kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶
پرونده پرابهام و مشکوک بنزین در ایستگاه آخر

تحقیق و تفحص از سازمان محیط‌زیست در انتظار اقدام هیئت رئیسه مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هیئت رئیسه مجلس با این عذر که اعتبارات لازم برای انجام تحقیق و تفحص از واردات بنزین وجود ندارد از قرار دادن این طرح در دستور کار صحن علنی امتناع می‌کند!

سرویس اجتماعی-

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ طرح تحقیق و تفحص از واردات بنزین مدتی پیش در کمیسیون انرژی مجلس به تصویب رسیده اما هیئت رئیسه مجلس آن را در دستور کار صحن علنی قرار نمی‌دهد!
وی افزود: علی‌رغم همه تذکرات و مذاکراتی که با هیئت رئیسه می‌شود، تحقیق و تفحص از واردات بنزین در دستور کار صحن علنی مجلس قرار نگرفته و همچنان رایزنی‌ها در حال انجام است.
گفتنی است در ابتدای انتصاب ابتکار به ریاست سازمان محیط زیست، ماجرای بنزین‌های آلوده تولید داخل مطرح شد. بر همین اساس رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد:« عامل اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها بنزین تولید داخل است.» موضوعی که اکنون با شدیدتر شدن بحران آلودگی هوای تهران و کلانشهرها پس از واریز میلیاردها تومان بودجه ارزی محدود کشور به جیب دلالان و واردکنندگان بنزین، گریبان ابتکار و زنگنه را گرفته است.
به گزارش فارس، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از روزهای آغاز به فعالیت خود در کابینه، با خودکفایی در زمینه تولید بنزین مخالفت کردند و برای خلاصی از شر آن، آلاینده بودن بنزین ایرانی را به تیتر نخست رسانه‌ها کشاندند. به نحوی که این گمانه در مردم تقویت شده بود که ادامه مصرف بنزین تولید داخل به وقوع «سونامی سرطان» در کشور می‌انجامد و با واردات بنزین از خارج، «هوای پاک» نصیب ریه‌های خسته شهروندان می‌شود!
این فضاسازی گسترده با حمایت رسانه‌های ضدانقلاب و روزنامه‌ها  و سایت‌های غربگرا در داخل در شرایطی شدت گرفت که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پس از دو ماه بررسی و تفحص، ادعای ابتکار در مورد کیفیت بنزین تولید داخل را بی‌اساس و کذب ارزیابی کرد. حتی وزیر بهداشت دولت یازدهم نیز کیفیت بنزین تولید داخل را تایید کرد.
با تمام این مباحث وزارت نفت اقدام به جایگزینی بنزین وارداتی به جای بنزین تولید داخل کرد. به این ترتیب بودجه هنگفتی که می‌توانست صرف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه مترو، ساماندهی جمعیت رو به افزایش کلانشهرها، گسترش فضای سبز، نصب فیلترهای تصفیه گازهای سمی در پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها، خرید دستگاه‌های ضدغبار و نصب آنها در مبادی ورودی کشور شود، صرف واردات بنزین بی‌کیفیت پاتیلی و ثروت اندوزی دلالان و آقازاده‌ها شد. در ادامه پروسه مبارزه با خودکفایی بنزین و باز ماندن مسیر واردات و دله دزدی دلالان کراکر تبریز، کراکر بندرعباس و بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان از سرویس خارج شدند و  عدم تثبیت بنزین‌سازی اصفهان و مجتمع امام خمینی (ره) شازند باعث افزایش تولید نفت کوره و کاهش نفت گاز گردید.  تاخیر در راه اندازی پالایشگاه بسیار مهم ستاره خلیج فارس که از توان تبدیل ایران به کشورهای صادر‌کننده بنزین برخوردار است نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای تامین هدف مذکور ارزیابی می‌شود. این در حالی است که پس از کمبود ذخایر استراتژیک بنزین در کشور به دنبال افزایش نفت کوره و کاهش نفت گاز به موازات استفاده از بنزین پتروشیمی‌ها، واردات بنزین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰۰ درصد افزایش یافت.با این حساب به نظر می‌رسد علاوه بر طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست که در پرونده‌های متعددی همچون «شکار»، «واردات بنزین» و «پارازیت» نقش آفرین بوده، لازم است عملکرد زنگنه در وزارت نفت نیز مورد کنکاش جدی قرار گیرد.
گفتنی است صاحب نظران بسیاری معتقدند بسیار بعید است اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در آستانه انتخابات آبرو و اعتبار خود را خرج حمایت از پرونده مشکوک و به سرانجام رسیده «واردات بنزین» نمایند و حمایت از ابتکار و زنگنه را به بهانه کمبود اعتبارات رسمیت ببخشند.