kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
گزارش خبری کیهان

اظهار بی‌اطلاعی پاکستان، عمان و لبنان از عضویت در ائتلاف سعودی

هنوز یک روز کامل از خبر تشکیل ائتلاف جدید و 35 عضوی سعودی‌ها برای به اصطلاح مبارزه با تروریسم نگذشته که خبر می‌رسد، برخی از اعضا روحشان هم از بحران ائتلاف خبر نداشته و برخی نیز با دریافت پول‌های کلان به آن پیوسته‌اند!

عربستان روز سه‌شنبه بود که با کلی تبلیغات از تشکیل یک «ائتلاف نظامی- اسلامی» آن هم با مشارکت 35 کشور برای آنچه «مبارزه با تروریسم» خواند خبر داد و گفت که مقر آن هم در ریاض قرار دارد! این ائتلاف پس از اعلام اسامی اعضاء بسیار مضحک و خنده‌دار توصیف شد، چرا که عربستان به‌عنوان پدرخوانده تروریست‌ها، رهبری آن را به عهده گرفته بود و برخی از کشورهای تشکیل‌دهنده این ائتلاف نیز از حامیان اصلی تروریسم محسوب می‌شوند. برخی اعضا نیز به قدری فقیر هستند که توان سیر کردن شکم مردم خود را هم ندارند چه برسد به مبارزه با تروریسم و.. اما پس از رسانه‌ای شدن خبر برخی از کشورها که ریاض آنها را عضو ائتلاف معرفی کرده نیز اعلام کردند به هیچ وجه در جریان نبوده‌اند و برخی نیز معلوم شد با دریافت رشوه‌های بالا حاضر به عضویت در این نمایش شده‌اند. این امر دلیل دیگری شد بر ناکارآمدی ائتلافی که ریاض سعی دارد از طریق آن شکست‌های خود را در یمن و سوریه جبران کند.
لبنان ابراز بی‌اطلاعی کرد
به گزارش ایسنا،  وزارت خارجه لبنان ضمن ابراز «بی‌اطلاعی» درباره موضوع تشکیل «ائتلاف نظامی اسلامی ضدتروریسم» به رهبری عربستان تاکید کرد که: «تا این لحظه رسما چیزی به لبنان ابلاغ نشده و این مسئله به جایگاه ممتاز لبنان که در مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی دارد، لطمه می‌زند.» وزارت خارجه لبنان گفته «ما نه از نزدیک و نه از دور هیچ چیزی درباره موضوع تشکیل «ائتلاف اسلامی ضدتروریسم» نشنیدیم و هیچ پاسخی هم ندادیم، هیچ مشورت و گفت‌وگویی هم درباره این موضوع صورت نگرفته است. لبنان یکی از کشورهایی است که نام آن در لیست ائتلاف عربستان آمده است!»
پاکستان: شوکه شدیم
 «اعزاز چودهری» قائم مقام وزارت خارجه پاکستان هم در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته:«از خواندن خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اینکه عربستان، پاکستان را در ائتلاف 35 کشور ضدتروریسم قرار داده شوکه شده است.» وی تاکید کرد که: از سفیر پاکستان در ریاض خواسته ضمن ملاقات با مقامات سعودی درباره صحت نشر این خبر در رسانه‌ها تحقیق کند.
عمان نیز دعوت عربستان در خصوص پیوستن به ائتلاف خودساخته و به اصطلاح اسلامی مقابله با تروریسم را رد کرد و گفت عضو آن نیست. از سوی دیگر خبر رسیده عربستان با دادن رشوه به مصر این کشور را راضی به حضور در ائتلاف نمایشی ضد تروریسم خود کرده است. در این ارتباط «ملک سلمان بن عبدالعزیز» دستوراتی مبنی بر کمک به مصر برای رفع نیازهای نفتی خود در طول پنج سال آینده و افزایش سرمایه‌گذاری‌های عربستان در مصر به میزان بیش از 30 میلیارد ریال (8 میلیارد دلار) صادر کرده است.
 «شریف اسماعیل» نخست وزیر مصر هم اعلام کرده که ما در حال مذاکره برای دریافت وام جدید از طرف سعودی هستیم و بررسی‌ها در این باره ادامه دارد!
ایندیپندنت: ائتلاف نمایشی است
جدای از واکنش کشورها برخی رسانه‌ها و مقامات نیز زبان به انتقاد از این ائتلاف گشوده‌اند.  روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در سرمقاله خود تحت عنوان «ائتلاف نظامی جدید سعودی، اقدامی نمادین و غیر واقعی»، ماهیت و چگونگی این ائتلاف را نقد کرد. بنابر گزارش این روزنامه، در سایه فقدان برنامه و یا استراتژی روشن، قطعا تروریست‌ها از این ائتلاف نظامی سعودی بیمناک نخواهند بود. نایب رئیس سابق دادگاه قانون اساسی مصر نیز با طرح این پرسش که آیا «تامین‌کنندگان منابع مالی و حامیان تروریسم با این پدیده مبارزه هم می‌کنند»، گفت: «ائتلاف ریاض زمینه را برای تقسیم بندی طایفه‌ای در جهان اسلام فراهم می‌کند.» واکنش‌های منفی به این ائتلاف در حالی است که شبکه العربیه عربستان مدعی شده است استقبال گسترده‌ای در سطح جهان از این ائتلاف شده است! البته آمریکا از این ائتلاف حمایت کرده و گفته سعودی‌ها با هماهنگی‌های واشنگتن این ائتلاف را ترتیب داده‌اند!