kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

تبدیل افغانستان به سوریه ماموریت تازه آمریکا برای داعش

همزمان با افزایش تحرکات طالبان در افغانستان، نمایندگان سنای این کشور می‌‌گویند هواپیماها و هلی‌کوپترهای ناشناس شماری از تروریست‌های داعش را به استان «ننگرهار» در شرق افغانستان منتقل کردند.


اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان روز‌به‌روز پیچیده‌تر می‌شود و هنوز دقیقا کسی نمی‌داند که آیا این شرایط نابسامان محصول دست‌های پشت پرده و کاملا هدفمند است یا از بی‌کفایتی دولت مرکزی کابل ناشی می‌شود.
علاوه بر دعوای داخلی در درون  دولت میان «اشرف غنی احمد زی» رئیس‌جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت، که البته طی ماه‌های گذشته بگومگوها میان این دو نفر کمتر شده است، اکنون در بیرون از ساختار دولت نهادی تحت عنوان «شورای حراست و ثبات افغانستان» شکل گرفته است که «دولت در سایه» محسوب می‌شود.
به گفته ناظران، این نهاد با اشاره «حامد کرزای» رئیس‌جمهور سابق شکل گرفته و تحت نفوذ و فرمان وی است. شورای حراست و ثبات افغانستان همه تلاش‌ها و تبلیغات  خود را روی این نکته متمرکز کرده که دولت وحدت ملی کفایت لازم را برای اداره کشور ندارد و لذا، هدف اصلی نهاد فوق، به سقوط کشاندن دولت مرکزی است.
به گزارش تسنیم، شورای حراست و ثبات تحت عنوان اپوزیسیون فعالیت می‌کند و مدعی است که مستقل است، اما مواضع آن، بسیار شبیه رئیس‌جمهور سابق افغانستان است.
در سایه چنین شرایط سیاسی بی‌ثباتی که هر کسی به فکر حذف دیگری است، فعالیت تروریست‌های  داعش در شرق افغانستان با مرکزیت استان ننگرهار و طالبان در استان جنوبی زابل ابعاد تازه‌ای گرفته است. این در حالی است که شمال افغانستان نیز اوضاع امنیتی مساعدی ندارد.
پیش از این، فرمانده ناتو در افغانستان هشدار داده بود که شهر جلال‌آباد مرکز استان ننگرهار در معرض اشغال به دست داعش قرار دارد. چندی نگذشت که  منابع افغان اعلام کردند، داعش  در ننگرهار ایستگاه رادیویی راه انداخته است!
در این میان، چیزی که کارشناسان را متعجب می‌کرد، حضور جدی و  ناگهانی داعش در افغانستان است؛ چرا که ساختار قبیله‌ای افغانستان اجازه نمی‌‌دهد عناصر خارجی به این شکل در داخل کشور پر و بال بگیرند. هر چند ممکن است عناصر ناراضی طالبان به داعش پیوسته و آن را مقابل طالبان علم کرده باشند.
طی هفته‌های اخیر علاوه بر گزارش‌های رسمی و دولتی در مورد حضور عناصر داعش در شرق افغانستان، برخی از سرکرده‌های طالبان نیز علیه داعش در این کشور موضع‌گیری کردند و حتی دیروز مدعی شدند که ایستگاه رادیویی داعش در داخل پایگاه آمریکایی‌ها در جلال‌آباد قرار دارد و عناصر داعش از آنها برنامه پخش می‌کنند.
هر چند به احتمال قوی، این ادعای طالبان صحت ندارد، اما ثابت می‌‌کند که داعش در شرق افغانستان حضور دارد و فعالیت می‌کند.
اما دیروز نمایندگان مجلس و سنای افغانستان حرف‌های تازه‌ای در مورد داعش زدند؛ به گزارش تسنیم، «جمعه گل گیانوال» عضو مجلس سنای افغانستان اعلام کرد: «دو هواپیما در منطقه سرخ‌رود» استان ننگرهار عناصر داعش را جابه‌جا کردند. وی از دولت خواست در مورد پیاده کردن عناصر داعش توسط هلی‌کوپتر و هواپیما در این استان تحقیق کند. «عبدالظاهر قدیر» معاون دوم پارلمان افغانستان، «عطاالله خوگیانی» سخنگوی استان بلخ، و مردم ساکن ننگرهار نیز در مورد حضور عناصر داعش در این استان و جابه‌جایی آنها با هواپیما و هلی‌کوپتر اظهارات مشابهی داشتند. «مراد علی مراد» معاون ستاد مشترک نیروهای مسلح افغانستان نیز تاکید کرد: «ما پیاده شدن نیروهای گروه تروریستی داعش در ننگرهار را (نه تنها) رد نمی‌کنیم، (بلکه) در این مورد هیچ شکی وجود ندارد و آنها کاملا از حمایت خارجی‌ها برخوردار هستند.»
هرچند در افغانستان کسی نام کشور خارجی حامی داعش را ذکر نکرد، ولی به نظر می‌رسد که به جز ایالات متحده،  کشور دیگری در پشت این ماجرا قرار ندارد. شرق افغانستان به مناطق استان «سین گیانگ» چین بسیار نزدیک است و حتی دو کشور مرز مشترک هم دارند. با توجه به این ویژگی  ژئوپولیتیکی، به نظر می‌رسد که آمریکا علاوه بر افغانستان، برای چین نیز برنامه‌هایی دارد.
در همین حال، از استان زابل در جنوب افغانستان هم خبر رسید، شهرستان «گلستان» به دست عناصر طالبان افتاد. طالبان طی روزهای اخیر بخش‌های زیادی از استان زابل را اشغال کرده است.