kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵

اعتراض میلیونی در 3 قاره جهان به جنایت آل سعود

در ادامه واکنش‌های جهانی به اعدام وحشیانه «آیت‌الله نمر» از سوی جلادان سعودی، مردم در اروپا، آمریکا و آسیا با برگزاری تجمات باشکوه، علیه آل‌سعود به پا خاستند.


جنایت اخیر عربستان در اعدام «آیت‌الله نمر» هنوز مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند. سعودی‌ها که انتظار به راه افتادن چنین موجی علیه خود را نداشتند اکنون از طرف ملت‌های جهان به صورت کامل محکوم شده‌اند.
آمریکا و کانادا
 به گزارش ابنا، مردم شهرهای مختلف کانادا یک بار دیگر با تجمع در برابر سفارت عربستان در اوتاوا، به اعدام «آیت‌الله نمر» اعتراض کردند. تظاهرات کنندگان از مقابل پارلمان تا مقابل سفارت عربستان راهپیمایی کرده و شعارهایی نظیر «چه کسی شهید شد؟ چه کسی زنده است؟ شیخ نمر، شیخ نمر» , «چه کسی ترسو است، چه کسی مرده است؟ آل سعود، آل سعود» سر می‌دادند. مردم شهر «هیوستون» در ایالت تگزاس آمریکا نیز با برگزاری یک تجمع  اعدام «آیت‌الله نمر» را محکوم کردند. گروهی از مسلمانان آمریکا هم با تشکیل یک کمپین اعتراضی غیرمتعارف، از مردم سراسر جهان خواستند در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در عربستان سیب‌زمینی‌هایی را به سفارت عربستان در واشنگتن ارسال کنند!
اروپا
در اروپا نیز مردم کشورهای مختلف با برگزاری تجمع و مراسم‌هایی یاد «آیت‌الله نمر» را گرامی داشته و علیه عربستان شعار دادند. مردم یونان با تجمع مقابل سفارت عربستان در آتن جنایت رژیم سعودی در اعدام رهبر 7 میلیون شیعه عربستانی را محکوم کردند. مردم «نروژ» نیز با برگزاری تجمعی در برابر سفارت عربستان در شهر «اسلو»  اعدام «آیت‌الله نمر» را به دست رژیم سعودی محکوم کردند. در گوتنبرگ سوئد اما، مردم با برگزاری مجلس بزرگداشتی برای این عالم شهید، شعارهایی علیه سعودی‌های وهابی سردادند. در برخی از این تجمعات سعودی‌ها مساوی داعش معرفی شدند.
آسیا
در آسیا نیز مردم همچنان در خیابان‌ها هستند. مردم منطقه «پاراچنار» پاکستان با برگزاری تجمع پرشوری، اعدام «آیت‌الله نمر باقر النمر» به دست رژیم سعودی را محکوم کردند. مردم عراق نیز در منطقه «صفوان» در استان «بصره» در جنوب این کشور، مراسم تشییع پیکر «آیت‌الله نمر» را به صورت نمادین برگزار کردند. مراسمی نیز در بزرگداشت شهید «آیت‌الله نمر» با حضور شیعیان مکتب اهل بیت(ع) در مسجد بانگون کشور «میانمار» برگزار شد. حاضران در این مراسم جنایت رژیم سعودی در اعدام این روحانی برجسته عربستان را محکوم کردند. در یمن و ایران نیز در اعتراض به اعدام «آیت‌الله نمر» راهپیمایی‌های باشکوهی برگزار شد. از سوی دیگر همزمان با ورود وزیر خارجه عربستان به پاکستان، صدها نفر از مردم پایتخت این کشور به نشانه اعتراض و ابراز خشم نسبت به سفر این مقام سعودی به کشورشان، دست به تظاهرات زدند. مردم معترض دست نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آن جملات و شعارهای ضد سعودی نقش بسته بود. روی یکی از این دست‌نوشته‌ها آمده بود: «سعودی‌ها که عروسک‌های خیمه شب بازی آمریکا هستند، با به شهادت رساندن «آیت‌الله نمر»، مرتکب جنایتی وحشیانه و ضدانسانی شدند.» در این سفر دو کشور در مورد مبارزه با تروریسم و تنش‌های اخیر بین عربستان و ایران رایزنی کردند.
واکنش مقامات جهان اسلام
از سوی دیگر، مقامات سیاسی و مذهبی پاکستان هم در ادامه اعتراض‌ها به شهادت «آیت الله نمر» و سفر «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان به اسلام‌آباد اعلام کردند که پاکستان باید از شرکت در ائتلاف نظامی جدید ریاض پرهیز کند. در همین رابطه «عمر ریاض عباسی» معاون دبیر مرکزی اطلاع‌رسانی حزب «تحریک عوامی» پاکستان اعلام کرد، پادشاه عربستان قاتل «آیت الله نمر» است بنابراین باید علیه وی شکایتی در سازمان ملل ثبت شود. «مولوی طارق جمیل» عالم برجسته پاکستانی نیز در مورد شهادت «آیت‌الله نمر» گفت: «حاکمان عربستان اهل سنت نیستند بلکه سعودی‌هایی هستند که نگاه خود را برای نجات زندگی آرام و تجملی به سمت ارتش پاکستان دوخته‌اند.» «الطاف حسین» رهبر حزب «متحده قومی» پاکستان نیز گفت: «اعمال عربستان مردم پاکستان را به باتلاق فرقه‌ای می‌کشاند و این یک توطئه‌ برای تقسیم جهان اسلام است.»
فوربس: عربستان زیان کرد
همچنین مجله معتبر فوربس اعلام کرد، قطع رابطه سیاسی عربستان با ایران براساس منطق صورت نگرفته است و خسارت‌های غیرقابل جبرانی برای این کشور به همراه دارد. این قطع رابطه می‌تواند سالانه ۳ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشته باشد. نشریه الشروق مصر نیز با اشاره به اعدام «آیت‌الله نمر» نوشت: «برخی حکام و نخبگان فاسد هستند که ما را با حماقتی بی‌سابقه به سوی بازی جهنمی تشدید درگیری طائفه‌ای سوق می‌دهند.» نشریه الاهرام مصر هم نوشته،  اعدام «آیت‌الله نمر» موجب بروز حساسیت‌های شدیدی در پیکره جهان اسلام و تشدید شکاف سنی و شیعی شده و آثار وخیمی بر منطقه نه تنها در سطح مذهبی، بلکه در عرصه قومی بر جای می‌گذارد.
محکومیت آل سعود
 از سوی 144 سازمان عربی
 این در حالی است که 144 سازمان از 12 کشور عربی جنایت آل سعود در اعدام «آیت‌الله نمر» را محکوم کردند. «مجتهد» وبلاگ نویس معروف سعودی نیز فاش کرد که آمریکا در ارتباط با تقابل سعودی‌ها با ایران به عربستان اعلام کرده که اوضاع خطرناکتر از چیزی است که تصور می‌کنند و ایران برگه‌های خطرناکی را در اختیار دارد. بنا به گفته مجتهد، تحولات هرچه که باشد، بعید است که ایران قدرت نظامی خود را در جنگ مستقیم علیه عربستان به کار بگیرد اما برگ‌های برنده‌ای دارد که براساس برخی اخباری که درز کرده، در صدد استفاده از آن علیه عربستان است. وزیر دفاع عربستان نیز اعلام کرد که جنگ بین ایران و عربستان فاجعه‌بار خواهد بود و ما این را نمی‌خواهیم.