kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
تنها اقدام مثبت فرزندان ابولهب

ننگ رابطه با آل‌سعود از دامان ایران اسلامی پاک شد

در حالی که عربستان به دلیل جنایت خود در اعدام رهبر شیعیان این کشور باید پاسخگو باشد، آل سعود در اقدامی فرافکنانه اعلام کرد با ایران قطع رابطه می‌کند. اقدامی مثبت که دامان جمهوری اسلامی را از رابطه با نوکر آمریکا در منطقه پاک می‌کند.


یکشنبه شب وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در این کنفرانس خبری گفت: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است.
وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیئت دیپلماسی ایرانی خواسته است تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است.
شبکه العربیه نیز مدعی شد که دیپلمات‌های سعودی به دنبال حمله شنبه شب به سفارت، تهران را به مقصد دوبی ترک کرده‌اند و از دوبی به ریاض خواهند رفت.
گفتنی است که یک مقام عربستان نزدیک به خاندان آل‌سعود به خبرگزاری رویترز گفته است: سیاست ما در برابر ایران سیاست عدم تحمل است.
این اقدام فرافکنانه فرزندان ابولهب که تنها کار مثبت آنان است در حالی انجام می‌شود که ریاض سعی دارد با راه‌اندازی جار و جنجال، جنایت خود در اعدام شیخ نمر را بپوشاند و افکار عمومی را از این قضیه منحرف سازد.
پادوها به دنبال آل سعود
به دنبال این اقدام سعودی‌ها پادوی همیشگی آل سعود یعنی رژیم آل خلیفه نیز برای خوش‌خدمتی دست به کار شد و بنا به اعلام شبکه العربیه بحرین نیز روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد.
وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، از دیپلمات‌های ایرانی خواست ظرف 48 ساعت آینده خاک این کشور را ترک کنند. در همین حال شبکه العربیه مدعی شد سودان نیز سفیر ایران را اخراج و کشور چند صد هزار نفری جیبوتی نیز با ایران قطع رابطه کرده است! گفتنی است جیبوتی همان کشوری است که پس از ارسال کمک‌های غذایی ایران برای مردم مظلوم یمن و پهلو گرفتن کشتی در جیبوتی، شهروندان آن از فرط گرسنگی تمام کمک‌ها را برای خود برداشتند.
همچنین اخبار غیررسمی حاکی است امارات سطح روابط دیپلماتیک خود را با ایران کاهش داد. لازم به ذکر است که در روزهای اخیر رژیم آل سعود به شدت در تلاش برای اعمال نفوذ و فشار آوردن بر کشورهای عربی است تا آنها را به قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران مجاب کند.
ریاض سیاست افزایش تنش و درگیری
در منطقه را دنبال می‌کند
به دنبال این هوچی‌گری آل سعود و تداوم سیاست نقدناپذیری از سوی این رژیم، جابرانصاری سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ضمن بیان اینکه متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها هستیم، گفت: عربستان به دلیل اینکه حیات و منافع خود را در بحران‌آفرینی می‌بیند، از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.
وی با تاکید بر اینکه این کشور از گروه‌های تروریستی موجود در داخل اراضی سرزمینی ایران هم حمایت کرده است، افزود: به نظر می‌رسد عربستان نه نتها منافع خود بلکه حیات خود را در ادامه این تنش‌ها و درگیری‌ها می‌داند و سعی می‌کند مجموعه مشکلات داخلی خود را از طریق فراکنی و صادر کردن آن به خارج از محیط عربستان حل کند.
جابرانصاری ادامه داد: برخورد تند با خواسته‌های اصلاحی و آزادیخواهانه در داخل عربستان که آخرین مورد آن سخن گفتن با زبان اعدام و سرکوب و گردن زدن مخالفان داخلی عربستان از جمله شهید آیت‌الله باقر النمر هست و همه اینها حاکی از این است که عربستان در حالی که خود را در انواع بحران‌های داخلی و بیرونی می‌بیند، سیاستی مبتنی بر افزایش تنش و درگیری در منطقه را دنبال می‌کند.
وی همچنین عنوان کرد که دیپلمات‌های ایران هنوز از عربستان خارج نشده‌اند و در حال حاضر در حال انجام ترتیبات لازم برای انتقال محترمانه آنها به داخل کشور هستیم.
تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با ظریف
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد که پس از اینکه آل سعود قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را اعلام کردند  «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از خانه خود در «آیداهو» روز یکشنبه با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرد.
طبق این گزارش، مقامات دو کشور، محتویات این تماس تلفنی را منتشر نکرده‌اند اما به وضوح وزیر خارجه آمریکا تلاش داشته است که تهران را متقاعد کند که به اقدامات تلافی‌جویانه دست نزند.
جهانگیری: ایران از قطع رابطه عربستان ضرر نمی‌کند
به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری به سران سعودی نصیحت کرد تا دست از خرابکاری بردارند و گفت: این شما هستید که از قطع رابطه با ایران ضرر می‌کنید، ایران کشور بزرگی است و با بزرگ باید با بزرگی رفتار کرد.
معاون اول رئیس جمهوری به اقدامات و سیاست‌های سال‌های اخیر عربستان در منطقه اشاره کرد و افزود: ببینید طی چند سال اخیر چه آشوب‌هایی در منطقه ایجاد کرده‌اید؛ آن کارتان در راه‌اندازی گروه‌های تروریستی جز به هم ریختن منطقه و به آشوب کشیدن دارایی‌های مردم سوریه، عراق و جاهای دیگر چه نتیجه‌ای به همراه داشته است؟
هوچی‌گری ریاض جواب نمی‌دهد
امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه نیز  در واکنش به اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفت: ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش گذارد.
حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه هیچ آسیبی به دیپلمات‌های سعودی در تهران و مشهد وارد نشده است، ادامه داد: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط‌گرایی شد و با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند و در مذاکرات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و شش کشور تلاش کرد نقش مخرب و غیرسازنده ایفا کند.
وی اظهار داشت: اکنون نیز خطای راهبردی جدید مقامات سعودی اعدام  آیت‌الله شهید شیخ نمر النمر رجل عالیقدر دینی است که به جهان اسلام تعلق دارد و نه یک کشور خاص.
سیاست آل سعود در روزهای اخیر، یعنی بعد از اجرای حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر و شهادت این عالم مجاهد و روحانی برجسته شیعه و متعاقب آن محکومیت این رخداد تاسف‌بار در سراسر جهان به خصوص در ایران، دنباله‌رو همان سیاست همیشگی این رژیم است چرا که سعودی‌ها هر جا در داخل کشور خود خبط و خطای کرده و دچار بحران و آشوب شده‌اند بلافاصله با مقصر نشان دادن ایران درصدد فرافکنی مشکلات داخلی خود به جمهوری اسلامی برآمده تا از این طریق مسئولیت اعمال خود را به دیگر کشورها واگذار کنند.
در این برهه زمانی که همه دنیا و افکار عمومی جهانی منتظر پاسخگویی آل سعود برای توجیه این جنایت رذیلانه است، سعودی‌ها با گستاخی تمام انگشت اتهام را به سمت ایران گرفته‌اند و با هوچی‌گری رسانه‌ای قصد  دارند تا اتفاق حاشیه‌ای حمله به سفارت این کشور را بهانه قرار داده و جمهوری اسلامی را مقصر نشان دهند.
اعتراضات مقابل سفارت عربستان و حمله عده‌ای به این مکان بهانه‌ای شد تا بار دیگر آل سعود با جنجال‌آفرینی و هیاهو رفتار ددمنشانه و جنایت‌کارانه خود در به شهادت رساندن یک عالم دینی تنها به جرم انتقاد را دستمایه قرار دهند تا با قطع روابط دیپلماتیک با کشورمان همه مشکلات خود را به ایران فرافکنی کنند و از این روزنه با کم‌رنگ کردن جنایت خود، جمهوری اسلامی را در مجامع جهانی متهم نشان دهند.  
اقدامات آل سعود در سال‌های اخیر نقش بارزی در بروز تروریسم در سوریه، عراق و یمن داشته است و این رژیم با خلق هیولای تروریستی و جنایتکار داعش منطقه را به آشوب کشانیده است و البته تاکنون نیز به رغم هزینه کردن میلیارد‌ها دلار نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود نائل آید، از این رو، عربستان با اعمال سیاست پیشدستانه و فرافکنانه و چون جمهوری اسلامی را مانع اصلی نیل به منافع خود می‌داند چنین رفتاری از خود نشان داد.
سخنگوی ناجا: لیدرهای متعرضان به سفارت عربستان دستگیر شدند
به گزارش ایسنا، در عین حال سخنگو و معاون اجتماعی ناجا با اشاره به جریان حمله به سفارت عربستان گفت: اکثر دستگیرشدگان از لیدرهای این جریان بودند.
سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری خود گفت: در جریان حمله به سفارت عربستان 50 نفر دستگیر شده‌اند.
تداوم اعتراضات در سراسر جهان
به رغم گذشت چند روز از انتشار خبر شهادت آیت‌الله نمر افکار عمومی جهان همچنان ملتهب است و در نقاط مختلف کشورهای جهان شاهد بروز اعتراضات نسبت به کشتار این روحانی دینی هستیم.
شرق عربستان نیز با وجود سرکوب شدید عمال سعودی دچار بحران است و معترضان خشمگین خواستار سقوط رژیم آل سعود هستند. طبق اخبار منتشر شده صدها نفر در شهر «العوامیه» از توابع «استان القطیف» در شرق عربستان علیه «آل سعود» و نظام حاکم بر این کشور تظاهرات کردند.
ایران اسلامی نیز همصدا با دیگر کشورها دیروز شاهد بروز و نمود تظاهرات‌های اعتراضی نسبت به شهادت شیخ نمر بود. پیرامون همین موضوع دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم تهران در اعتراض به اعدام شیخ نمر و رفتار خصمانه رژیم سعودی دیروز  در میدان امام حسین(ع) تجمع کردند. بنابر این گزارش معترضان در این تجمع با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل سعود» انزجار خود را نسبت به اقدامات جنایتکارانه رژیم آل سعود اعلام کردند. حجت‌الاسلام پناهیان طی سخنانی در این تجمع اظهار داشت: پیام‌های تسلیت در یک نقطه مشترک بودند و آن هم اینکه که خون این مظلوم، پایه‌های دیکتاتوری آل سعود را متزلزل خواهد کرد
وی با بیان اینکه حساسیت نسبت به یک رفتار ظالمانه اوج انسانیت است، افزود: دولتمردان ما باید از شما مردم تشکر کنند. مردم سر تعرض به خردسالان و فاجعه منا صبر کردند و صبر خود را به حساب قواعد ارتباطات بین‌المللی گذاشتند اما سر این موضوع صبرشان لبریز شده و می‌خواهند دولتمردان اصل عزت را هم در کنار حکمت و مصلحت مد نظر قرار دهند.
پناهیان ادامه داد: مردم حس می‌کنند عزتشان در مماشات با آل سعود پایمال می‌شود. البته نه فقط این دولت بلکه دولت قبلی هم در این باره مماشات می‌کرد.
وی درخصوص حمله به سفارت سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، اظهار داشت: حادثه کنسولگری و سفارتخانه عربستان غلط بود و دست‌هایی وجود دارد که می‌خواهند وجهه ما را خراب کنند والا هیچ عنصر انقلابی با کوکتل مولوتوف به سمت سفارتخانه نمی‌رود.
پناهیان در عین حال با بیان اینکه دولتمردان باید زمینه ابراز خشم مردم را فراهم کنند، تصریح کرد: مایه تاسف است که کسانی خیلی دموکراسی‌خواه و آزادی‌خواه هستند اما در مقابل دیکتاتوری آل سعود لال می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: حقوق بشرخواهی غربی‌ها دروغی بیش نیست، آنها پشتیبانان اصلی آل سعود هستند.
لازم به ذکر است که در انتهای این تجمع، معترضان بیانیه‌ای در محکومیت آل سعود صادر کردند.