kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۱

نارنجی‌ها با حمایت آمریکا و اروپادوباره در اوکراین قدرت گرفتند

با تسخیر کاخ ریاست جمهوری از سوی نارنجی‌های تحت حمایت غرب، اوکراین سقوط کرد و اپوزیسیون این کشور بلافاصله پست‌های کلیدی را در اختیار گرفتند.
درست سه ماه پس از آغاز ناآرامی‌های اوکراین دیروز خبر رسید، به رغم توافقاتی که جمعه‌شب بین اپوزیسیون و مقامات اوکراینی امضا شد، نارنجی‌ها به کاخ ریاست جمهوری حمله‌ور شده و آنجا را به تصرف خود درآوردند.
دقایقی بعد خبرهای ضد و نقیضی از فرار «ویکتور یانوکوویچ» از کیف منتشر شد تا بدین ترتیب غرب به رهبری آمریکا که از 21 نوامبر 2013 (آغاز ناآرامی‌ها) به اشکال مختلف از اپوزیسیون حمایت می‌کرد، نتیجه یکی دیگر از کودتاهای رنگی خود در این جمهوری مهم اروپایی را به نظاره بنشیند.
برکناری وزیر کشور و دادن این پست مهم به نارنجی‌ها، پیوستن پلیس به معترضان، انتخاب رئیس پارلمان باز هم از میان نارنجی‌ها، محاصره مراکز امنیتی و نظامی، استعفای معاون اول رئیس پارلمان، رأی پارلمان به آزادی «یولیا تیموشنکو»، آخرین نخست‌وزیر دولت نارنجی اوکراین، رأی پارلمان به احیای قانون اساسی 2004، استعفای رئیس ستاد مشترک ارتش، ارائه لایحه استیضاح رئیس جمهور به پارلمان و... همگی از تحولات دو روز گذشته اوکراین است که نشان از سقوط این کشور و قدرت گرفتن مجدد نارنجی‌ها دارد.
این تحولات که به سرعت جمهوری اوکراین را درنوردید، به دنبال سفر وزرای خارجه آلمان و لهستان به کیف و پس از دیدار آنها با رهبران دولتی و اپوزیسیون آغاز شد. وزرای خارجه این دو کشور گفته بودند با هدف کمک به حل بحران به اوکراین سفر کرده‌اند و در همین راستا موفق شده‌اند نظر «یانوکوویچ» را برای امضای یک توافقنامه به منظور کاهش تنش‌ها جلب کنند. هنوز خبر دیدار مخالفان و یانوکوویچ و امضای این توافقنامه تکمیل نشده، خبر رسید، اپوزیسیون کاخ ریاست جمهوری را به تصرف خود درآورده‌اند! اوباما نیز پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی خود و درست 24 ساعت قبل از تحولات دیروز به طور قاطع از این توافقنامه حمایت کرده بود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از تحولات سرنوشت‌ساز روز شنبه و تصرف پست‌های کلیدی از سوی نارنجی‌ها بود که اپوزیسیون این کشور اعلام کرد، در ماه مه زمان برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان، به رغم اینکه «یانوکوویچ» طی یک فرایند قانونی و با رأی مستقیم مردم به قدرت رسیده و انقلاب نارنجی این کشور را به حاشیه رانده بود، برخی وادادگی‌ها در کنار انفعال وی و دولت این کشور باعث شد غربی‌ها بتوانند با استفاده از برخی ابزارها مجدداً نارنجی‌های غربگرا را به قدرت بازگردانند.
نباید فراموش کرد، حمایت‌های پیدا و پنهان غرب از نارنجی‌ها هم در شکل‌گیری این کودتا نقش مستقیم داشت. برخی رهبران سیاسی و مقامات دولتی غرب طی 3 ماه گذشته بارها با حضور در جمع مخالفان از آنها حمایت کرده و به درخواست مخالفان مقامات ارشد دولت کیف را تحریم کردند.
مخالفت «یانوکوویچ» با امضای یک توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، جرقه اولیه ناآرامی‌های اوکراین را زد. به رغم اینکه «یانوکوویچ» بعدها از امضا شدن این توافقنامه خبر داد اما، حمایت‌های غرب و خط دهی اپوزیسیون از سوی آنها باعث شد این کشور دیگر روی آرامش را نبیند. از این پس «یانوکوویچ» هر چقدر امتیاز می‌داد نارنجی‌ها نمی‌پذیرفتند چرا که خواسته آنها به سرنگونی نظام حاکم بر این کشور تغییر کرده بود. مخالفان در تظاهرات خود پرچم آمریکا و اتحادیه اروپا را حمل می‌کردند.
آخرین خبرها حاکی است «کیف» کاملاً در تصرف نارنجی‌ها است و بسیاری از مراکز دولتی و نظامی نیز از کنترل خارج شده است. ناظران سیاسی اروپا معتقدند که اوکراین صحنه رویارویی آمریکا و روسیه بود که سرانجام به قدرت رسیدن نارنجی‌ها واشنگتن توانست اداره اوکراین را دوباره به دست آورد.
آخرین خبرها
* یولیا تیموشنکو،آخرین نخست وزیر نارنجی ها، از زندان آزاد شد.
* شوراهای محلی شرق اوکراین خواستار انتقال اختیارات از پارلمان مرکزی به این شوراها شدند.
* پارلمان ویکتور پشونکه را از پست دادستانی کل برکنار کرد.
* رئیس جمهور اوکراین گفت، از پست خود کناره گیری نمی‌کند و آنچه در این کشور رخ داده، کودتا است.