kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵

آغاز شمارش معکوس برای آزادی رمادی تروریست‌های تکفیری به صحرا گریختند

مقامات عراق کمتر از یک روز پس از آغاز عملیات بزرگ رمادی از آزادسازی قریب‌الوقوع شهر و فرار شمار زیادی از عناصر «داعش» به مناطق صحرایی استان «الانبار» خبر داده‌اند.


«صباح کرحوت» استاندار استان «الانبار» عراق اعلام کرده «کمر داعش مقابل نیروهای مسلح عراق در رمادی، مرکز این استان، شکسته  شد و این شهر در آستانه آزادی کامل قرار دارد.»
تسنیم  در این باره به نقل از منابع عراقی نوشت: «نیروهای ارتش و عشایر عراق به دو کیلومتری مرکز شهر «رمادی» رسیده‌اند و تروریست‌های داعش به شدت آشفته و ناامید هستند.»
شمار زیادی از عناصر داعش نیز کشته و ده‌ها نفر هم به سمت صحرای استان الانبار گریخته‌اند. حتی گزارش شده تعداد کل تروریست‌هایی که در مناطق مرکزی شهر رمادی مانده‌اند، به کمتر از 400 نفر رسیده است.
«صباح النعمان» سخنگوی یگان مبارزه با تروریسم عراق در این باره به خبرنگاران گفت: «نیروهای امنیتی پاکسازی مناطق مسکونی شهر را آغاز کرده‌اند.» وی دیروز زمان باقی‌مانده تا آزادسازی کامل شهر را «72 ساعت» اعلام کرد. با توجه به اظهارات مشابه دیگر، به نظر می‌رسد تا زمان آزادسازی کامل شهر رمادی چند ساعتی بیشتر باقی نمانده است. تک تیراندازها، انتحاری‌ها و تله‌های انفجاری داعش تاکنون نتوانسته‌اند مانعی در مسیرهای پیشروی  نیروهای عراقی ایجاد کنند.
پیشروی نیروهای دولتی و عشایر آرام و با دقت فراوان انجام می‌شود، چون غیرنظامیان در شهر حضور دارند و نیروهای آزادکننده، تلاش می‌‌کنند که به غیرنظامیان آسیبی نرسد. در این عملیات نیروهای بسیج مردمی شیعه حضور ندارند و عملیات تنها به وسیله ارتش و عشایر اهل سنت صورت می‌گیرد.
به اعتقاد کارشناسان دولت بغداد در مورد دخالت ندادن شیعیان در این عملیات، به دو دلیل به اجرا درآمده است؛ اول، تنفر اهل سنت را نسبت به داعش و تروریست‌ها نشان دهد و دوم، جلوی شایعه‌پراکنی رسانه‌های مغرض و ادعاهای آنها در مورد کشتار سنی‌ها به دست شیعیان، پیشاپیش گرفته شود. رمادی از اردیبهشت گذشته به اشغال داعش درآمده بود.
علاوه بر شهر رمادی در استان الانبار، دیروز اطراف «فلوجه» نیز شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و داعش بود. به گفته منابع خبری، این درگیری مرگ ده‌ها تروریست را به دنبال داشته است. در استان صلاح‌الدین نیروی هوایی عراق سکوی شلیک موشک داعش را منهدم کردند. تروریست‌ها قصد داشتند از این سکو، شهر سامرا را هدف قرار دهند.
در حمله توپخانه‌ای ارتش به مناطق شرقی شهر «تکریت» در استان صلاح‌الدین هم ده‌ها تروریست تکفیری کشته شدند.
در استان «نینوا» اما پیشمرگان کرد 40 تروریست تکفیری را در محور «بعشقیه» کشتند. از «موصل» مرکز استان نینوا هم خبر رسید، سرکرده‌های داعش 10 عضو این گروه تروریستی را به جرم سرپیچی از فرمان، سر بریدند.
در ارتباط با شرایط نامناسب تروریست‌‌های داعش در عراق و سوریه، هفته‌نامه دفاعی «ای.اچ.اس.جین» اعلام کرد ، از ژانویه سال گذشته (دی سال گذشته) تاکنون، داعش بیش از 13 هزار کیلومتر مربع از مناطق تحت اشغال خود را از دست داده است.
ترکیه
«احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه، اعلام کرد که نیروهای این کشور تا زمان آزادسازی موصل  در عراق حضور خواهند داشت.
وی گفت: از پیشمرگ‌های عراق و داوطلبان محلی تا زمان آزادسازی موصل حمایت خواهیم کرد. تا زمانی که تهدید تروریستی در عراق پایان نیافته، هرگز نیروهای خود را از این کشور خارج نخواهیم کرد.
داود اوغلو تصریح کرد که آنکارا حضور نظامی خود در عراق را تقویت خواهد کرد!
اظهارات اوغلو در حالی ایراد شده که اخیرا وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، آنکارا به خارج کردن نیروهای خود از عراق ادامه خواهد داد.
در پی ورود نیروهای ترکیه به عراق به بهانه آموزش نظامی نیروهای محلی در اطراف موصل، بغداد به شورای امنیت شکایت کرد.