kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
شهادت آیت‌الله نمر با چراغ سبز آمریکا

آل‌سعود گور خود را کند

رژیم آل‌سعود سرانجام با چراغ سبز آمریکا و رژیم صهیونیستی اقدام به اعدام رهبر شیعیان عربستان کرد تا با ارتکاب این حماقت، به دست خود زمینه را برای اعتراضات گسترده شیعیان و حتی فروپاشی پادشاهی پوشالی این خاندان مهیا سازد.


عربستان از سال گذشته که شاهد حکمرانی «ملک سلمان»  و پسرش «محمد بن سلمان» بوده، دوران بسیار سخت و پرچالشی را تجربه کرده است. مقام معظم رهبری در اوایل سال جاری اعلام کردند: «چند جوان بی‌تجربه امور عربستان را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می‌دهند.»
 این سخنان به خوبی در رفتارهای بعدی عربستان نمایان شد. حمله به یمن نشان داد که سعودی‌ها بدون هیچ‌گونه عقلانیتی در سیاست خارجی رفتار می‌کنند و شکست‌های پی‌در‌پی در منطقه باعث شد که حاکمان سعودی بیش از پیش از مدار عقل فاصله بگیرند. اعدام روحانی بلندپایه و رهبر شیعیان این کشور اوج این توحش است.
دیروز احکام اعدام «آیت‌الله النمر» و 46 نفر دیگر به اتهام «تروریسم» مد نظر آل سعود در 12 منطقه عربستان اجرا شد. به گزارش تسنیم‌، وزارت کشور عربستان صبح دیروز از اعدام «آیت‌الله باقر نمر‌النمر» روحانی برجسته شیعه این کشور خبر داد.
رژیم سعودی با وجود اعتراضات فزاینده جهان اسلام به حکم اعدام این روحانی برجسته شیعی، وی را به اتهام واهی «حمایت از تروریسم» به شهادت رساند! بیانیه وزارت کشور عربستان «آیت‌الله نمر» را «مبلغ فتنه و تفرقه» خوانده است و این روحانی برجسته را که تنها برای احقاق حقوق مشروع شیعیان و رفع تبعیض و بی‌عدالتی در عربستان مبارزه می‌کرد، به «تلاش برای برهم زدن امنیت و فتنه‌افکنی» متهم کرده است! سخنگوی وزارت کشور عربستان در نشستی خبری در این مورد اعلام کرده که احکام اعدام‌ها در داخل زندان‌ها و با شمشیر یا تیرباران صورت گرفته است.
 دادگاه جنایی عربستان در تاریخ 23 مهرماه حکم بدوی اعدام تعزیری «آیت‌الله نمر» را صادر کرد. شیخ نمر در تاریخ  23 آبان ماه اعتراضی کتبی در 50 صفحه تقدیم دادگاه جنایی عربستان کرده بود. پس از آنکه دادگاه استیناف هم این حکم را تایید کرد، وزارت کشور پرونده وی را به دربار آل سعود فرستاد که در نهایت دیروز با امضای حکم اعدام وی از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی، این روحانی برجسته شیعی به شهادت رسید. برادر «آیت‌الله نمر»، در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، ضمن تایید خبر اعدام برادرش این اقدام آل سعود را محکوم و آن را «شنیع» توصیف کرد. وی تاکید کرد: «با وجود اینکه انتظار عقلانیت بیشتری از مقامات سعودی داشتیم، در اعتراض به این اقدام به سازمان‌های بین المللی مراجعه نخواهیم کرد، زیرا می‌دانیم از دست این سازمان‌ها کاری برنمی‌آید.» وی همچنین خواستار برگزاری اعتراضات مردمی در شأن جایگاه رهبر شیعیان عربستان و به صورت مسالمت‌آمیز شد.
گفته می‌شود جلادان آل‌سعود آیت‌الله نمر را با شمشیر اعدام کرده‌اند.همچنین در اقدامی مزورانه و رسوا، نام آیت‌الله شهید نمر را به عمد در میان اسامی برخی تروریست‌های اعدام شده آورده‌اند. در همین حال گفته می‌شود حاکمان آل‌سعود از بیم برپایی مراسم تشییع میلیونی برای پیکر آیت‌الله نمر، از تحویل پیکر این شهید به خانواده‌اش ممانعت بعمل می آورند.
آل سعود در وحشت
نظامیان آل سعود اما در پی این جنایت، منطقه شیعه‌نشین شرق عربستان را به محاصره کامل خود درآورده و برای سرکوب هرگونه تظاهرات و اعتراضات احتمالی به حال آماده‌باش درآمده‌اند. منابع عربی از استقرار گسترده نظامیان و نیروهای امنیتی آل سعود در مرزهای «قطیف» و «عوامیه» که مناطق شیعه‌نشین عربستان به شمار می‌روند، خبر  دادند. استقرار گسترده نیروهای امنیتی و نظامی آل سعود در مرزهای این دو شهر از وحشت زایدالوصف این رژیم از واکنش‌های مردمی حکایت دارد. در ساعات اولیه دیروز، تمامی پاسگاه‌ها و پایگاه‌های پلیس عربستان در مناطق شرقی در پی ترس از خشم شیعیان، بسته شد. پایگاه خبری العهد نیز با انتشار تصاویری اعلام کرد که صدها خودروی زرهی به سمت شهر القطیف حرکت کرده‌اند تا با اعتراضات مردمی مقابله کنند.
جوان عربستانی با خودرو یک نیروی امنیتی سعودی را زیر گرفت
منابع امنیتی عربستان اعلام کردند که در پی اعتراضات مردم عربستان پس از اعدام شیخ‌النمر، یک جوان 29 ساله با خودروی خود یک نیروی پلیس این کشور را زیر گرفت.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی درگیری نیروهای امنیتی و معترضان به اعدام شیخ‌النمر، یک نیروی امنیتی عربستان در نزدیکی یکی از مراکز امنیتی در مسیر «عنیزه البدائع» در نزدیکی شهر القصیم کشته شد.
پایگاه خبری «اخبار السعودیه» در این باره گزارش داد که یک جوان 29 ساله عربستانی با خودرو این نیروی امنیتی را زیر گرفت.
صدها نفر از مردم شیعیان دیروز در مناطق شیعه‌نشین عربستان در شرق این کشور تظاهرات کردند و اقدام دولت سعودی در اعدام شیخ‌النمر را محکوم کردند.
فریاد «الموت لآل سعود»
در القطیف عربستان
مردم القطیف عربستان در پی اعدام آیت‌الله النمر، از صبح دیروز (شنبه) به خیابان‌ها آمده و فریاد مرگ بر آل سعود سر دادند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از صبح دیروز که اعدام آیت‌الله النمر، مخابره شد، اوضاع شهرهای شیعه‌نشین استان الشرقیه عربستان به خصوص القطیف، شعله‌ور شده است.
در منطقه العوامیه در نزدیکی القطیف نیز، مردم به اعتراضات گسترده‌ای دست زده‌اند.
عربستان که در باتلاق یمن گرفتار شده سعی دارد افکار عمومی را از این شکست‌ها به نوعی منحرف کند. نیروهای انصارالله که اخیرا از موشک‌های بالستیک خود رونمایی کردند تنها در سه حمله موشکی بیش از 500 تن از متجاوزان را به هلاکت رساندند. جمعه شب نیز ارتش یمن با شلیک موشک قاهر1 ذخایر استراتژیک نفتی عربستان در شهر ابها در عسیر عربستان را هدف قرار داد. این حمله منجر به بروز آتش‌سوزی گسترده در این منطقه شد. نیروهای انقلابی یمن همچنین دیروز با هدف قراردادن تجمع سعودی‌ها در پایگاه الموسم در جیزان 25 نظامی عربستان را به هلاکت رساندند.
 به اعتقاد کارشناسان این ضربات سخت باعث شده که عربستان برای فرار از تبعات شکست‌ها و همچنین به نوعی انتقام از شیعیان، «آیت‌الله‌نمر» را اعدام کند، این جنایت به زعم سعودی‌ها افکار عمومی را از جنگ یمن به سمت «آیت‌الله نمر» منحرف خواهد کرد. آل سعود در بحران‌های منطقه‌ای و مداخلات اخیر نشان داده مهره‌ای بیش نیست و به نیابت از دیگر کشورها و رژیم ها رفتار می‌کند. در این مورد نیز عربستان بدون حمایت آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی بدون شک جرات دست زدن به این جنایت را نداشته است.
 البته نهادهای حقوقی بین‌المللی که تحت نفوذ دلارهای عربستان و حمایت‌های آمریکا هستند به صورت ظاهری هم که شده بارها از اقدامات جنایتکارانه عربستان انتقاد کرده‌اند اما هیچ اقدام عملی در این مورد انجام نداده‌اند.
آمریکا نیز احتمالا برای حفظ ظاهر این اعدام را محکوم می‌کند اما روابط این کشور با عربستان استراتژیک بوده و به دلیل این مسائل خدشه‌دار نخواهد شد، زیرا عربستان به نیابت از آمریکا مجری ایجاد آشوب و ناامنی در جهان اسلام است.
 آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی از قدرت گرفتن شیعیان در هر نقطه‌ای از جهان احساس وحشت و هراس دارند و به همین دلیل در نیجریه نیز شیخ زکزاکی را دستگیر و زندانی کرده‌اند. اعدام شیخ نمر می‌تواند پایه‌های کاخ پوشالی آل سعود را فرو بپاشاند و در روزها و حتی ماه‌های آینده باید منتظر ثمرات خون این روحانی برجسته بود.
برخی کارشناسان معتقدند اکنون شیعیان عربستان در مرحله‌ای هستند که بتوانند اعتراض‌های مسالمت‌آمیز خود را به سمت رویارویی نظامی با سعودی‌های پیش ببرند. سعودی‌هایی که اخیرا از خالی شدن خزانه خود خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند بودجه سال 2016 با 100 میلیارد کسری بسته شده است و همچنین 100 میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور کاسته شده است اکنون بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیرتر هستند و باید منتظر مشت محکم شیعیان مناطق شرقی باشند.