kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷
در بیانیه‌ای با امضای همه نمایندگان صورت گرفت

دفاع تمام‌قد مجلس از اقتصاد مقاومتی

همه نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای با حمایت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام کردند: مجلس همه توان خود را در مسیر اجرای این سیاست‌ها به کار می‌گیرد و نگاه اقتصاد مقاومتی باید در همه مصوبات و قوانین مجلس مشهود باشد.
در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود طی سخنانی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در جلسات متعدد مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت، در روزهای گذشته با تدبیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابلاغ شد و این امر پایه‌های مهمترین اقدام به هنگام در رشد و بالندگی کشور و مقاومت و ایستادگی ملت محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: ظرفیت ذی‌قیمت نیروی متخصص در کشور و منابع انرژی و معادن و موقعیت ژئوپلوتیک کشور، همه و همه زمینه جهش اقتصادی در کشور را فراهم کرد؛ در چنین شرایطی آنچه موتور محرکه این جهش اقتصادی محسوب می‌شود، اراده قوی برای رونق تولید در داخل و استقلال اقتصادی است که در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به اهم آن توجه شده است.
رئیس مجلس افزود: با این روش می‌توان اتکا به نفت را کاهش داد، با این سیاست‌ها می‌توان برای کاهش بیکاری یک گام اساسی برداشت، با این تدبیر می‌توان در تورم چیره شد و با این سیاست‌ها می‌توان در مقابل تحریم‌های ظالمانه ایستادگی کرد.
حدادعادل: نگران راهیابی فعالان فتنه ۸۸ به دولت روحانی هستیم
در ادامه نشست علنی روز گذشته، غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در نطق میان‌دستور گفت: جناب آقای روحانی، شما با شعار اعتدال به پیروزی رسیده‌اید. مردم انتظار دارند که اعتدال توضیح داده شود تا هرکس نتواند خود را زیر نقاب اعتدال مخفی کند. این همان بلایی است که بر سر شعار اصلاحات آمد. ما نگرانیم که بعضی از فعالان فتنه ۸۸ با شعار اعتدال به دولت شما راه پیدا کنند. آنان می‌خواهند زبان منتقدان دولت را با انگ و رنگ افراط‌گرا ببندند.
وی در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای که خود به علت افراط‌گرایی مولد بحران و فتنه بوده‌اند، با انتخاب شعار دو قطبی اعتدال‌گرا - افراط‌گرا از هم‌اکنون برای تصرف مجلس آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند. جناب آقای روحانی، هر افراطی، افراط دیگری را در مقابل خود موجب می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اضافه کرد: روزنامه‌های موسوم به اصلاح‌طلب بعد از تغییر رئیس دانشگاه تهران با حروف درشت در صفحه اول خود آن را با عبارت «عزل شیرین فرهاد» یاد می‌کنند و یا رفتن او را آمدن امید قلمداد می‌کنند، مردم از خود می‌پرسند که چرا باید همه مدیرانی که مشغول خدمت بوده‌اند باید عزل شوند؟ مگر آن مدیران چه گناهی کرده بودند که در دولت اعتدال با همه آنها چنین رفتاری می‌شود؟
حداد عادل خاطر نشان کرد: مردم از خود می‌پرسند که این همه خوشحالی برای چیست. این کارها و روش‌ها با اعتدال نمی‌سازد و نمی‌خواند و به نوعی افراط است که به افراط دیگری منتهی خواهد شد. نمی‌توان گفت چون دیگران و قبلی‌ها چنین کرده‌اند ما هم باید همان روش را در پیش بگیریم. یک بار و برای همیشه باید به این شیوه خاتمه داده شود. نمی‌توان مدیریت کشور را مانند توپ فوتبال هر ۴ سال و یا هر ۸ سال یک بار از پای یک جناح به پای جناح دیگر پرتاب کرد. اصلاح این روش اگر در دولت اعتدال میسر نباشد، چه زمانی میسر خواهد شد.
نحوه تعیین مالیات بر ارث مشخص شد
در ادامه گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن مورد بررسی قرار گرفت.
وکلای ملت در متنی که جایگزین ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم کردند، مصوب کردند که اموال و دارایی‌هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی، انتقال می‌یابد با شرایطی مشمول مالیات می‌شود.
رسایی: کجای نقد توافق ژنو
خلاف امنیت ملی است؟
همچنین روز گذشته حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر شفاهی اظهار داشت: پس از اینکه مجلس به وزیر فرهنگ به دلیل مطبوعات کارت زرد داد و ما گفتیم که این کارت زرد به دلیل این است که توهین به مقدسات روند رو به تصاعدی دارد، آقای روحانی در جلسه‌ای گفت که ما از کارت زرد مجلس واهمه‌ای نداریم. نتیجه این شد که در یکی از نشریات فرقه ضاله انگلیسی بهائیت مورد حمایت قرار گرفتند و در نشریه دیگری حکم انسانی و قرآنی قصاص غیر انسانی دانسته شد.
رسایی تأکید کرد: متأسفانه اکنون فضایی را درست کرده‌اند که کسی حتی انتقاد نکند. دبیرخانه شورای عالی از یک فرزند شهید بابت مقاله‌اش در نقد توافقنامه ژنو شکایت کرده است؛ بگویند که کجای این انتقادات خلاف امنیت ملی است؟
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده که سران فتنه انگلیسی - آمریکایی در حصر باشند و این مصوبه شوراست ولی مشاهده می‌شود که در همین روزنامه‌ها برای شکستن حصر در حالی که اوباما به این حصر حمله‌کرده تا آن را بشکند، تیتر کرده و به آن حمله می‌کنند. چرا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مورد آن موضوع شکایت نمی‌کند؟
رسایی با بیان اینکه حصر یک حکم قضایی است، تأکید کرد: امام خمینی(ره) برای کسی که در کودتای نوژه نقش داشت و مرجع تقلید هم بود، دستور حصر صادر کردند و مابقی اعضای کودتای نوژه نیز اعدام شدند، اینجا مصوبه شورای عالی امنیت ملی تیتر روزنامه‌های همسو با فتنه‌گران و آمریکایی‌ها می‌شود، چرا شورای عالی امنیت ملی به این موضوع اعتراضی نمی‌کند؟ ولی اگر روزنامه‌ای در ۹ دی، کیهان و یا وطن امروز انتقادی کند که این انتقاد به تیم مذاکره‌کننده کمک می‌کند، چرا به ما فشار می‌آورند. یک روز ما را بی‌سواد می‌خوانند و روز دیگر با استفاده از این ابزارها می‌خواهند دهان‌ها را ببندند، این درست نیست.
تاکید مجلس بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی روز گذشته پارلمان بیانیه‌ای را در خصوص ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرائت کرد که به امضای تمام نمایندگان حاضر در صحن مجلس رسیده بود.
در متن این بیانیه آمده است: مقام معظم رهبری در روزهای اخیر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را به روسای قوا ابلاغ فرمودند. این سیاست‌ها که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصویب شده و به تایید رهبر انقلاب رسیده است، اکنون چراغ راه اقتصاد کشور می‌باشد.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است که توجه به دیگر رهنمودهای رهبری که در سال‌های گذشته بعضی از آنها به دلیل اهمیت شعار سال انتخاب شده از قبیل اصلاح الگوی مصرف و شکوفایی تولید و نوآوری، سبک زندگی اسلامی، از مبانی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. مخاطب این سیاست‌های کلی همه آحاد ملت هستند و همگان نسبت به اجرای آن وظیفه دارند، بدیهی است مسئولان و مدیران ارشد کشور خصوصاً دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای این سیاست‌ها وظیفه بیشتر و سنگین‌تری برعهده دارند.
همه وکلای ملت با دفاع  تمام قد از اقتصاد مقاومتی در بیانیه خود خاطر نشان کردند: ما نمایندگان مجلس نهم با سپاسگزاری از مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابلاغ این سیاست‌ها، خود را موظف به اجرای آنها می‌دانیم. مجلس با همه توان و ظرفیت خود باید در مسیر اجرای این سیاست‌ها قرار گیرد. باید نگاه اقتصاد مقاومتی در همه مصوبات و قوانین مجلس مشهود باشد و در هر تصمیم و اقدام فردی و یا جمعی در هر موضوع استانی و یا بخشی و ملی باید رعایت اقتضائات اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گیرد.
در پایان این بیانیه آمده است؛ کمیسیون‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس باید عزم خود را برای حرکت در راه اقتصاد مقاومتی جزم نمایند. اقتصاد مقاومتی به معنای راضی بودن به ضعف‌ها و مشکلات اقتصادی کشور نیست بلکه به معنی قوت‌بخشیدن و استحکام بخشیدن به پایه‌های اقتصادی کشور است تا دیگر دشمنان به خیال مقابله با انقلاب اسلامی از راه تحریم‌های اقتصادی نیفتند ما اطمینان داریم که ملتی که با تقدیم  صدها هزار شهید و بیش از یک میلیون جانباز، آزاده و ایثارگر برای کسب استقلال خود و حفظ آن قیام کرده است با پشتیبانی اقتصاد مقاومتی استقلال خود را در برابر تهدیدات دشمنان بیمه خواهد نمود.
در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت همچنین 5 تن از  نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار پرهیز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از اقداماتی که رسانه‌ها را از نقد دلسوزانه باز می‌دارد شدند.
در پایان جلسه علنی مجلس با اعلام حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی پارلمان را برعهده داشت، به کار خود خاتمه داد و وی زمان جلسه بعدی نمایندگان مجلس را ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه ۶ اسفندماه اعلام کرد.
بررسی اقتصاد مقاومتی و مذاکرات هسته‌ای در جلسه غیر علنی
عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران در خصوص جزئیات جلسه غیرعلنی روز یکشنبه پارلمان اظهار داشت: اولین مطلبی که مطرح شده بود، مربوط به کنفرانس بین‌المجالس بود که روسای مجالس و نواب رئیس و هیئت‌های پارلمانی کشورهای دیگر حضور خوب و فعالی در آن داشتند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، بحث دوم مطرح شده را مربوط به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ان‌شاءالله با کمک مجلس و سایر قوا حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تحقق یابد و بخشی از آنها اگر نیاز به ملزوماتی با مجوز مجلس دارد، امیدواریم هر چه زودتر دولت لوایح مورد نیاز خود را تقدیم مجلس کند تا ما تا فرصت باقیمانده تا پایان سال یا ابتدای سال آینده آنها را به تصویب برسانیم.
مصری همچنین خاطرنشان کرد: بحث سوم طرح دغدغه نمایندگان درباره برخی اظهارنظرهای مقامات آمریکایی پیرامون مذاکرات بود که خارج از دستور کار مذاکرات طرح می‌شود و عمده این موارد هیچ گونه جنبه عملیاتی ندارد و شاید برای مصرف داخلی بیان می‌شود، اما مورد نقد نمایندگان است.