kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴

شیخ زکزاکی را فوراً آزاد کنید /تظاهرات صدها هزار نفری شیعیان نیجریه

صدها هزار نفر از شیعیان نیجریه که به «خمینیون»معروفند طی دو روز گذشته در سراسر این کشور با برپایی تظاهرات گسترده حمله وحشیانه بامداد یکشنبه ارتش به شیعیان را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری شیخ زکزاکی شدند.

بامداد روز یکشنبه نیروهای ارتش نیجریه در یک برنامه از پیش تعیین شده به سه مرکز تجمع شیعیان این کشور شامل محل اقامت و منزل شیخ زکزاکی رهبر جنبش شیعیان در محله «گیالسو» شهر زاریا، «حسینیه بقیه الله» و «دار الرحمه» در شهر زاریا یورش بردند که به دنبال آن بیش از 500 نفر از شیعیان شهید و  صدها نفر نیز زخمی شدند. در حملات تقریباً تمام اعضای خانواده زکزاکی به شهادت رسیدند.
هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت شیخ زکزاکی رهبر شجاع شیعیان نیجریه که به «نصرالله آفریقا» معروف است در دست نیست ولی گفته می‌شود که وی 4 گلوله خورده و زخمی در زندان ارتش نیجریه است.
اما طی دو روز گذشته صدها هزار نفر از شیعیان و مسلمانان این کشور در اعتراض به این یورش وحشیانه در بسیاری از شهرها از جمله کانو، بائوچی، کاتسینا، گومبه و کادونا تظاهرات کرده و همبستگی خود را با شیخ زکزاکی اعلام و خواستار آزادی فوری وی شده‌اند.
معترضان با پوشیدن لباس‌های سیاه و زنان با پوشیدن ردای بلند و حمل دست‌نوشته‌هایی با شعارهایی چون «باید رهبر ما را فوری آزاد کنید» یا «هیچ توجیهی برای قتل عام شهروندان بی‌گناه توسط سربازان وجود ندارد»  و «چرا باید مرکز اسلامی ما را  نابود کنید» و مواردی دیگر در خیابان‌ها حاضر شدند.
بر اساس این گزارش، «مال امام یعقوب»، از روحانیون هوادار شیخ «زکزاکی» در تظاهرات کانو گفت، «ما تنها آزادی، اجرای عدالت و رعایت حقوق شهروندی را خواستاریم.» وی خواهان آزادی بی‌قید و شرط رهبر خود شد و در عین حال هشدار داد که «هواداران علامه ساکت نخواهند ماند تا شاهد جنایت دیگری از سوی نظامیان باشند.»
حمله به تظاهرکنندگان
به گزارش فارس هواداران رهبر جنبش اسلامی نیجریه تظاهرات مسالمت آمیزی را برگزار کردند اما نیروهای امنیتی نیجریه با تهدید اسلحه سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند. نظامیان با گشودن آتش بر روی تظاهرات مسالمت آمیز مردم 4 نفر راشهید و 25 نفر را زخمی کردند. «ابراهیم موسی» سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت «پلیس‌های مسلح کمین کرده بودند و با پرتاب گاز اشک آور به سوی جمیعت آتش گشودند که به موجب آن چهار نفر کشته و 25 نفر زخمی شدند. با وجود این حملات، راهپیمایی ادامه پیدا کرد.»
ارتش نیجریه سه‌شنبه شب نیز 500 زن و کودک را که از زمان حمله به منزل «شیخ ابراهیم زکزاکی» در این کشور بازداشت کرده بود به مدرسه ابتدایی منطقه «سامورا» در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» منتقل کرد. فعالان نیجریایی با بیان این خبر گفتند که در صدد هستند از وضعیت سلامتی این افراد اطلاع حاصل کنند. این 500 نفر جدای از حدود 200 نفری هستند که پیش از این بازداشت شده بودند.ارتش نیجریه پیش از این نیز 178 نفر را در کادونا بازداشت و در چندین مرکز بازداشت پلیس محبوس کرده بود و هنوز آنان را آزاد نکرده است.
اما از شمال نیجریه نیز خبر می‌رسد در حالی که ارتش این کشور سرگرم کشتار شیعیان است گروه تروریستی بوکوحرام نیز به3 روستا در شمال شرق نیجریه حمله و 30 تن را کشت.در این حملات 20 تن دیگر نیز زخمی شدند.