kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵

ارتش نیجریه: شیخ زکزاکی را تحویل دستگاه قضایی دادیم

ژنرال «توکور بوراتای» فرمانده ارتش نیجریه اعلام کرده که شیخ«زکزاکی» رهبر مظلوم شیعیان نیجریه را که در یورش وحشیانه یکشنبه هفته گذشته به شدت زخمی شده است، در بازداشت ارتش نیست و آنها وی را به دستگاه قضایی نیجریه تحویل داده‌اند.


یکشنبه گذشته ارتش نیجریه در یک یورش وحشیانه به شیعیان این کشور بیش از هزار نفر از شیعیان را به شهادت رساند و صدها نفر را نیز زخمی کرد با وجود گذشت یک هفته هنوز هیچ خبر موثقی از سرنوشت شیخ زکزاکی در دست نیست اما خبرها و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که وی از ناحیه چشم به شدت مجروح شده و 4 گلوله نیز خورده است.اما دیروز(شنبه) فرمانده ارتش نیجریه در دیدار شورای عالی امور اسلامی نیجریه در محل فرماندهی ارتش در ابوجا، مدعی شد که «شیخ ابراهیم زکزاکی» به مقامات ذی‌ربط برای تعقیب قضایی تحویل داده شده است.فرمانده ارتش همچنین مدعی شد در کشوری که در حال مبارزه با تروریسم است، بی‌قانونی تحمل نخواهد شد و نیروهای ارتش تنها وظیفه قانونی خود را انجام داده‌اند! ارتش نیجریه که مدعی است در حال مبارزه با گروه تروریستی بوکوحرام است، تا کنون هیچ برخورد جدی و مؤثری با تروریست‌ها نداشته است اما به مناسبت‌های مختلف مذهبی، شیعیان این کشور را قتل عام می‌کند.پس از حادثه نیجریه، تصاویر دلخراش این قتل‌عام و همچنین تصاویر دردناکی از شیخ زکزاکی منتشر شد، اما فرمانده ارتش در واکنش به رسانه‌ای شدن این حادثه غم‌انگیز، گزارش‌های منتشرشده را «فضاسازی نادرست» خواند و هشدار داد مردم در دام این اخبار نیفتند! اعضای شورای عالی امور اسلامی نیجریه در این دیدار خواستار تسهیل ملاقات با رهبر بازداشت‌شده‌شان شدند.
فرماندار محلی در ایالت «بورنو» نیجریه اما درباره حمله اخیر ارتش به شیعیان این کشورنشست اضطراری با مقامات 19 ایالت دیگر تشکیل داده است.«نصیر الرئوفی» فرماندار دولت محلی این منطقه در پیام‌های رادیویی و تلویزیونی برگزاری هرگونه راهپیمایی، تجمع و اعتراض در اماکن عمومی، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را ممنوع اعلام کرده، قرار است طی دو هفته آینده مقررات تازه‌ای برای این منطقه تدوین و اعلام شود. طی روزهای گذشته چندین تظاهرات باشکوه از سوی مسلمانان نیجریه برای آزادی شیخ زاکزاکی برگزار شده که همگی با خشونت هرچه تمام سرکوب شده است. مردم بحرین و عراق نیز  با برگزاری راهپیمایی با شیعیان نیجریه ابراز همبستگی کردند.راهپیمایان با در دست داشتن تصاویر شهدای این جنایت و شیخ زکزاکی حمایت خود را از شیعیان این کشور اعلام کردند.