kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۳۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸

حمایت پادشاه عربستان از کشتار شیعیان نیجریه

پادشاه عربستان در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور نیجریه، ضمن ابراز همبستگی با این کشور در کشتار شیعیان نیجریه از پیوستن این کشور به ائتلاف جدید سعودی نیز تشکر کرد.


به گزارش فارس، «ملک سلمان» پادشاه سعودی در تماس تلفنی با «محمد بوهاری» رئیس‌جمهور نیجریه، شیعیان نیجریه را به اقدامات تروریستی علیه دولت این کشور محکوم و اعلام کرد که «عربستان در کنار نیجریه برای مبارزه با تروریسم ایستاده است.»!
به نوشته پایگاه خبری المملکه، «ملک سلمان» در این تماس تلفنی گفته: «عربستان در کنار دولت نیجریه برای مقابله با تروریسم ایستاده است؛ همچنین ما در کنار شما در پی عملیات تروریستی که اخیرا در نیجریه اتفاق افتاده است؛ هستیم.اسلام این گونه عملیات‌های تروریستی را محکوم می‌کند و ما هرگونه دخالت خارجی که ثبات و امنیت نیجریه را هدف قرار داده باشد را محکوم می‌کنیم.» البته حمایت پدرخوانده تکفیری‌ها از قتل عام 1000 شیعه طی یکی دو روز، مسئله عجیبی نیست.
با گذشت چند روز از یورش وحشیانه ارتش نیجریه به شیعیان این کشور کمیسیون حقوق بشر نیجریه فاش کرده که در این جنایت کم سابقه که در سکوت محض سازمان‌های بین‌المللی انجام شد بیش از 1000نفر از شیعیان شهید شده‌اند!
بامداد یکشنبه گذشته نیروهای ارتش نیجریه در یک برنامه از پیش تعیین شده به سه مرکز تجمع شیعیان این کشور در شهر زاریا یورش بردند که به دنبال آن برخی رسانه‌ها اعلام کردند بیش از 500 نفر از شیعیان شهید و  صدها نفر نیز زخمی شده‌اند.
اما  کمیسیون حقوق بشر نیجریه ابعاد جدیدی از این جنایت را برملا کرده است «چیدی اودینکالو»رئیس این کمیسیون اعلام کرده که جنایت ارتش این کشور در کشتار شیعیان نیجریه در شهر شمالی «زاریا»، منجر به شهادت بالغ بر 1000 نفر شده و شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه نیز به ضرب 4 گلوله مجروح شده است.
طبق گفته«اودینکالو» به‌رغم ادعای ارتش مبنی بر سلامت «شیخ ابراهیم زکزاکی» دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه، شواهد حاکی از آن است که در جریان حمله نیروهای نظامی به خانه‌ این روحانی 63 ساله، چهار بار به سمت وی شلیک شده است. این مقام نیجریایی همچنین از شهادت همسر شیخ در جریان حمله مذکور خبر داده است.
«نصیبه ابراهیم زکزاکی» دختر شیخ ابراهیم زکزاکی نیز درباره آمار شهدا گفته است: «شنیده‌ام 450 نفر کشته شده‌اند. در همین حال به من گفته‌اند که فقط 300 جنازه در بیمارستان است و حدس می‌زنند که مجموع کشته‌ها 1000 نفر باشد.»
گورهای دسته‌جمعی
 همچنین فعالان نیجریه‌ای فاش کردند که ارتش نیجریه برای پنهان کردن ابعاد جنایت خود تعداد زیادی از اجساد شیعیانی که در این جنایت به شهادت رسیدند  را در گورهای دسته جمعی دفن کرده است و تعدادی از آنها را نیز سوزانده است!
یک منبع آگاه نزدیک به جنبش اسلامی نیجریه نیز به مشرق گفته «شاهدان عینی از کشف حجاب اجباری زنان توسط ماموران ارتش نیجریه خبر داده‌اند. این زنان مسلمان طی یورش ماموران ارتش به حسینیه بقیه الله و منزل شیخ زکزاکی و همچنین تظاهرات‌های مردمی در این کشور در اعتراض به دستگیری رهبر شیعیان نیجریه دستگیر شده بودند.»
این منبع آگاه افزود: «طلا و زیور آلات آنها نیز توسط ماموران ارتش به غارت رفته است.شایعاتی نیز در رسانه‌های نیجریه مبنی بر احتمال محاکمه شیخ زکزاکی در دادگاه نیجریه منتشر شده است.»