kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴

ناتو از سقوط قریب‌الوقوع استان ننگرهار به دست داعش خبر داد

فرمانده نیروهای اشغالگر «ناتو» در افغانستان ضمن هشدار درباره عزیمت عناصر «داعش» به این کشور، از سقوط قریب‌الوقوع مرکز استان «ننگرهار» به دست داعش خبر داده است.

«جان کمپل» از پیوستن شماری از تروریست‌های خارجی به «داعش» در استان ننگرهار افغانستان خبر داده و گفته این تروریست‌ها قبلا در عراق و سوریه علیه دولت‌های این دو کشور می‌جنگیده‌اند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، کمپل این را هم گفت که دقیقا نمی‌داند افرادی که از عراق و سوریه به افغانستان آمده‌اند، چه تعداد هستند، اما شواهد نشان می‌دهد که آنان در حال سرازیرشدن به افغانستان هستند.
به گفته وی بیشتر کسانی که در داخل افغانستان به داعش پیوسته‌اند، ناراضیان گروه طالبان هستند.
فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان همچنین اعلام کرده که گروه تروریستی داعش قصد دارد شهر «جلال‌آباد» مرکز استان ننگرهار در شرق افغانستان را به پایگاه منطقه‌ای خود تبدیل کند.
خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از مقامات افغانستان، شرایط امنیتی این کشور را وخیم‌تر از قبل گزارش کرد: نماینده مردم استان ننگرهار در پارلمان افغانستان ضمن تأیید گزارش‌های مربوط به فعالیت داعش در این استان، اعلام کرد که اگر دولت در ننگرهار اقدام جدی نکند، این استان سقوط خواهد کرد. «آرین یون» افزود: «زمانی عملیات نیروهای افغان در ننگرهار به نتیجه می‌رسد که دولت در مناطق آزادشده پایگاه تأسیس کند.
علاوه بر فرمانده ناتو در افغانستان، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون» هم در گزارش جدید خود، اعتراف کرده که اوضاع امنیتی افغانستان نسبت به قبل وخیم‌تر شده است. پنتاگون هم خطر اصلی در افغانستان را نه طالبان، بلکه داعش دانست.
این در حالی است که برخی منابع انتقال داعش به افغانستان و پاکستان را توطئه جدید آمریکا می‌دانند، به گزارش خبرگزاری فارس، «حامد سعید کاظمی» وزیر سابق امور مذهبی پاکستان، گفته: شیوه تبلیغاتی داعش و دسترسی آسان این گروه به اینترنت، نشان می‌دهد که عناصر داعش از پشتوانه اسرائیل، آمریکا و متحدان عربی برخوردار هستند. وی گفته: «هدف داعش ضربه زدن به جنبش‌های ضد صهیونیستی است و این گروه برای آمریکا و  اسرائیل تهدید محسوب نمی‌شود.»
شبکه رادیویی
به گزارش ایرنا، مقامات محلی استان ننگرهار گفتند، گروه تروریستی داعش یک شبکه رادیویی تحت نام «صدای خلافت» راه انداخته است وصدای آن در تمامی شهرستان‌های استان ننگرهار از جمله «جلال آباد» مرکز این استان شنیده می‌شود.
به گفته این مقامات، هنوز مشخص نیست که ایستگاه این شبکه رادیویی در  کجا قراردارد و مرکز پخش آن نامعلوم است.
آگاهان می‌گویند در صورت مانع نشدن از پخش اخبار و برنامه‌های این رادیو، جوانان این استان در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، عملیات گسترده نیروهای دولتی در مناطق مختلف این کشور، مرگ 50 تروریست طالبان را به دنبال داشت.