200 واحد سقوط کرد که این روند در روزهای بعد هم تشدید شد و در مجموع ظرف کمتر از یک هفته پس از توافق هسته‌ای شاخص بازار سهام بیش از 3 هزار واحد کاهش یافت.
به اعتقاد کارشناسان، واکنش‌های بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد، منطقی‌تر از سایر نشانگرها عمل می‌کند به طوری که عقب‌نشینی بورس در عین تبلیغات گسترده رسانه‌های حامی دولت، واقع‌بینی صاحبان سرمایه را نشان می‌دهد. سهامداران به خوبی به این موضوع واقفند که رشد بورس باید توجیه اقتصادی داشته باشد در حالی که با رکود فعلی حاکم بر فعالیت‌های تولیدی و نگاه نادرست دولت به این حوزه و محدود کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به همایش‌ها و مصاحبه‌ها، رشد بورس حقیقی نخواهد بود.
گفتنی است حامیان رسانه‌ای دولت روحانی طی ماه‌های اخیر در قبال ریزش‌های مکرر بورس و گرانی مداوم دلار اکثراً سکوت کردند ولی با کاهش چند تومانی دلار در روز شنبه گذشته هیاهو به پا کردند.