kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

روایتی تکان‌دهنده و دردناک از وضعیت حاکم بر شیعیان فوعه و کفریا

جدیدترین گزارش‌های رسیده از وضعیت شیعیان مظلوم و در محاصره شهرک‌های «فوعه» و «کفریا» در استان ادلب سوریه حاکی است با تمام شدن غذا مردم این مناطق به خوردن «گیاهان» روی آورده‌اند.

دو شهرک شیعه نشین «فوعه» و «کفریا» ماههاست که تحت شدیدترین محاصره از سوی گروه‌های تروریستی تکفیری قرار دارد. طی این مدت  صدها نفر از مردم منطقه در حملات تکفیری‌ها به شهادت رسیده‌اند‌؛در این دو منطقه غذا، دارو و آب آشامیدنی تمام شده اما مردم دست از مقاومت برنداشته‌اند.
اما خبر نگرا‌ن‌کننده این است که پس از اتمام مواد غذایی در بازارهای شهرک‌های فوعه و  کفریا ساکنان این مناطق به استفاده از گیاهان روی آورده‌اند تا از گرسنگی نجات یابند!یکی از ساکنان شهرک فوعه در این باره به  خبرگزاری فارس گفت: وضعیت خوراکی مردم این مناطق بسیار وخیم و دردناک است مردم هیچ پولی ندارند...نمی‌توانیم به خاطر نداشتن پول، آب بخریم...آرد نداریم اکثر خانه‌ها قند و شکر ندارند...آنهایی که پول دارند فقط می‌توانند چوب بخرند...تخم مرغ نیز موجود نیست...فقط تاجران بحران هستند که گازوئیل در اختیار دارند.
روزنامه «الاخبار» لبنان نیز چندی پیش با انتشار گزارشی درباره وضعیت وخیم این دو شهرک تأکید کرده بود، از چند ماه گذشته تا کنون به خاطر کمبود دارو و دستگاه‌های پزشکی 17 غیرنظامی از جمله 5 زن و یک کودک شیرخواره جان خود را از دست دادند.یک پزشک در بیمارستان میدانی «فوعه» نیز اعلام کرده که به دلیل نبود مواد شوینده کلیه، دارو و شیوع برخی بیماری‌ها مردم جان خود را از دست می‌دهند. این پزشک خبر داد، وضعیت بهداشتی این دو شهرک به خاطر کمبود شدید دارو و مواد درمانی رو به وخامت نهاده و سبب شده که زندگی دهها بیمار کلیوی به خاطر نبود مواد شوینده در معرض خطر قرار گیرد.
یکی از ساکنان نیز درباره هزینه تأمین آب شرب می‌گوید، تأمین آب یک تانکر 4 هزار لیتری برای یک خانواده هزینه‌ای معادل 75 دلار دارد و مواد غذایی مانند برنج و شکر شدیدا کاهش یافته است.ارتش سوریه و عناصر مسلح حاضر در شهر «الزبدانی» واقع در ریف دمشق و دو شهرک شیعه‎نشین «کفریا» و «فوعه» در حومه ادلب در مهرماه گذشته به توافق جدیدی تحت نظارت سازمان ملل رسیدند.بر اساس توافق به دست آمده بین طرفین درگیر، قرار بود در یک دوره 6ماهه ساکنان این مناطق تخلیه شوند و عناصر مسلح از آن عقب‎نشینی کنند. اما توافق فوعه و کفریا-زبدانی به خاطر نبود هماهنگی میان گروه‌های تروریستی که همه ورودی‌ها و راه‌ها را در کنترل خود دارند همچنان در حالت تعلیق و محدود به وارد کردن برخی از مواد امدادرسانی به این دو شهرک است.